Nieuwe oude zaagtafel: Ulmia 1710S

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Ulmia 1710S.
Mijn doel is om in dit topic eventuele werkzaamheden die ik aan deze zaag wil doen, hier te posten en om eventuele vragen te stellen.

Dit is 'm:
IMG_5434.png

Ik was al een tijdje op zoek naar een goede zaagtafel. Toen van de week een mooie Ulmia op marktplaats verscheen heb ik toegeslagen.

Mijn eerste zaagtafel was een Metabo Magnum TK1256. Een super fijn zaagje, maar zeer incompleet. Geen spouwmes (die heb ik inclusief een beschermkap, via het Duitse woodworker forum weten te bemachtigen), geen roltafel, geen langsgeleider (die maar zelf gemaakt) en geen tafelverbreding. Dit en de beperkte zaaghoogte ging parten spelen.
Al snel verkocht ik de Metabo, en kocht ik in plaats daarvoor een Inca Major (waarvan ik het opknappen ooit hier op het forum heb gepost),
Mooie zaag, mooie kwaliteit, alleen de tafel schuin in plaats van het zaagblad vond ik toch niet zo handig.
Vanwege mijn positieve ervaring met de Metabo opnieuw op zoek naar een zaagtafel van dit merk, maar dan met wat meer zaagcapaciteit. Ik vond een leuk exemplaar met trekfunctie, de Tku1633. Weer te gierig geweest. Het kostte weinig, maar ook nu weer incompleet. Daarnaast had deze niet een mooi gietaluminium werkblad, maar een gextrudeerd profiel. Qua leeftijd jonger, maar de kwaliteit was omlaag gegaan.
Omdat je niet kan bezig blijven met zaagtafels kopen, heb ik er voor een tijd genoegen mee genomen. In de tussentijd verhuisd, en na veel werkzaamheden binnenshuis verricht te hebben, is het nu tijd om de schuur netjes te maken en naar smaak in te delen.
Wederom de stoute schoenen aangetrokken om eindelijk te investeren in een zaagtafel voor de lange termijn. Metabo spullen verkocht, en op zoek naar iets ouds en beproefds; een Wadkin, Ulmia, Buerle, Frommia, Bauerle, etc. Het liefst compleet met roltafel en in enigzins goede staat zodat het opknappen niet een project ansich wordt. Niet dat ik het opknappen van een machine niet leuk vind, maar de tijd voor zoiets is schaars momenteel.
Uiteindelijk een mooie Ulmia 1710S uit 1980 tegen gekomen op marktplaats, en die heb ik dus vandaag opgehaald. Compleet met roltafel, 4 zaagbladen (waarvan 3 ongebruikt), een afzuiger, en andere bijbehorende onderdelen. Uitgevoerd met krachtstroommotoren voor beide de zaag en de afzuiger. Het geheel ziet er haast nog als nieuw uit.
Helaas geen superieure gietijzeren tafel, maar wel een nette gietalminium variant.

Wat ik nog wil doen:
  • De tafel verbreden. Er zal denk ik moeilijk aan originele verbredingen te komen zijn, dus dat wordt een zelfbouwklusje. De rails van de parellelaanslag is breder dan de tafel dus het moet redelijk makkelijk kunnen.
  • De hoogte-instelling gaat niet volledig omlaag waardoor het niet moglelijk is om een blinde snede te maken. Ik ben er ook al achter gekomen waarom dat is. De hoogte-instelling is gelimiteerd met een stelmoertje. Er is alleen ontzettend moeilijk bij te komen. Dus daar moet ik de machine een beetje voor gaan open maken
  • Het belangrijkste: 3 fasen elektra naar de schuur aanleggen. De aansluiting in de meterkast is reeds 3x25A, dus de mogelijkheid is er. Om 3 fasen naar de schuur te brengen ga ik via de kruipruimte een 5x4mm² kabel van de meterkast naar de schuur aanleggen, een 3 fasen automaat in de meterkast aansluiten, en de schuur van een paar rode stopcontacten voorzien,
  • Een uitvoer maken achter de zaagtafel in de vorm van een praktische werkbank.

