Het grootste probleem met letterhout is de temperatuurgevoeligheid. Als die ergens in het maak- of vervolgproces oploopt kun je er zeker vanuit gaan dat de boel gaat scheuren; of direct of na verloop van tijd.
Dus boren met heel lage snelheid, niet lijmen met tweecomponenten waarbij de temperatuur oploopt, schuren met lage snelheid, GEEN friction polish (Shellawax), niet in een warme auto laten liggen, etc. Dit geldt voor meer tropische hardhoutsoorten.
Klopt. Is ook mijn ervaring - letterhout scheurt 'altijd' bij het powersanden, bijvoorbeeld op de draaibank. Van een messenmaker kreeg ik eens te horen dat hij schaaldelen lang weekte (om inhoudsstoffen uit te logen) en dan gecontroleerd liet drogen om scheurvorming te voorkomen, maar gezien mijn ervaringen heb ik mijn twijfels bij de adequaatheid van deze aanpak.
Voor mij geen pennen van letterhout meer - de wanddikte is gewoon te gering om een scheur te kunnen verdragen. In een massief stuk hout is een scheur niet zo'n probleem - ik maak bijvoorbeeld graag 'priests' (google is your friend) van letterhout of pokhout. Hebben geen loden verzwaring in de kop nodig......
Overigens, Wim, is het lichte hout buxus?