Nieuwe spaanafzuiging Parkside

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
194
103
Schouwen-Duiveland
Met mijn Hammer A3-31 in aantocht en de Camvac 200 liter op de verlanglijst als de pot met geld is aangevuld wil ik toch wat aan mijn huidige afzuiging doen. Ik heb een Metabo SPA 1101 stofafzuiger met fijnstofilter die ik voor de Hammer A3-31 wil gaan gebruiken. Verder een Makita werkplaats stofzuiger die ik afwissel tussen Makita afkortzaag, dewalt tafelzaag en Metabo schuurmachine. Jullie raden al dat ik dat een beetje beu ben op de stofzuiger telkens te verplaatsen naar andere machines.

Nu kwam ik via fb tegen dat er in Ierland bij de Lidl een Canvas achtig soort afzuiging in de aanbieding is.
Op de Lidl site eens gaan neuzen en ook hier is die te bestellen voor €99,99. 54 liter grote opvangbak en 1400watt motor.
Voor die €100 kan ik geen buil vallen en kan ik hem mooi eens kijken of de Hammer er mee om kan gaan of niet. Zo niet dan mag de parkside stofafzuiging dienst gaan doen op de afkortzaag van Makita. Dat is zowiezo de bedoeling als de 200 liter Camvac besteld gaat worden alsnog weer wat gespaard heb.

Gelijk maar wat simpele wandborden met haken e.d. mee besteld. Is altijd makkelijk om wat zooi op te hangen. En voor die €7,99 voor drie borden van 50x30 cm. Dus 50x90 cm bord. Gelijk maar drie stuks besteld, totaal dus 50x270 cm borden met haken voor net geen €24.

En nog wat foto’s van de afzuiging natuurlijk. Zodra die binnen is en in gebruik zal ik hier mijn ervaringen ermee posten. IMG_6905.pngIMG_6906.pngIMG_6907.pngIMG_6908.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Hopster en Musicus

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
118
26
Ik ben heel benieuwd, zou best wel eens een interessant product kunnen zijn voor de hobbymatige houtbewerker!
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.287
2.857
Gaanderen
Ik heb grote twijfel of dit gaat werken. Ze geven op 215m3 luchtverplaatsing. Een kleine afzuiger zoals een spa 1000/1100 zit zo rond de 1000 m3. Of dit dan nog werkt met kleine maten slag is nog lastiger. Als het wel werkt is het zeker interessant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Goeie tip. Heel veel dank!
Mijn Makita is bij gebruik van de vandiktebank altijd in 30 seconden vol dus alleen al het formaat van het vat is al interessant voor mij.
Heb hem meteen besteld ondanks de opmerking van Wim, voor 105 Euro (Inkl. verzenden) kun je je geen bult vallen.
En een plankje met een paar zwenkwieltjes vis ik wel uit de rommelbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
85
61
Kapellen (Antwerpen)
Mijn oeroude Elektra Beckum SLA 1200 (dat is volgens mij zowat dezelfde machine als jouw Metabo) redt het in combinatie met mijn A3 31 echt niet, daar is gewoon meer luchtverplaatsing voor nodig (en misschien een kleine aanpassing aan de Hammer om de afzuiging wat beter te kanaliseren).
Als je die Lidl afzuiger test, hoor ik graag de ervaringen 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
194
103
Schouwen-Duiveland
@Wim Kluck, ik ben ook benieuwd wat hij doet qua luchtverplaatsing. Het doel is voor de Makita afkortzaag. Lukt het wel met de Hammer dan is dat mee genomen maar in eerste instantie is hij voor de afkortzaag.

@Jan van den Broek,
Voor die €105 kan je geen bult vallen. Mijn Makita stofzuiger is 19 liter. Dan is deze Parkside al 3x zo groot qua opvangbak. En een onderstel is zo gemaakt met een plankje en wat zwenkwielen van de A-C-Tion.

@RDR2950, we zullen zien maar ik ga er vanuit dat mijn Metabo zowiezo genoeg volume heeft voor de Hammer. Zo niet dan zal ik wat harder moeten sparen voor de Camvac 200 liter met 3000 watt.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
194
103
Schouwen-Duiveland
@Jan van den Broek,
Mocht de 54 liter nog te klein zijn dan is een 200 liter vat van een olie boer zo omgebouwd. In het deksel een gat maken waar je het deksel van de Parkside in pas maakt en afkitten maar. In het vat een gat maken en daar de slang aansluiting op maken en je hebt een 200 liter opvangbak.

