Nieuwe Jessem frees lift Prestige icm met Festool OF 1400

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo forummers,

Vandaag de freeslift binnen gekregen vanuit Duitsland (Dieter Schmidt) Keurig verpakt, snel geleverd en incl.aantal inlegrondjes en verzendkosten voor 388 euro in huis.

Uitgepakt en bewonderd, want wat is het prachtig en goed ontworpen. Alles keurig verpakt en voor bijna elke bovenfrees zit er een apart zakje bij met de juiste boutjes. Uitleg in het Engels is oke, maar check wel de foto's goed. als je een stap wilt doen en hebt afgerond. Maar oke, het is goed te doen en de OF 1400 zit daarna strak/stevig en goed uitgelijnd aan der freeslift vast.
Ik heb wel direct de zwarte draaiknop om de langsgeleider te kunnen blokkeren eraf gedraaid. Dit lijkt me makkelijker werken als de asvergrendeling moet worden bediend, als de bovenfrees in de tafel hangt en er van freesbit moet worden gewisseld.

De frees draait soepel naar boven/beneden met het zwengeltje en het blokkeren gaat makkelijk.

Het valt me alleszins mee hoe weinig "verlies" aan freesdiepte er is. Op sommige forum sprak men over 12 mm, maar kijk naar de foto's dat is het zeker niet.

Een dezer dagen ga ik hem inbouwen in mijn MFT3 of in een aparte freestafel.

Als iemand nog vragen heeft, of ik moet iets opmeten, checken dan hoor ik het wel.

Mvg

John
 

Bijlagen

  • IMG_1668.JPG
    IMG_1668.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 201
  • IMG_1669.jpg
    IMG_1669.jpg
    513,9 KB · Weergaven: 192
  • IMG_1664.jpg
    IMG_1664.jpg
    397,5 KB · Weergaven: 210
  • IMG_1665.jpg
    IMG_1665.jpg
    437 KB · Weergaven: 203
  • IMG_1666.jpg
    IMG_1666.jpg
    437,9 KB · Weergaven: 192
  • IMG_1667.jpg
    IMG_1667.jpg
    379,9 KB · Weergaven: 180
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor de "review" en de foto's, nuttige informatie! Blijft niet goedkoop maar een stuk praktischer dan mijn huidige setup waar ik de freesmachine los moet maken om de frees te wisselen
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Kort daarna ook de fence gekocht en de freestafel van jessem .Fence had ik snel. Maar het blad heb ik 2 1/2 maand op gewacht en gisteren binnen gekregen. Import vanuit Canada duurt lang en wat bijzonder in de fabriek. Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen van de opstelling en mijn ervaringen. Ziet er kwalitatief en degelijk uit
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dafoolio

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Hoi John,

Ik ben reeds een tijdje aan het kijken om een vergelijkbare lift aan te schaffen en in mijn werkbank te verwerken omdat ik een freestafel erg mis in de bewerkingen die ik typisch doe.
Ik grijp merk ik vaak naar de OF1400 boven de OF1010 die ik vaak enkel voor klein trimwerk gebruik met 6mm freesjes. Daarom zou ik de OF1400 alsnog ook als bovenfrees willen gebruiken. Hoe makkelijk is de OF1400 uit de lift te verwijderen?

Teun.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Het is makkelijk te doen, maar kost je toch wel 5 a 10 minuten. Daarna alles weer inbouwen en evt finetunen kost ook weer tijd. Ik vind dat zelf veel gedoe. Daarom heb ik zo' n kleine 18 volt makita gekocht. Hiermee doe /kan ik in principe veel mee aan.Deze pak je echt heel makkelijk en dan kun je die OF 1400 in de tafel laten. Ik heb nog niet meegmaakt dat ik de 1400 moest uitbouwen voor een klus, want die Makita is toch wel goed hoor
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Hoi John,

Na aanleiding van je bericht heb ik toch maar de gok genomen en de Jessem prestige besteld bij Dieter Schmidt (Feine Werkzeuge). Levering duurde in tegenstelling tot jouw bericht vrij lang, Deutsche Post (is dat nu wel of niet DHL?) deed 11 dagen over om het pakket tot aan de grens te brengen, de volgende dag was hij in mijn bezet. Kudo's voor de nederlandse collega's!

Keurig verpakt was ik uiteraard ook zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit, maar daar betaal je dan ook voor :p.
Het enige dat ik kan opmerken is dat de binnendiameter van de imbus "lock" schroef nauwelijks groter is dan de omvang van de spindel-hoogte versteller. Het verstellen van de hoogte en het invoeren van de hendel gaat heel soepel, maar het invoeren van de hendel in de lock schroef is erg lastig, maar te doen. Over de loop der tijd zal dit vast steeds makkelijker worden.

Na eenmalig de OF1400 gemonteerd te hebben wist ik eigenlijk al vrij snel zeker dat ik dat niet vaker dan eens wilde doen. Wat mij tegen viel was dat de bouten waarmee de plaat aan de goudkleurige delen vast zitten metrisch zijn (4mm imbus) maar de bouten waarmee je eigenlijk de frees inclusief plaat op de lift moet monteren, die de gouden aan de zwarte aluminium delen monteren, impersich zijn (ergens tussen de 4 en 5mm in...) en ik daar nu net niet de correcte imbus voor had. Daarom kun je niet de frees inclusief plaat met de lift op zijn kop op tafel zetten, maar moet je het geheel op de achterkant van de frees ondersteunen en zelf de lift omhoog houden, daarna de bouten er doorheen en aandraaien. Minder dan ideaal en zeker niet iets dat ik vaak wil doen.

