Nieuwe Mafell LO 55 E bovenfrees met briljante vernieuwingen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Ligt eraan hoe nauwkeurig je moet werken. Door het mechnisme dat wordt gebruikt zit er per definitie speling in de kopieerringen die je moet vastklikken op de Festool OF-frezen. Meer in de ene richting, dan in de andere richting daar loodrecht op. Daar heb je met de OF 1000/1010 geen last van, want die werkt met vast te schroeven kopieerringen. Bij de kleine OF heb je dus wel degelijk nut van het gebruik van een centreerdoorn. Wel opletten dat er platte koppen en niet verzonken koppen zitten op de machineschroeven waarmee je de kopieerring vastschroeft, want andere verplaats je de ring wat al te makkelijk. Bij de 2 grotere broertjes gaat een centreerdoorn je inderdaad niet helpen. Maar om ze zelf-centrerend te noemen zou ik door de bovenstaande "tekortkoming" niet echt aandurven.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.316
3.447
Gaanderen
Ik heb meerdere frezen en ik had de keuze tussen een nieuwe festool of 1400 of mijn oude of 900, ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik de of 900 heb gekozen. Deze werkt al meer dan 25 jaar. Ik vind de of 1400 minder fijn werken vaak te zwaar voor klein werk. Nu heb ik wel meerdere freesmachines dus makkelijk praten maar ik doe eigenlijk alles wat niet op de freestafel kan met de of 900 (nu de of 1010) of met een kantenfrees.
Alleen het vlakken van bladen doe ik met mijn triton tra001

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.041
895
Oss
Nou ja, als je die €600,- uit wilt geven dan kunnen die laatste paar centen er ook nog wel bij 😂 :cool:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.