En een oude 200 liter drum kost je ook de kop niet. Vaak al voor niks te krijgen als je even zoekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
@Jan van den Broek,
Mocht de 54 liter nog te klein zijn dan is een 200 liter vat van een olie boer zo omgebouwd. In het deksel een gat maken waar je het deksel van de Parkside in pas maakt en afkitten maar. In het vat een gat maken en daar de slang aansluiting op maken en je hebt een 200 liter opvangbak.

En een oude 200 liter drum kost je ook de kop niet. Vaak al voor niks te krijgen als je even zoekt.
Goed idee. Dank!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.287
2.857
Gaanderen
@Wim Kluck, ik ben ook benieuwd wat hij doet qua luchtverplaatsing. Het doel is voor de Makita afkortzaag. Lukt het wel met de Hammer dan is dat mee genomen maar in eerste instantie is hij voor de afkortzaag.

@Jan van den Broek,
Voor die €105 kan je geen bult vallen. Mijn Makita stofzuiger is 19 liter. Dan is deze Parkside al 3x zo groot qua opvangbak. En een onderstel is zo gemaakt met een plankje en wat zwenkwielen van de A-C-Tion.

@RDR2950, we zullen zien maar ik ga er vanuit dat mijn Metabo zowiezo genoeg volume heeft voor de Hammer. Zo niet dan zal ik wat harder moeten sparen voor de Camvac 200 liter met 3000 watt.
Het probleem is dat kleine slangen niet goed werken met dit soort afzuigers. Mijn Laguna Cflux doet een 1900m3 maar is waardeloos met een 50 mm slang. Ja zuigt nog wel iets maar niet veel. Ja de 50 mm slang zit op de 100 mm
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
194
103
Schouwen-Duiveland
Klop Wim. Ik heb mijn Metabo ook verjongt met een 60mm slang om op de dewalt zaagtafel te zetten. Dat werkt ook niet lekker idd.

Ik wil met de parkside de 100mm slang alleen een adapter naar 60mm zetten en kijken of dat wel werkt. Dan is het drukverlies maar minimaal hoop ik ipv een 2 meter lange slang van 60mm.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
194
103
Schouwen-Duiveland
Vanmiddag werd de Parkside spaanafzuiging geleverd. Ik zal wat foto's neerzetten van het unboxen.
Eerste indruk is goed en netjes afgewerkt. Grote aan en uit knop. Helaas geen stopcontact erop om je machine erop aan te sluiten voor een autostart maar dat stond ook niet in de advertentie........
Wat zit er in de doos? De afzuiger zelf met 4 papieren zakken voor fijnstoffiltering, een verloop van 100 mm naar steeds kleiner wordende diameter (wel een heel gevaarte als je alle 4 de adapters moet gebruiken om naar de kleinste diameter te gaan.) Een flexibele slang met spiraal van 100 mm diameter, twee slangenklemmen voor de 100 mm slang en 2 meter lang en een instructie boekje.

Geen hulpstukje om de fijnstoffilterzakken rond het filter te plaatsen. Opgelost met een post elastiek.
papieren zak rond het filter gedaan met het elastiek en terug in elkaar, Slang erop gezet en proberen maar. Met alleen de 100mm slang vindt ik de zuigkracht.........ruk, 10x minder zuigkracht als mijn Metabo spa1100.........
Zuigt de spannen van de grond niet echt lekker weg. Gaat hem niet worden voor de HammerA3-31. Ga ik niet eens proberen als de Hammer volgende week binnen komt.(jaja vandaag een telefoontje dat hij binnen is bij Felder in Barneveld. Volgende week gaan ze hem bedrijfsklaar maken en kan ik hem ophalen:) :)

