Nieuwe oude zaagtafel: Ulmia 1710S

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Ik begrijp het wel, dat je alles wil weten van je nieuwe machine. Ik zou dat ook doen. Maar het is handiger als je je vragen beperkt tot je eigen machine.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
236
78
Groningen
www.kiwood.nl
Op de mijne zit een 220mm zaagblad. Bij volledig naar beneden draaien blijft het blad nog ongeveer 5mm boven de tafel. Vond ik de beste tussenweg om ook nog wat hoogte te kunnen zagen.

Misschien nog leuk om bij te maken, heb er zelf een zero clearance insert bij gemaakt, vindt de ruimte van de standaard insert waar je ook mee onder een hoek kunt zagen wat ruim bij 90 graden.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Op de mijne zit een 220mm zaagblad. Bij volledig naar beneden draaien blijft het blad nog ongeveer 5mm boven de tafel. Vond ik de beste tussenweg om ook nog wat hoogte te kunnen zagen.

Misschien nog leuk om bij te maken, heb er zelf een zero clearance insert bij gemaakt, vindt de ruimte van de standaard insert waar je ook mee onder een hoek kunt zagen wat ruim bij 90 graden.
Goed compromis inderdaad. Ik ga voor de strategie met een kleiner zaagblad specifiek voor de blinde snedes. De andere zaagbladen die erbij zitten zijn nog nieuw, en vind het dan ook zonde om die niet te gaan gebruiken. Dan maar zo nu en dan wisselen en de boel meteen schoonblazen.

Zero clearance insert is een goede inderdaad. Die gaat ook op het lijstje

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Vanavond een simpel tafelverbredinkje gemaakt om de rails maximaal te kunnen benutten.

Gemaakt van een stukje afval-trespa, een racheltje, een stukje aluminium extrusieprofiel wat over was van de zonnepanelen en wat gipsschroeven.
20241104_233935.jpg
20241104_234020.jpg
20241104_222911.jpg
20241104_222626.jpg

Ik heb nog zitten kijken naar een originele verbreding. Die zijn wel te vinden op Kleinanzeigen, maar daar wordt goed geld voor gevraagd voor wat het is.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Toch niet helemaal tevreden met de tafeluitbreiding. Hoewel functioneel, vond ik het toch niet helemaal rechtdoen aan de verder zo mooie zaagtafel:
  1. Ik had aan de voorkant bewust een kier gelaten om met mijn handen bij het fijnstelmechanisme te kunnen - want de originele tafeluitbreiding van Ulmia had dat ook - maar het oogt niet netjes.
  2. Het zag er een beetje flimsy uit (al was het best robuust), doordat het trespa maar dun is, in vergelijking met de aluminium main-tafel, die veel dikker is.
  3. De manier met het aluminium profiel om hem te aan de rails aan de achterzijde te bevestigen was een beetje houtje-touwtje.
  4. De tafel kwam aan de achterkant een fractie hoger uit dan de main-tafel. Het schuiven met de langsgeleider ging daardoor niet smooth.
  5. De uitbreiding was geen zuivere rechthoek, ik had hem schuin gezaagd omdat de achterste rail iets korter is dan de voorste. Maar ook dat gaf een wat slordig gezicht.

Al met al reden voor een nieuwe poging. Ik had nog een stukje trespa liggen, dus opnieuw aan de slag.

De trespa, dit keer wel in een rechthoek (bijna want er zat een hapje in; vandaar afgeschuind), en een frame van wat Teak-restafval.
De beschermfolie aan de onderzijde ging er niet af. Het trespa had in de zon gestaan, en de beschermfolie leek wel vastgesmolten. De beschermfolie aan de andere kant had geen zon gezien, en ging er wel goed af.
teak-frame1.jpg alignment1.jpg

Eens gemonteerd, is aan de onderzijde te zien waar de nijlon/stalen ringen voor bedoeld zijn. Deze zijn verzonken op de juiste diepte en zorgen voor alignment met de rails van de langsgelijder (zie ook het fijnstelmechanisme op de linker foto):
teak-frame2.jpg IMG-20241114-WA0006.jpg

