Nieuwe grenen plank matchen met oude (plankenvloer)

nielsds

Nieuw lid
20 nov 2013
12
0
Hey,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Bij de renovatie van onze oude grenen plankenvloer hebben we (uit noodzaak) enkele planken moeten vervangen.
Er is natuurlijk een sterk kleurverschil (zie foto’s)
We zouden de nieuwe planken zo goed mogelijk willen laten matchen met de oude, hoe doen we dit best ? welke technieken/producten raden jullie aan.


Naderhand willen we de vloer afwerken, we hebben een foto gevonden van een oude grenen vloer die we heel mooi vinden. Hoe kunnen we
hem gelijkaardig krijgen ? (zie foto)


Bedankt alvast !!!!!!
Niels

foto 3-2.jpgfoto 2-2.jpgfoto 1-2.jpgafwerking.jpg
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het eerste waar ik aan zit te denken is thee . ... Klinkt misschien raar maar men gebruikt thee wel meer om verouderingen te maken. Flinke pot thee zetten, en ff uitvogelen hoeveel thee zakjes je erin doet qua kleur. Dan met een spons aan de slag.

Je zou het eerst eens kunnen testen maar in ieder geval denk ik... baat het niet...
 

Karin

Nieuw lid
14 sep 2011
15
0
Ik weet niet of het de juiste kleur oplevert maar op school deden ze een nieuwe grenen achterwand in een antieke kast een oude kleur geven met een mengsel van buisman koffie en water. image.jpg.
Net wat gompy zei gewoon proberen op een proefstuk.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hier zijn speciale producten voor van CéPé: geloogd grenen heeft kleurnummer 10.
Google hier maar eens even op, misschien vind je dan wel wat.

Ik denk trouwens dat de vloer feitelijk onbehandeld en oud is, dat geeft een effect dat je met een product misschien niet gemakkelijk kunt nabootsen.

Succes ermee.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Één plank op kleur zien te krijgen tussen andere planken is hels karwei wat meestal gedoemd is te mislukken, tenzij je niet zo kieskeurig bent :rolleyes: Ik spreek uit ervaring. Bovendien, na enige tijd zal je onder invloed van het licht toch weer kleurverschil gaan zien vrees ik.

Ik zou de hele boel kaalschuren en vervolgens kleuren met waterbeits in grenenkleur. Vervolgens een whitewash er over om de witte gloed te krijgen en afwerken met een paar lagen goede matte vloerlak. Dan krijg je een mooie authentieke diepe kleuring. 't Is wel even klooien. Als je dat er niet voor over hebt: kaalschuren en een vloerlak in grenenkleur aanbrengen.

Waterbeits eerst op een flink teststuk uitproberen en door de verdunning aan te passen de juiste kleur zien te krijgen.

Succes!

Groet, Rob.

PS: als je het echt authentiek wil hebben: kaalschuren, dan fijn zand vermengen met gemalen krijt, dat uitstrooien en met een blok zachthout in de lengterichting van je planken schuren. