Toch niet helemaal tevreden met de tafeluitbreiding. Hoewel functioneel, vond ik het toch niet helemaal rechtdoen aan de verder zo mooie zaagtafel:
- Ik had aan de voorkant bewust een kier gelaten om met mijn handen bij het fijnstelmechanisme te kunnen - want de originele tafeluitbreiding van Ulmia had dat ook - maar het oogt niet netjes.
- Het zag er een beetje flimsy uit (al was het best robuust), doordat het trespa maar dun is, in vergelijking met de aluminium main-tafel, die veel dikker is.
- De manier met het aluminium profiel om hem te aan de rails aan de achterzijde te bevestigen was een beetje houtje-touwtje.
- De tafel kwam aan de achterkant een fractie hoger uit dan de main-tafel. Het schuiven met de langsgeleider ging daardoor niet smooth.
- De uitbreiding was geen zuivere rechthoek, ik had hem schuin gezaagd omdat de achterste rail iets korter is dan de voorste. Maar ook dat gaf een wat slordig gezicht.
Al met al reden voor een nieuwe poging. Ik had nog een stukje trespa liggen, dus opnieuw aan de slag.
De trespa, dit keer wel in een rechthoek (bijna want er zat een hapje in; vandaar afgeschuind), en een frame van wat Teak-restafval.
De beschermfolie aan de onderzijde ging er niet af. Het trespa had in de zon gestaan, en de beschermfolie leek wel vastgesmolten. De beschermfolie aan de andere kant had geen zon gezien, en ging er wel goed af.
Eens gemonteerd, is aan de onderzijde te zien waar de nijlon/stalen ringen voor bedoeld zijn. Deze zijn verzonken op de juiste diepte en zorgen voor alignment met de rails van de langsgelijder (zie ook het fijnstelmechanisme op de linker foto):
Voor alignment aan de bovenzijde heb ik een stalen pin aangebracht, waarvan het uiteinde is vlakgeveild, en op de achterste rail rust. Dit is nodig omdat de langsgeleider (bij het vastzetten) de tafel omlaag drukt. Bijkomend voordeel is dat hierdoor het geheel rigide aanvoelt.
En dit is het geheel. Het fijnstelmechanisme is een beetje verborgen, maar nog wel prima te bedienen. De langsgeleider schuift nu smooth van het ene naar het andere vlak, en het teak frame geeft een beetje body aan de tafel waardoor het wat meer rigide over komt. Al met al ben ik nu tevreden.