Genoeg te doen dus.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
WhatsApp Image 2024-11-02 at 11.46.26_cb14780b.jpg

IMG_5435.png

IMG_5436.png

IMG_5437.png

WhatsApp Image 2024-11-02 at 23.02.15_29da8b7d.jpg

WhatsApp Image 2024-11-02 at 23.02.15_5fadbeda.jpg

WhatsApp Image 2024-11-02 at 23.02.15_a2016c1d.jpg

Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Mijn eerste kleine uitdaging gaat dus zijn om de hoogte-instelling aan te passen zodat het zaagblad volledig in de tafel kan verdwijnen.

Nu zit is deze beweging tot ongeveer 1,5cm boven de tafel gelimiteerd, en voor zover ik kan zien komt dit door een moeilijk te bereiken stelmoertje, die verder zakken van het mechanisme tegenhoudt. Er is nog ruimte om verder te zakken, dus het zou moeten kunnen (enige ervarenen hier die dit kunnen bevestigen?).

De vraag is alleen, hoe kan ik dat moertje goed bereiken zonder de hele zaaftafel uit elkaar te halen?
IMG_5424_.png

IMG_5425 (1) (1).png

Het gaat om het moertje (wat niet zichbaar is op de foto) net onder de veer.
Als dat moertje naar beneden wordt bijgesteld, dan zakt volgens mij de veerschotel, en daarmee de mogelijkheid om het zaagblad dieper te laten zakken.

[Edit door moderator] Toevoeging van TS:
Ik weet inmiddels iets meer (vanuit het Duitse woodworker.de forum).
Allereerst is mijn aanname hierboven met het stelmoertje e.d. niet juist, het lijkt er los van te staan.

Mocht iemand tips hebben hoe dit makkelijk te doen, dan hoor ik dat graag.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Rizz

Atlas1302

Nieuw lid
2 nov 2024
5
3
Caboverde
Mooie bankje, lekker stevig ook. Tja ..dat hebben ze niet voor niets gedaan, en daarom stond ie ook op MP denk ik zomaar.
Ik zou toch beginnen om wat los te maken om goed te zien waarom dat moertje daar nu precies zit, met wat voor achterliggende gedachte.
Kan je ook zien of het moertje (stel) origineel is , dus niet vaak aan geprutst. Is er documentatie te vinden van deze zaagtafel, het heeft een merknaam toch?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw3tnVASnMf496rP16g-CBi4

Succes,

• Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
De zaagbladen die je erbij hebt, welke maat hebben die???
Het moertje zit er niet voor niets 🤔 . De 1710s staat diverse keren op mp met een max zaagblad maat van 250 mm. Misschien dat je spouwmes dan niet meer past.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
De zaagbladen die je erbij hebt, welke maat hebben die???
Het moertje zit er niet voor niets 🤔 . De 1710s staat diverse keren op mp met een max zaagblad maat van 250 mm. Misschien dat je spouwmes dan niet meer past.
Alle zaagbladen die erbij zitten zijn 250mm. Dit is volgens de specificaties ook de max. diameter. Zonder spouwmes past er ook 300mm in, maar dat is niet de bedoeling.
Toevoeging: De zaag kan niet lager dan 15mm boven het werkblad. Om nog lager te gaan moet een zaagblad van max 220mm gemonteerd worden.

Met de telefoon aan een touwtje zie ik dit:
20241103_132200.gif
Rechts zijn twee geleiders te zien. En de veer lijkt me voornamelijk als ondersteuning bij het omhoog draaien.
Helemaal duidelijk wordt het me nog niet.

