De oorspronkelijke vraag ging over de geluidsdruk. Iemand antwoordde dat die dingen nu eenmaal geluid maken en dat je gewoon goede gehoorbescherming nodig hebt. Ik denk dat dat de kern van het antwoord is.
Tenzij je in een onverwarmde ruimte werkt is het buiten opstellen van de afzuigunit geen goed idee omdat je dan immers al je kostbare verwarmde lucht wegblaast.
In een met isolatiemateriaal gevoerde kast plaatsen zal zeker helpen maar als je geen goed microfilter of goede zak hebt, wordt het in de kast natuurlijk een zootje.
Zo'n apparaat moet zijn lucht kwijt kunnen (aanzuiging door de buizen is geen probleem). Als je de kast verder goed dicht maakt kun je in de kast misschien openingen maken met microfilterdoek (zie elders op dit forum).
Ik heb zelf nu eenmaal al een HBM met Microfilter maar zou ik nu een spanenzuiger nodig hebben dan zou ik gaan voor een Cycloon. Zelfbouw is nog een best een uitdaging, zeker als je begint met de hobby. Aanschaf is helaas wat duur (zie bijv. Jet) maar wel de moeite waard. Maar nu dwaal ik ook af van de oorspronkelijke vraag.
(Zijn Dick en Els Wools ook actief op dit forum? Zie hun verhaal over de zelfbouw van een Cycloon stofzuiger en het succes dat ze er blijkbaar mee hebben.)
Je zou nog wat winst kunnen halen als je 160mm schuifafsluiters in je systeem kan opnemen als vervanging voor de plastic afsluiters.
Ja een centrifugaalpomp in zijn werkgebied houden werkt het beste. Ik heb ook beide aanzuigopeningen open staan, maar bij mij is er een aanzienlijk lengte verschil tussen de twee aanzuigpunten, dus ik gebruik de afsluiter in de korte leiding om de aanzuigweerstand te balanceren. Jouw systeem volgt de aanbevelingen van pentz, wat betreft de leidingen. Het zou interessant zijn om jouw systeem ook te kunnen testen met een cycloon, met dezelfde pomp en filter. Dan zou je goede data hebben over de verschillen.
Ik neem aan als ik 100mm of 125mm zou hebben dat de snelheid toe zou nemen......maar ik denk dat ik voor het mooie ook moet streven om naar de 20 a 25 m/s te gaan.....
Inderdaad, ca 20% meer, kijk op de grafiek, bovenste lijn voor de curve bij 60Hz.
Wat verwachten /weten jullie van een cycloon qua drukval bij dit debiet?
Even voor de goede orde......los van het cycloon vraagstuk ik meet met mijn 1.5 kw afzuiger (uit mijn topic...zal dit topic niet vervuilen met foto's)
Max 13m/s op mijn 150mm buizen.
De snelheden die jullie noemen haal ik bij lange na niet......stof en houtsnippers gaan er zeer goed doorheen.....maar bijvoorbeeld een afgeknipt stukje koperdraad van stroom blijft ratelen in de buis.
Ik neem aan als ik 100mm of 125mm zou hebben dat de snelheid toe zou nemen......maar ik denk dat ik voor het mooie ook moet streven om naar de 20 a 25 m/s te gaan.....
Ik zal proberen morgen eens te meten direct aan de inlaat van de motor.