Voor alignment aan de bovenzijde heb ik een stalen pin aangebracht, waarvan het uiteinde is vlakgeveild, en op de achterste rail rust. Dit is nodig omdat de langsgeleider (bij het vastzetten) de tafel omlaag drukt. Bijkomend voordeel is dat hierdoor het geheel rigide aanvoelt.
lock-pin.jpg

En dit is het geheel. Het fijnstelmechanisme is een beetje verborgen, maar nog wel prima te bedienen. De langsgeleider schuift nu smooth van het ene naar het andere vlak, en het teak frame geeft een beetje body aan de tafel waardoor het wat meer rigide over komt. Al met al ben ik nu tevreden.
resultaat.jpg

• Leuk
Waarderingen: EdP, hansth en Charel09

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
Knappe machine Matthijs, zo worden ze - helaas - niet meer gemaakt.
En ziet er ook nog zeer goed in takt uit, houden zo ! ;)

Als ik jou video bekijk dan lijkt het alsof je parallel fence niet helemaal horizontaal is uitgelijnd, volgens mij is deze ook bij de 1710S volledig instelbaar ...

Hebben de drie schakeldozen op de machine ook een functie, ik vermoed dat deze niet origineel zijn ... ?

Heb je een PB gestuurd om wat info uit te wisselen.

Cheers!

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Knappe machine Matthijs, zo worden ze - helaas - niet meer gemaakt.
En ziet er ook nog zeer goed in takt uit, houden zo ! ;)

Als ik jou video bekijk dan lijkt het alsof je parallel fence niet helemaal horizontaal is uitgelijnd, volgens mij is deze ook bij de 1710S volledig instelbaar ...

Hebben de drie schakeldozen op de machine ook een functie, ik vermoed dat deze niet origineel zijn ... ?

Heb je een PB gestuurd om wat info uit te wisselen.

Cheers!
Dankje! Ja, je merkt aan alles dat er over is nagedacht, alles gaat bijzonder soepel en de machine is zeer rigide.

Je merkt aan de andere kant wel dat sommige dingen de tand des tijds wat minder goed hebben doorstaan, zoals de stofafzuiging (dat was destijds een ondergeschoven kindje) maar ook de roltafel waarvan de fence niet makkelijk geheel te verwijderen is.

Ik ga nog wel een keer een post wijden aan een aantal verbeteringen die er mogelijk zijn.

De drie schakeldozen hebben een functie, al is het wat overdone. De twee rechter kastjes zijn bedoeld om individueel de zaagmotor en de afzuiger te schakelen. De linker schakelaar zit daar weer overheen als een hoofdschakelaar.
Waar het op neerkomt is dat ik de twee rechter dozen altijd ingeschakeld heb staan, en met de hoofdschakelaar zet ik in een keer alles aan. Een beetje overdreven dus, maar het zit me niet in de weg zoals het zit :)
Of het fabriek af zo zit durf ik niet te zeggen.

edit: De parallel geleider zit wel recht ten opzichte van het zaagblad en de t-sloten. Misschien dat het filmpje een iets vertekend beeld geeft. Wat wel zo is, is dat versie 1 van mijn tafeluitbreiding schuin is afgezaagd omdat ik aan de achterkant minder tafel nodig had voor de langsgeleider dan aan de voorkant (van dat ontwerp ben ik afgestapt overigens, vond het er niet mooi uit zien). Dat schuine kan wel bijdragen aan het idee dat de langsgeleider niet parallel zit.

Laatst bewerkt:

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
Dankje! Ja, je merkt aan alles dat er over is nagedacht, alles gaat bijzonder soepel en de machine is zeer rigide.

Je merkt aan de andere kant wel dat sommige dingen de tand des tijds wat minder goed hebben doorstaan, zoals de stofafzuiging (dat was destijds een ondergeschoven kindje) maar ook de roltafel waarvan de fence niet makkelijk geheel te verwijderen is.

