Nieuwe record power draaibank maakt ratelend geluid

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vind het prettiger als ik de spindelblokkering vast moet houden om een hulpstuk eraf te draaien.
Heb ik twee handen nodig , dan heb ik een hulpstuk gemaakt om de blokkering vaste zetten.
Bij de Nova roept Teknatool expliciet dat de spindelblokkering daar niet voor gebruikt mag worden...

Wat ik doe, b.v. als ik de vierklauw moet verwijderen, is de knock-out bar door de gaten in het handwiel (die daarvoor bedoeld zijn) steken en een stuk staal (ik gebruik meestal een steeksleutel die bij de woodrat - naast de draaibank - ligt) in de vierklauw klemmen, en die twee tegen elkaar in draaien.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Er is geen kapot onderdeel. Dat is het hem. Hij maakt wat geluid en als ik tegen de hand draaischijf achter duw is het weg. Alsof hij ergens aanloopt. Ben er verder ook blij mee. Misschien kan ik een keer een filmpje maken en uploaden
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Oh nog een vraag. Als ik de riem verzet duwde ik de hendel altijd wat stevig omlaag en zette hem dan vast. Daar ben ik ook mee opgehouden. Ik duw een beetje en zet 'm dan vast. Voelde als overdaad wat ik deed.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Enkel het gewicht van de motor is geeft reeds de riemspanning. Zeker niet met kracht die hendel (motor) naar beneden duwen. Dat zou in de handleiding moeten staan.

Het is bijna zeker het handwiel dat nog niet helemaal vast staat of de riem die tegen de bescherming slaat. De controle daarvan is reeds boven beschreven. De riem zou misschien uitgerokken kunnen zijn door de te grote spanning die je eerst gaf. Indien dat heel weinig is zou de motor een beetje lager komen en dan door zijn gewicht toch weer de juiste riemspanning geven.

Ik zou niet heel lang doorwerken met een machine die akelige geluiden maakt, de oorzaak moet gevonden worden en verholpen worden.


groeten
ornament
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik ben dit weekend niet thuis maar ik ga volgende week een filmpje maken en uploaden. Dan wordt het wel duidelijk. Een ratel is wellicht een groot woord maar aanlopen is beter. Ik wil wel zeker weten dat het ok is. Bedankt alvast voor het meedenken. Ben verder ook tevreden over de draaibank.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou zeggen, zet de draaibank in de auto en rijd naar Baptist of laat iemand met verstand van zaken erna kijken als je er zelf niet uitkomt.
Ik zou de bank zo zeker niet gebruiken.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mijn iedee ook garantie terug naar de verkoper ten zij je er zelf al zo veel aan kapot gemaakt hebt dan is hulp
Van het forum goed
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben dit weekend niet thuis maar ik ga volgende week een filmpje maken en uploaden. Dan wordt het wel duidelijk. Een ratel is wellicht een groot woord maar aanlopen is beter. Ik wil wel zeker weten dat het ok is. Bedankt alvast voor het meedenken. Ben verder ook tevreden over de draaibank.
Mijn Teknatool 1624 ging op een gegeven moment ook rammelen. Bleek dat de aangedreven poelie speling had ontwikkeld aan één kant. De poelie trok bij elke x aantal omwenteling de speling terug naar één kant van de as wat een klapperend geluid gaf. Ik heb dat opgelost met een opvulring zodat de poelie niet meer heen en weer kon. Misschien is het zoiets?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bij de Nova roept Teknatool expliciet dat de spindelblokkering daar niet voor gebruikt mag worden...

Wat ik doe, b.v. als ik de vierklauw moet verwijderen, is de knock-out bar door de gaten in het handwiel (die daarvoor bedoeld zijn) steken en een stuk staal (ik gebruik meestal een steeksleutel die bij de woodrat - naast de draaibank - ligt) in de vierklauw klemmen, en die twee tegen elkaar in draaien.
Wat heb ik aan een spindelblokkering als ik deze niet kan/mag gebruiken?
Dat je de blokkering van de verdeelschijf hiervoor niet mag gebruiken kan ik begrijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je mag m (bij de Nova) gebruiken om stationair werk aan je werkstuk te doen, maar niet om vastzittende hulpstukken te lossen - die kunnen namelijk zo vast zitten dat je daarmee de spindelblokkering molt. Stationair werk aan je werkstuk zal nooit zoveel koppel op je as/blokkering uitoefenen. Als gezegd, bij de Nova is de knockout bar, door de gaten in het handwiel, daarvoor bedoeld. Met een hand aan de knockout bar, en een aan een 'uitsteeksel' van je hulpstuk (aard van dat uitsteeksel is afhankelijk van het hulpstuk) kun je ruim voldoende kracht zetten om het hulpstuk los te krijgen. Zo niet dan kun je de knockout bar altijd nog ergens tegenaan fixeren en het hulpstuk met twee handen lossen.

