Nieuwe oude dissel opgeknapt

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
232
154
Iets verderop en om de hoek
Hoi hoi

Ik had van het weekend een oude dissel kop, ook wel een dwarsbijl genoemd, gekocht via marktplaats, dus daar moest even natuurlijk een handvat voor gemaakt worden😁

Hij bestaat grotendeels uit eik, maar de rode houtsoort is sypo, dit was omdat het eik wat ik nog had net te dun was, dus dit was dan een mooie manier om hem toch even dikker te maken. Daarna is alles in mijn lijnzaadolie mix gezet

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Bijlagen

• 20260730_134935.jpg
    20260730_134935.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 27
  • 20260730_134939.jpg
    20260730_134939.jpg
    156,7 KB · Weergaven: 28
  • 20260730_134946.jpg
    20260730_134946.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 27

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
232
154
ben nogal punktueel
heb in IT + in de contractenwereld gewerkt
er kan een enorm verschil tussen een komma en een punt liggen
evenals in de verwoording
sypo was mij onbekend
je bedoelt deze ?

Bekijk bijlage 169911
Ik denk het? Ik had namelijk dit hout van @kees poortman gekregen om het kistje voor mijn stanley 55 te maken, en hij zei dat het om sypo hout ging, namens zijn houtvademecum. En gezien dit een rest stukje daarvan was, ging ik er iedergeval van uit
Maar wat bedoelde je met dat van verwoording en zo? Want die begrijp ik niet helemaal

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
232
154
Bank is bank, maar ook bank, dus als je Sypo schrijft ipv Sipo, raakt onze Belgische vriend in de war en gaan z'n snappertjes uit.. Kan hij ook niets aan doen. ;)
Aaaah okee, ja de komma en punten gebeuren snapte ik dan wel. Want heb gewoon dat ik zinnen soms daardoor erg langdradig onbewust maak. Maar ik wist niet eens dat sypo ook als sipo gespeld werdt, dacht namelijk al. Maar is niet erg, weer wat geleerd

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.732
831
Prov. Groningen
Zie er heel mooi uit, maar eik als steel? Dat hoor je niet vaak.
Hoe gedraagt zich dat tijdens het werk?
Ik neem tenminste aan dat het eerste wat je hebt gedaan er een tijdje mee disselen.;)

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
232
154
Zie er heel mooi uit, maar eik als steel? Dat hoor je niet vaak.
Hoe gedraagt zich dat tijdens het werk?
Ik neem tenminste aan dat het eerste wat je hebt gedaan er een tijdje mee disselen.;)
Ja, heb het getest maar nog niet gigantisch gebruikt, want was einde van de werk dag. Ik vindt eik zelf het prettigste. want hoor dan wel dat vaak voor zulke dingen houtsoorten zoals essen vanwege de flexibiliteit ervan gebruikt worden, maar zelf hou ik meer van een handvat of steel die juist niet flext. Want dan kan je in theorie meer hefboom kracht op iets uitoefenen, enigste waar je dan mee op moet letten, is dat je niet te ver duwt of trekt.

En vindt eik ook gewoon een prettige houtsoort qua looks en hoe het voelt. Plus dat ik desnoods nog in de buurt eikenhout kan krijgen bij de bouwmarkten, maar zover ik weet niet essen, maar kan het mis hebben want heb er ook nooit specifiek naar gezocht, had pas laatst ontdekt dat het essenhout was, want hoorde vaak engelse hout youtubers zeggen van ash wood en zo, dus vandaar

Maar om dan toch eventueel wat te leren: zijn er eventueel dan (negatieve) redenen waarom eik niet zo vaak gebruikt wordt? Of is het gewoon omdat het vaak duurder of zoiets zou zijn?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.