Ik ga nog wel een keer een post wijden aan een aantal verbeteringen die er mogelijk zijn.

De drie schakeldozen hebben een functie, al is het wat overdone. De twee rechter kastjes zijn bedoeld om individueel de zaagmotor en de afzuiger te schakelen. De linker schakelaar zit daar weer overheen als een hoofdschakelaar.
Waar het op neerkomt is dat ik de twee rechter dozen altijd ingeschakeld heb staan, en met de hoofdschakelaar zet ik in een keer alles aan. Een beetje overdreven dus, maar het zit me niet in de weg zoals het zit :)
Of het fabriek af zo zit durf ik niet te zeggen.

edit: De parallel geleider zit wel recht ten opzichte van het zaagblad en de t-sloten. Misschien dat het filmpje een iets vertekend beeld geeft. Wat wel zo is, is dat versie 1 van mijn tafeluitbreiding schuin is afgezaagd omdat ik aan de achterkant minder tafel nodig had voor de langsgeleider dan aan de voorkant (van dat ontwerp ben ik afgestapt overigens, vond het er niet mooi uit zien). Dat schuine kan wel bijdragen aan het idee dat de langsgeleider niet parallel zit.

Ja daar zeg je zo iets, de afzuiging kon beter. Je kan deze al iets verbeteren door zelf wat meer afdichting te voorzien, voornamelijk tussen behuizing en tafel. En verder ben ik ook op zoek naar tips om deze te optimalliseren.

Langs de andere kant, veel van de hedendaagse zaagtafels sukkelen daar ook nog steeds mee vandaag de dag. Het feit dat uw zaagtafel en diens accessoires de tand destijds al dertig jaar overleven, en dat de komende 30 jaar opnieuw zal doen, is toch een enorme meerwaarde.

Haja nu zie ik het, jij hebt daar nog een originele afzuiging aan hangen ... Dan lijkt het mij een normale schakeling te zijn hoor, geen zorgen maken ;)

Ik ben momenteel aan het verbouwen en plan een nieuwe werkplaats, zodra die klaar is zal ik wel eens een verslagje maken met foto's !

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
@XL500SZ De complete roltafel is inderdaad best makkelijk te verwijderen. Ik heb het standaard moertje vervangen door een vleugelmoer zodat er geen gereedschap nodig is. De nylon eindaanslag voorkomt botsen van lager met vleugelmoer.

Maar de roltafel an sich zit me niet in de weg. De dwarsgeleider zit dat zo nu en dan wel. Mijn variant heeft geen moer aan de onderzijde, maar in plaats daarvan zit er draad getapt in de stalen bevestigingsplaat. Dus om de geleider los te maken moet ik de hendel van de gradenboog losdraaien (en werkt erg onhandig).

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Ja daar zeg je zo iets, de afzuiging kon beter. Je kan deze al iets verbeteren door zelf wat meer afdichting te voorzien, voornamelijk tussen behuizing en tafel. En verder ben ik ook op zoek naar tips om deze te optimalliseren.

Langs de andere kant, veel van de hedendaagse zaagtafels sukkelen daar ook nog steeds mee vandaag de dag. Het feit dat uw zaagtafel en diens accessoires de tand destijds al dertig jaar overleven, en dat de komende 30 jaar opnieuw zal doen, is toch een enorme meerwaarde.

Haja nu zie ik het, jij hebt daar nog een originele afzuiging aan hangen ... Dan lijkt het mij een normale schakeling te zijn hoor, geen zorgen maken ;)

Ik ben momenteel aan het verbouwen en plan een nieuwe werkplaats, zodra die klaar is zal ik wel eens een verslagje maken met foto's !
Gaten afdichten is inderdaad een van de verbeteringen. Aan de voorkant komt er ook veel stof uit zetten door de gaten van de hoogte/schuin -instelling, en binnen de korste keren zitten de schakeldozen onder een laag stof. Die gaten kun je niet zo makkelijk afdichten. Bij mijn machine zit er een klein blikken plaatje voor het zaagblad (ik zal er nog wel een keer een fotootje van maken), die dit deels moet tegenhouden, maar daar past (ook met in achtneming van de schuininstelling op 45°) wel wat groters.