Daarom ben ik gaan kijken wat de beste vervanging was en kwam ik al snel uit bij de Hikoki M12VE.
Dit is ook nog eens een 2kW frees i.p.v. 1400W wat altijd voordelig is in een freestafel.
Ik heb er een 1/2" spantang bij gekocht en via AliExpress een freesverlenger met een ER20 opname. Hierbij heb ik zo ongeveer alle mogelijke maten ER20 spantangen gekocht, 6mm, 1/4", 8mm, 10mm, 12mm en 1/2" zodat ik geen spantang op de frees zelf hoef te wisselen en gelijk het probleem van mogelijk te korte frezen door de verloren freesdiepte ivm de lift heb opgelost.

Volgende week wordt het 24mm berken betonplex bovenblad van de nieuwe werkbank CNC gefreesd waar deze in komt te hangen. Daarna nog een fence bouwen (dit wordt een berken multiplex zelfbouw fence) en een oplossing bedenken voor afzuiging van onder de tafel.

IMG_6869.JPG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb de incra variant met een losse freesmotor. Dat ombouwen vind ik niets. De jessem- en incra-freeslift is uit dezelfde fabriek. Ik merk dat ik de boel regelmatig moet schoonmaken. Anders draait de boel erg zwaar.
Daar had ik bij mijn triton bijna geen last van. En ja er zit een stofopvanging met een stofzuiger op.
Hebben jullie die ervaring ook.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Wat voor een freesmotor heb je in de Incra lift steken, de AEG of een (watergekoelde) VFD motor met losse controller?

Ik heb ook nog even overwogen om de Triton te kopen en deze op een Incra plaat te schroeven, dat was immers een stuk voordeliger geweest. Uiteindelijk leek me dit geen goed idee vanwege de vele slechte reviews over de Triton waar onder andere het plastic tandwiel dat de hoogteverstelling bediend finaal door midden breekt en de frees op een bepaalde hoogte vast zit. Dat gecombineerd met het slecht verkrijgbaar zijn van losse onderdelen (ik zag enkel leveranciers vanuit de UK, Kruis bijvoorbeeld levert dit niet) voor de Triton heb ik gekozen voor de Jessem met reguliere frees.

Wellicht dat ik de assen af en toe moet loshalen, maar met de gebruikte materialen voor de Jessem ben ik niet bang dat deze niet de rest van mijn houtbewerkingsleven mee zal gaan.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
.... Ik heb er een 1/2" spantang bij gekocht en via AliExpress een freesverlenger met een ER20 opname. Hierbij heb ik zo ongeveer alle mogelijke maten ER20 spantangen gekocht, 6mm, 1/4", 8mm, 10mm, 12mm en 1/2" zodat ik geen spantang op de frees zelf hoef te wisselen en gelijk het probleem van mogelijk te korte frezen door de verloren freesdiepte ivm de lift heb opgelost.
Heb je hier mss wat linkjes van?

Bij voorbaat dank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Een advies gebruik freesverlengers zo min mogelijk. Er is een reden voor dat frezen niet langer gemaakt. 25000 toeren met een hefboom. Als er maar iets mis gaat krijgt je as een optater. Plus de rest.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Een advies gebruik freesverlengers zo min mogelijk. Er is een reden voor dat frezen niet langer gemaakt. 25000 toeren met een hefboom. Als er maar iets mis gaat krijgt je as een optater. Plus de rest.
Helemaal waar, maar door het verlies in freeslengte heb je voor sommige freesjes geen andere optie. Vanwege de reden die je aan geeft ben ik echter ook voor de zwaarst mogelijke optie met de grootste schacht-diameter gegaan. Uiteraard, als de frees lang genoeg is, is het beter deze direct op de spantang op de frees te steken.
Ik ben van plan volgende week de runout te meten van de Hikoki inclusief freesverlenger als ik wat meer vrije tijd heb en daarna met wat typische freesjes een paar testbewerkingen uitvoeren.

Linkjes:
verlenger: 5.16US $ 41% OFF|Router Collet Extension Chuck Staaf Graveermachine Verlengstuk Met Spring Collet Set Voor Cnc Frezen Draaibank Gereedschap|Milling Cutter| - AliExpress
ER20 (0.008mm runout) spantangen: 4.51US $ 46% OFF|ER11 ER16 ER20 ER25 ER32 Er Spring Collet Chuck Nauwkeurigheid 0.008 Mm Voor Cnc Frezen Gereedschaphouder Graveermachine Spindel motor|Tool Holder| - AliExpress
Je hebt daarnaast ook een ER20M aandraaisleutel nodig, bijvoorbeeld deze:
3.44US $ 41% OFF|C/M/O Type Er Wrench ER16UM ER20UM ER25UM ER32UM ER40UM Wrench Tool Chuck Cnc Frees ER16 ER20 ER25 ER32 ER40 Collet Wre|Tool Holder| - AliExpress
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
28
Brabantse Kempen
@john , het is een oud topic, maar zeker behulpzaam, bedankt 👍. Ik heb sinds gisteren de 1400 op een marman lift gemonteerd. De eerste indruk is prima. Een vraagje, heb jij de zool onder de frees verwijderd voordat jij deze op de lift hebt gemonteerd? Het gaat dan om de bruine plaat. Scheelt weer een paar mm, maar weet of deze zomaar verwijderd mag worden? Of weet iemand anders dit?
 

Bijlagen

  • A772762D-5A40-48F2-89BE-0B2C0BF7BD19.jpeg
    A772762D-5A40-48F2-89BE-0B2C0BF7BD19.jpeg
    61,5 KB · Weergaven: 36

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Die kun je er gewoon afhalen. Scheelt idd weer 2 mm. Onder de zool zie je vele getapte schroefgaatjes. Deze kun je evt weer gebruiken om bovenfrees nog beter vast te zetten op de freesplaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.