Dan de adapter er eens op gezet met verjonging naar 60mm voor op de Dewalt zaagtafel. Pfffff dat zuigt een stuk harder. Trekt de spiraalslang gewoon recht, huh. En verder verjongen naar de kleinste adaptermaat en man wat zuigt hij dan zeg. Daar sta ik echt van te kijken. De spiraalslang van 2 meter zuig hij helemaal recht zonder dat de zuigmond geblokkerd wordt. Spanen van de grond zuigt hij op een afstand van een cm of 20-25 naar binnen met een rotgang. Daar sta ik echt van te kijken.
Kortom met de 100mm slang is het echt helemaal niks maar met de adapters erop naar kleinere diameter zuigt hij als een malle. Op de Dewalt aangesloten en zaag aanzetten. Je hoort hem gewoon bij het zaagblad zuigen en met het zaagblad naar beneden gedraait voel je gewoon de zuigkracht als je je hand er boven op de zaagopening legt. Echt 10x meer zuigkracht als mijn Makita L serie stofzuiger( die helaas een half uur daarvoor doorbrande....., vannacht met de nachtdienst maar een nieuwe bestellen want zonder stofzuiger in de werkplaats kan ik niet)

@ Wim Kluck, geheel tegen de verwachting in doet hij het dus veel beter met de verjonging via de adapter dan met de 100 mm slang. Dat terwijl de Metabo SPA110 en aanverwante machines met LPHV doen met een verjonging van de diameter:unsure::unsure::unsure::unsure:

Zagen maar en echt alle spanen zuigt hij weg, veel meer als de Makita stofzuiger waar er altijd wel wat spanen naar boven vlogen tijdens het zagen.

Als je de Parkside wilt kopen voor een vlak en vandikte bank kan je het wel laten maar voor een zaagtafel of afkort machine of afzuiging voor bij je draaibank is het een hele goede afzuiging. Het is dat hij qua hoogte niet onder mijn mobiele werkbank past, waar ook de zaagtafel aan zit, anders had ik er een tweede bij besteld zodat mijn Makita radiaal zaag en de Dewalt zaagtafel allebei een eigen afzuiging hebben...........
Maaaaaaaar misschien offer ik wel een van de twee lades op zodat de parkside er wel onder past en ik er gewoon nog 1 bij bestel..............
Mensen ik hoop dat jullie iets aan de review hebben.IMG_6926.jpegIMG_6927.jpegIMG_6928.jpegIMG_6929.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hopster

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.502
889
70
Veldhoven
Dankjewel @Triek77 voor de review.
Omdat ik vrijdag niet thuis was heb ik de bezorging verzet naar zaterdag.
Dan ga ik hem proberen op de vandiktebank.
Mocht het nou niet bevallen en jij wilt er nog een tweede hebben, dan misschien eens contact hebben? Ik hoef er dan niet meer de nieuwprijs voor te hebben natuurlijk. Daar komen we wel uit. Ik kom genoeg op Schouwen-Duiveland omdat daar mijn roots liggen. (Surreksee)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.829
2.916
Wat afzuigcapaciteit betreft , kan je hem vergelijken met de kleinste camvac. Het is gewoon een ton met een stofzuiger motor. Er zijn geen wonderen. Wil je meer onderdruk, lever je volume in. Wil je meer volume, dan kost dat je onderdruk. Wil je meer volume, bij gelijkblijvende onderdruk, voeg meer motoren toe.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
378
167
Noardeast-Fryslân
Kwam er toevallig achter dat dit de Sheppach DC100 (in Parkside outfit) is. Bij Bol voor € 105 dus maar € 5 duurder dan de Parkside.
Die overigens met de onnavolgbare prijspolitiek van Lidl in Duitsland en Frankrijk maar € 70 kost en in België € 90.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.287
2.857
Gaanderen
Het blijkt uit deze review dat deze Lidl-machine geen spanenzuiger is maar een stofzuiger met een dikkere slang. Gezien de afbeelding ging ik ervan uit dat het een spanenzuiger is. We wachten het bericht van Jan af, want die zet hem op een vvd bank.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
806
196
Het blijkt uit deze review dat deze Lidl-machine geen spanenzuiger is maar een stofzuiger met een dikkere slang.
Zo zie ik het ook, wanneer ik de specs vergelijk met bijv. een Makita 3012 liggen deze dicht bij elkaar.
Door de dikke slang heb je weinig drukverlies over de slang en zuigt die aan een mondstuk op deze slang harder dan een stofzuiger met een dunnere slang.
Aan de andere kant is de snelheid in die dikke slang laag en ben ik ook benieuwd of je spanen van een vvd bank weg kan zuigen, zeker wanneer de slang doorhangt naar beneden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.