Toch maar 's uit elkaar halen, en zien waar de beperking werkelijk zit. Er lijkt nog genoeg ruimte te zijn om door te zakken. Ik heb al het vuil weggeblazen/gezogen, dus dat kan het niet zijn

Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Mooie bankje, lekker stevig ook. Tja ..dat hebben ze niet voor niets gedaan, en daarom stond ie ook op MP denk ik zomaar.
Ik zou toch beginnen om wat los te maken om goed te zien waarom dat moertje daar nu precies zit, met wat voor achterliggende gedachte.
Kan je ook zien of het moertje (stel) origineel is , dus niet vaak aan geprutst. Is er documentatie te vinden van deze zaagtafel, het heeft een merknaam toch?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw3tnVASnMf496rP16g-CBi4

Succes,
Dankje. Volgens de documentatie die je linkt zit die veer niet met een moertje en een draadeind vast. Dus ik denk dat het er naderhand is bijgeklust:
Screenshot_20241103_144646_MJ PDF.jpg

Ook de kleur van het moertje wijkt af van de rest.

edit:
Het plaatje hiervan is een nieuwere revisie van deze machine. De trekveer zoals hier afgebeeld heb ik niet.
De veer die ik hierboven heb laten zien zit op een andere positie (rechtsstreeks onder de zaagas). En wat deze doet weet ik nog niet precies.

Afbeelding van een machine gevonden waar deze trekveer wel in zit (niet de mijne dus):
trekveer.png

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Dat het ook een veer is, wil niet zeggen dat het om de zelfde veer gaat. De ene is een trek veer, de andere een druk veer.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Atlas1302

Nieuw lid
2 nov 2024
5
3
Caboverde
In dit geval is het duidelijk een trekveer, die zal er dan niet meer zitten en hebben ze iets anders gevogeld om het enigszins werkbaar te maken. Een 250 blad is zo'n beetje de standaard, die heb ik ook ....maar geen veren :cool:

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Maar als het nu een duwveer is, dan bemoeilijkt deze alleen meer de beweging omhoog. En de manier waarop is mogelijk ook nog de oorzaak van de gelimiteerde laagste stand.

In de eerste plaats maar eens open maken en kijken wat er gebeurt als er geen veer tussen zit. En dan wellicht een gepaste trekveer ertussen zetten.

Wordt vervolgd...

Trouwens, als iemand anders met een een 1710s eens kan kijken hoe het in het echt hoort te zitten, dan ben ik daar wel benieuwd naar.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Ik weet inmiddels iets meer (vanuit het Duitse woodworker.de forum).
Allereerst is mijn aanname hierboven met het stelmoertje e.d. niet juist, het lijkt er los van te staan. (Ik zou dit er graag bij willen zetten voor toekomstige lezers, om misleiding voor andere Ulmia 1710 gebruikers te voorkomen, maar dit kan helaas niet.)

Onderstaande informatie kan nuttig zijn voor mensen die op zoek zijn naar deze machine.
Wat blijkt is dat 15mm met een 250mm blad het het laagste minimum is. Voor blinde snedes minder dan 15mm moet er een 200mm zaagblad in. Dat is in ieder geval zo voor mijn revisie.

Dit geldt niet voor alle Ulmia 1710s varianten. Over de jaren heen zijn er verschillende revisies geweest.
Hieronder twee verschillende versies van de gebruiksaanwijzing.

~1984:
min_hoogte_5mm.jpeg

~1983:
min_hoogte_15mm.jpeg

Al met al vind ik het wel ietwat teleurstellend. Om blinde snedes e.d. te maken moet ik dus steeds het zaagblad gaan verwisselen. Andere optie is om permanent met een 200mm zaagblad gaan zagen.
Ik ga wel onderzoeken of dat limiet van 15mm nog te modificeren is.

Het betreffende Duitse topic, vanaf deze post:

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Je kan er toch standaard een 210mm zaagblad op zetten als je het vervelend vindt, dat het zaagblad boven de tafel uit steekt? Als ik mijn wadkin niet regelmatig schoon spuit, dan bouwt zich zo veel stof in het mechanisme op, dat ik de zaag ook niet onder de tafel gedraaid krijg. Ik heb 2 balkjes staan , die ik op de tafel leg, als ik hem als werkblad wil gebruiken. Daar leg ik dan mijn multiplex werkblad op. Als ik meer zaaghoogte nodig heb, zet ik er een 300 blad op. Daarvoor moet ik het spouwmes weg halen en ik kan het zaagblad dus ook niet verder naar beneden draaien. Kijk gewoon hoe vaak het een probleem geeft. Ik denk dat je in de praktijk het meestal wel met een 210mm blad af kan.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
247
64
Verwacht je zoveel blinde snedes te gaan maken? Kan met ook nog voorstellen dat je iets op je tafel legt waardoor de snede toch ondieper wordt.
Maar anders zou ik inderdaad gaan werken met zaagbladen van 200mm en een 250 mm blad bewaren voor als je een keer dik materiaal moet zagen.
Wel een mooie zaagtafel en je manier van verslaglegging is ook fijn om te lezen.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Je kan er toch standaard een 210mm zaagblad op zetten als je het vervelend vindt, dat het zaagblad boven de tafel uit steekt? Als ik mijn wadkin niet regelmatig schoon spuit, dan bouwt zich zo veel stof in het mechanisme op, dat ik de zaag ook niet onder de tafel gedraaid krijg. Ik heb 2 balkjes staan , die ik op de tafel leg, als ik hem als werkblad wil gebruiken. Daar leg ik dan mijn multiplex werkblad op. Als ik meer zaaghoogte nodig heb, zet ik er een 300 blad op. Daarvoor moet ik het spouwmes weg halen en ik kan het zaagblad dus ook niet verder naar beneden draaien. Kijk gewoon hoe vaak het een probleem geeft. Ik denk dat je in de praktijk het meestal wel met een 210mm blad af kan.
Klopt, de strategie met standaard een kleiner zaagblad is inderdaad iets om te overwegen.
Maar geeft een groter zaagblad (tanden raken met hogere snelheid het werkstuk) niet een mooiere snede?
zaagdiepte van 75mm is niet iets wat ik vaak nodig ga hebben.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Een goede kwaliteit en scherp zaagblad is veel belangrijker. Koop gewoon een 24 tands zaagblad van 210 mm als je vooral met massief echt hout werkt. Zaag je vooral plaatmateriaal kies dan een 48 tands blad. Ga daar mee aan het werk. Ik zaag bijna alles met een 24 tands blad. Ook plaatmateriaal. Je past gewoon je aanvoersnelheid wat aan. Ik krijg daar een prima resultaat mee. Ook met mijn oude radiaalzaag. En die draait maar 2800 toeren, met een 210mm blad.

• Leuk

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Verwacht je zoveel blinde snedes te gaan maken? Kan met ook nog voorstellen dat je iets op je tafel legt waardoor de snede toch ondieper wordt.
Maar anders zou ik inderdaad gaan werken met zaagbladen van 200mm en een 250 mm blad bewaren voor als je een keer dik materiaal moet zagen.
Wel een mooie zaagtafel en je manier van verslaglegging is ook fijn om te lezen.
Dank voor 't compliment!
Nou, ik heb in het verleden best vaak bijvoorbeeld ergens een groef in gezaagd, of een sponning. Vaak doe je dan een combinatie van beiden. Eerst zaag ik e.e.a. op maat, en dan een sponning o.i.d. voor een bepaalde houtverbinding.

Dus wellicht is een kleiner zaagblad gewoon wel de beste oplossing. En anders vraagt het meer tactiek en nadenken over de volgorde zodat ik maar 1 keer het zaagblad hoef te verwisselen (ergens natuurlijk wel een goede stok achter de deur).

Atlas1302

Nieuw lid
2 nov 2024
5
3
Caboverde
Je hebt veel info boven water gehaald, bravo! Het is wat het is, ik zou misschien nog eens naar zo'n veer kijken als de mogelijkheid is om het te plaatsen. Dan standaard 210 erop, en mocht het nodig zijn de grotere 250.
Ik vind wisselen niet erg, dan kom je op plaatsen waar je anders nooit komt, en blijft het ook schoon en gangbaar.
Mooi bankje voor het fijnere precisie werk, ik doe meer constructie.. het rouwere werk en heel veel schulpen.

Succes,

• Leuk

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
286
29
Binnenkort Ulvenhout
Namens mij ook complimenten over je nieuwe aanwinst. De zaagtafel ziet er nog spik en span uit.
Ik denk alleen wel dat je een Ulmia 1710 hebt aangeschaft en niet een 1710S.
Toentertijd heb ik ook de nodige info proberen op te zoeken over de 1710 serie zaagtafels.
Het lijkt erop dat jouw motorsteun anders is dan een 1710S of 1710SN. En de onderste balk van de roltafel staat recht en niet onder een hoek.