Eens met wat je zegt hoor. Die zaagtafel blijft het nog weel een tijdje doen :)

Ben benieuwd, zie je verslagje t.z.t. wel verschijnen!

• Leuk
Waarderingen: MaVé

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
236
78
Groningen
www.kiwood.nl
@XL500SZ
...Mijn variant heeft geen moer aan de onderzijde, maar in plaats daarvan zit er draad getapt in de stalen bevestigingsplaat. Dus om de geleider los te maken moet ik de hendel van de gradenboog losdraaien (en werkt erg onhandig).
Ik zie dat ik dat inderdaad iets anders opgelost had dan het origineel. Bij mij zat de aanslag er niet bij dus heb dat gekopieerd en nagemaakt.

Op het gevaar af dat je wel een beetje klaar bent met goed bedoelde opmerkingen, toch nog 1x benieuwd of jouw uitvoering anders is.
Van de foto's die ik destijds gebruikt heb om na te maken zou je dan de knop aan de bovenzijde een aantal slagen moeten losdraaien, om vervolgens de complete samenstelling van langsgeleider, + staalplaat + gradenboog eraf moeten kunnen nemen. Zie foto voor de stalen plaat die aan de roltafel blijft zitten.

9.jpg

Handleiding pagina mbt aanbouwen van de geleider: (Heb ook wel de complete PDF voor je als je geinteresseerd bent)
manual 1710S.JPG

En hoe ik het opgelost heb, (de staalplaten zijn voor zover dat mogelijk is vanaf foto's en handleiding) gekopieerd van de standaard Ulmia delen, laten lasersnijden. De andere delen gedraaid en gefreesd.

De onderste staalplaat zit net zoals bij standaard aan de onderzijde van het tafeltje gebout.
De bovenste staalplaat is incl. dwarsgeleider en gradenboog als geheel eraf te pakken door de grote moer aan de onderzijde een paar slagen los te draaien. (en dat is bij de Ulmia standaard dus met de knop aan de bovenzijde)
ulmia aanbouwdelen nieuw 2.JPG

En hoe het er aan de bovenzijde uitziet.
ulmia aanbouwdelen nieuw 1.JPG

• Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Ik zie dat ik dat inderdaad iets anders opgelost had dan het origineel. Bij mij zat de aanslag er niet bij dus heb dat gekopieerd en nagemaakt.

Op het gevaar af dat je wel een beetje klaar bent met goed bedoelde opmerkingen, toch nog 1x benieuwd of jouw uitvoering anders is.
Van de foto's die ik destijds gebruikt heb om na te maken zou je dan de knop aan de bovenzijde een aantal slagen moeten losdraaien, om vervolgens de complete samenstelling van langsgeleider, + staalplaat + gradenboog eraf moeten kunnen nemen. Zie foto voor de stalen plaat die aan de roltafel blijft zitten.

Bekijk bijlage 153137

Handleiding pagina mbt aanbouwen van de geleider: (Heb ook wel de complete PDF voor je als je geinteresseerd bent)
Bekijk bijlage 153138

En hoe ik het opgelost heb, (de staalplaten zijn voor zover dat mogelijk is vanaf foto's en handleiding) gekopieerd van de standaard Ulmia delen, laten lasersnijden. De andere delen gedraaid en gefreesd.

