Mijn enkelsteens schuurtje was luguber goed geventileerd. "Alles roeste". Ik sloeg tenslotte na elke klus al mijn gereedschap en andere stalen spullen op in een (alleen overdag verwarmde) ruimte binnenshuis; een ruimte waar geen vocht aan de lucht werd toegevoegd (deze ruimte werd niet voor iets anders gebruikt). "Niets roeste er". En ik ben niet de enige met deze ervaring, zoals op meer plekken in dit forum is te lezen.
Het punt is denk ik dat de lucht er minstens zo droog gehouden moet worden dat de praktisch onvermijdelijke temp schommelingen er nooit tot condensatie zullen leiden. Mogelijk is ook in een luguber goed geventileerd maar onverwarmde schuur de extra vochtigheid door je aanwezigheid in combinatie met doorslaande enkelsteensmuurtjes (grote natte oppervlakken die lokaal voor extra verhoging luchtvochtigheid zorgen?) dat minstens af en toe toch condensatie optreedt. Deze extra bijdragen is kennelijk voldoende om oppervlakken te lang vochtig te houden.
Hoe het ook is, die enkelsteensschuurtjes zijn "berucht" vanwege het roestfenomeen . En omdat je er verkleumt
Voor mijn nieuwe schuur, waar alleen af en toe gestookt wordt, bouw ik dus een droogkast. Ook goed voor de verf en lijm. Ben ik op een praktische manier van het gelazer af.
Oh ja, mijn machines moet ik nog steeds wel heel zorgvuldig in de olie houden. Das waar.
klaas0639