Of er een diepte aanslag zit op het zaag-aggregaat weet ik nog steeds niet. Bij mijn exemplaar (1710SN) heb ik die niet kunnen vinden en het zaagblad bij mij steekt ongeveer 3 tot 5mm uit op de diepste stand zoals de handleiding aangeeft.
Maar 15mm boven de tafel op de diepste stand is wel erg veel. Schoonmaken zal misschien een oplossing zijn maar is niet makkelijk.
Wat betreft de veer die te zien is op jouw filmpje lijkt die er op te zitten om de riem op spanning te houden.
De twee moeren zijn denk ik om de veer af te stellen.
Op de foto die is bijgevoegd is het aggregaat te zien van een 1710S / SN. De zwarte schuine schoor is om de motor onderaan te monteren. Die veer die er doorheen gaat is om de zwaartekracht een beetje tegen te gaan bij het omhoog draaien.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
48
6
Ergens in de Overbetuwe
Namens mij ook complimenten over je nieuwe aanwinst. De zaagtafel ziet er nog spik en span uit.
Ik denk alleen wel dat je een Ulmia 1710 hebt aangeschaft en niet een 1710S.
Toentertijd heb ik ook de nodige info proberen op te zoeken over de 1710 serie zaagtafels.
Het lijkt erop dat jouw motorsteun anders is dan een 1710S of 1710SN. En de onderste balk van de roltafel staat recht en niet onder een hoek.

Of er een diepte aanslag zit op het zaag-aggregaat weet ik nog steeds niet. Bij mijn exemplaar (1710SN) heb ik die niet kunnen vinden en het zaagblad bij mij steekt ongeveer 3 tot 5mm uit op de diepste stand zoals de handleiding aangeeft.
Maar 15mm boven de tafel op de diepste stand is wel erg veel. Schoonmaken zal misschien een oplossing zijn maar is niet makkelijk.
Wat betreft de veer die te zien is op jouw filmpje lijkt die er op te zitten om de riem op spanning te houden.
De twee moeren zijn denk ik om de veer af te stellen.
Op de foto die is bijgevoegd is het aggregaat te zien van een 1710S / SN. De zwarte schuine schoor is om de motor onderaan te monteren. Die veer die er doorheen gaat is om de zwaartekracht een beetje tegen te gaan bij het omhoog draaien.
Dankje!
Wat betreft de veren sla je denk ik de spijker op z'n kop. De de veer die door de schoor heen loopt zit erin als tilhulp. En de andere (duwveer) is natuurlijk om de riem te spannen. Daar had ik niet aan gedacht, maar dat kan niet missen.

Voor wat betreft de S (of het ontbreken hiervan in de typeaanduiding) vraag ik me af of dit klopt. Op het Duitse forum is men er ook niet helemaal uit. Ik las daar van varianten met het onderste profiel recht en dan toch een S op het typeplaatje (kan dit topic niet meer terugvinden). Mijn papieren gebruikshandleiding zegt ook "1710 S" (en heeft de onderste geleider recht zitten):
WhatsApp Image 2024-11-04 at 14.13.30_726f9457.jpg

Ik denk dat er wat meer dan een paar revisies zijn geweest, met meerdere kleine verschillen waaronder deze.
Één daarvan is ook de minimale hoogte. Die van mij krijg ik helaas niet lager dan 15mm boven het oppervlak. Ik heb hem al helemaal schoongeblazen/gezogen met perslucht en een stofzuiger. De latere variant (zoals die van jou dus, kan nog ongeveer een cm lager).

Dit is overigens ook een 1710 (om het nog interessanter te maken):
IMG_20201031_155838.jpg IMG_20201028_194301_resized_20201030_101611175.jpg IMG_20201031_155801.jpg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Het is handiger als je gewoon foto's van je eigen machine plaatst. Alle uitvoeringen die je niet hebt, zijn alleen ruis.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.