De onderste staalplaat zit net zoals bij standaard aan de onderzijde van het tafeltje gebout.
De bovenste staalplaat is incl. dwarsgeleider en gradenboog als geheel eraf te pakken door de grote moer aan de onderzijde een paar slagen los te draaien. (en dat is bij de Ulmia standaard dus met de knop aan de bovenzijde)
Bekijk bijlage 153139

En hoe het er aan de bovenzijde uitziet.
Bekijk bijlage 153140
Nee hoor, ik vind je opmerkingen totaal niet storend, integendeel; het geeft mij (en anderen) weer inspiratie om je ideeën te hergebruiken. Want ik moet zeggen dat je het super netjes hebt uitgevoerd. Ook de extra geleiding met die rondstaf om de schuinte te fixeren is mooi gemaakt. Vraag hierover: heb je ervaren dat zonder deze toevoeging de schuininstelling verloopt?

Wat betreft je vraag hoe het precies bij mij zit, daar kom ik op terug. Zal een paar foto's maken en hier delen.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
236
78
Groningen
www.kiwood.nl
... Vraag hierover: heb je ervaren dat zonder deze toevoeging de schuininstelling verloopt?
Bedankt voor het compliment, was er ook wel erg tevreden mee hoe het geheel geworden is.

Over het verlopen van de geleider, niet zozeer het probleem dat hij verloopt, maar het was geen heel stijf geheel. Zat wat vering in zonder die extra steun. Met de extra steun wordt hij heel stijf, dus dat is prettig.
Er is een originele accessoire van Ulmia waar ik hem op gebaseerd heb.

1 van de redenen dat hij bij mij niet heel stijf was zou kunnen zijn dat de hoekversteller die ik gebruikt heb een wat lichte versie van Ulmia is die had ik nog liggen. (van de losse afkorthulp die in de gleuf van de tafel kan)

Linkje waar zowel de gebruikte hoekversteller als de originele extra steun te zien zijn:
Unterlagen Ulmia 1711 - woodworking.de

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
@XL500SZ Bij deze foto's van mijn variant van de roltafelgeleider + hoekinstelling:
roltafel-assemblage_7.jpg roltafel-assemblage_1.jpgroltafel-assemblage_2.jpg roltafel-assemblage_5.jpg

En de de geleider, naast de losse afkorthulp. Zoals je ziet is het in dit geval één en hetzelfde ding:
roltafel-geleider+kleine geleider.jpg

Het lijkt erop dat jouw gedeelte van de handleiding een andere (nieuwere) revisie van de 1710S betreft. De opbouw uit mijn handleiding is namelijk weer anders:
Gehrungsanschlag.jpg

Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
99
27
Ergens in de Overbetuwe
Bedankt voor het compliment, was er ook wel erg tevreden mee hoe het geheel geworden is.

Over het verlopen van de geleider, niet zozeer het probleem dat hij verloopt, maar het was geen heel stijf geheel. Zat wat vering in zonder die extra steun. Met de extra steun wordt hij heel stijf, dus dat is prettig.
Er is een originele accessoire van Ulmia waar ik hem op gebaseerd heb.

1 van de redenen dat hij bij mij niet heel stijf was zou kunnen zijn dat de hoekversteller die ik gebruikt heb een wat lichte versie van Ulmia is die had ik nog liggen. (van de losse afkorthulp die in de gleuf van de tafel kan)

Linkje waar zowel de gebruikte hoekversteller als de originele extra steun te zien zijn:
Unterlagen Ulmia 1711 - woodworking.de
Wel een waardevolle accessoire. Ik heb het even uitgetest, en merk dat met niet al te veel druk op het eind, de schuininstelling wel makkelijk verloopt. Als ik merk dat ik daar in de praktijk last van heb, dan ga ik ook iets dergelijks maken.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
236
78
Groningen
www.kiwood.nl
Leuk om te zien! Dat is inderdaad weer een heel ander type bevestiging. Ulmia heeft blijkbaar door de jaren heen wel veel verschillen in de uitvoering van de modellen.

Op zich zou het wel om te bouwen zijn naar het andere type, zeker als de montage gaten in de roltafel op dezelfde plek zitten. Maar dan zou je daar een keer tegenaan moeten lopen, of ik kan ze eventueel ook nog een keer laten lasersnijden mocht je er belang bij hebben.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.