Het zou Teknatool alleen wel sieren als de Nova 1624 standaard met handwiel werd geleverd...
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Even een vervolg. Ik heb de draaibank terug gebracht en er was meer niet in orde. Er zat een losgetrilde schroef in de machine die het ratelende geluid veroorzaakte en de as waar de banden over liepen stond ook te ver naar achter. Dat was ook de reden dat ik de draaiknop er niet normaal op kon krijgen.
Wat wel gunstig is was dat dat ze hem helemaal hebben nagekeken en er een speling op de as zit van minder dan 0,2 mm zit dus de machine loopt mooi recht.
Het komt er eigenlijk op neer dat Record Power de machine niet even netjes heeft afgesteld nadat hij in de fabriek in elkaar is gezet denk ik. Dat is toch wel een minpunt want het heeft me veel ellende gekost.
Nu ik weer bij Baptist was en ik wat meer verstand heb van draaien zat ik toch wel even verlekkerd te kijken bij de Laguna draaibank. Maar aan de andere kant ik kan echt geen enkel ander echt groot verschil bedenken dan dat ik de banden moet wisselen wat echt in 3 tellen gebeurd is. Zeker nu ik de schroef om de klep dicht te houden ga vervangen door een koelkastmagneetje. Of zie ik dat verkeerd?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik neem aan dat je bedoeld dat de Laguna draaibank een frequentieregelaar heeft en dus een traploos verstelbare snelheid heeft, wat je Record Power draaibank niet heeft?

Voor pennen, kandelaars en handvaten is dat verschil m.i. niet zo groot. Als het over schalen of andere zaken met een wat grotere diameter gaat, is een traploos verstelbare snelheid echt wel handig. Of het handig genoeg is om in een nieuwe draaibank te investeren, dan is de (jouw) vraag.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Heeft je draaibank gee clips om de beschermkap dicht te houden ? Bij mij is die er en de schroef om het ding dicht te houden is er geen 5 minuten ingebleven. Volledig verwijderd. Kop wordt op zijn plaats gehouden door de clips. Nooit een magneet erbij gezet. Wat wel een goed idee is , indien het niet hindert.

De laguna heeft een gelijkstroommotor en een specifieke toerentalregeling, die geen frequentieregelaar is. Als je bij de Laguna hieraan een panne hebt buiten de garantieperiode dan kunnen de kosten hoog oplopen en kun je niet veel zelf doen. Zomaar eenzelfde ( 2 da hands-) motor vinden zal moeilijk zijn. Zelfde voor de elektronische regeling., daar zul je niet gemakkelijk elders een vervanging voor vinden.

groeten
Ornament
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hee, Er zit nu nog niets op behalve een inbus maar ik ga er een magneet op zetten.
Ik was bij Baptist geweest en heb mijn draaibank 2 weken daar gelaten. Toen ik hem ging ophalen hadden ze de aandrijfas voor de snaar verkeerd om gemonteerd, ze hebben het terplekke opgelost terwijl ik in de winkel was maar nu zit er nog meer tik in mijn machine. Het voelt wel een beetje als een teleurstelling. Ik wil alleen niet weer 2 weken zonder zitten voor eigenlijk geen oplossing. Ik ga een filmpje maken en het ze doorgeven maar ik wil hem liever niet meer wegbrengen. Nu draai ik de as rond en voel een tik, als ik dan op dat punt op en neer ga blijft hij tikken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Het komt er eigenlijk op neer dat Record Power de machine niet even netjes heeft afgesteld nadat hij in de fabriek in elkaar is gezet denk ik. Dat is toch wel een minpunt want het heeft me veel ellende gekost.
Toen ik hem ging ophalen hadden ze de aandrijfas voor de snaar verkeerd om gemonteerd, ze hebben het terplekke opgelost terwijl ik in de winkel was maar nu zit er nog meer tik in mijn machine. Het voelt wel een beetje als een teleurstelling.

Als ik een nieuwe fiets koop dan wordt die door de fietsenmaker afgemonteerd en gecontroleerd. Dat verwacht ik zeker van een leverancier van dit soort apparaten (niet van de fabrikant).

Niet je frustratie hier ventileren maar schriftelijk een boze klacht indienen en een passende oplossing eisen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Met knotwilg eens dit hoort niet , het feit dat ze de poelie as al verkeert zetten, en hoe zo niet daar getest ?
Achter af is misschien altijd gemakkelijk praten, beter er achter aan gaan dan met een rotgevoel bijven zitten,
Denk voor nu kijken waar komt die tik weg en is het zelf eenvoudig te verhelpen mocht die zaak versterkt laten
Gaan , boze brief of bericht zou ik zo dierekt niet doen , kan altijd nog mocht het helemaal mis gaan
En als laatste mocht het helemaal vast lopen mischen een forumlid met verstand er naar laten kijken,
Als je er zelf niet meer uit komt ,
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik een nieuwe fiets koop dan wordt die door de fietsenmaker afgemonteerd en gecontroleerd.
Ja - omdat fietsenfabrieken een fiets volstrekt onaf afleveren - niet afgesteld, geen vet in de (cup en conus)lagers, spaken niet fatsoenlijk nagespannen, en ga zo maar door. Ik heb in een grijs verleden hand- en spandiensten verricht bij een grote fietsenwinkel in het midden van het land (ooit importeur van o.a. Cannondale, toen die nog geen europese vertegenwoordiging hadden), en afleveren van nieuwe fietsen was een bron van frustratie - met name omdat het benodigde werk om een fiets rijklaar af te leveren niet uitkom met de marge op nieuwe fietsen. Er is destijds wel overwogen om rijklaarkosten in rekening te brengen...

;-)

Ik zou van een fabrikant van een fatsoenlijk houtbewerkingsapparaat verwachten dat een machine gebruiksklaar wordt afgeleverd, lig voor wat betreft de normaal niet 'toegankelijke' delen. Maar ja, van een high end fietsenfabrikant zou ik dat eigenlijk ook verwachten... Ik vermoed overigens dat machines afstellen bij een leverancier van draaibanken helemaal niet uitkan, tenzij je de absolute bovenkant van de markt levert (zoals Oneway) Ik ben bang dat er op een Record Power Chinees weinig marge zit...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arend b

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.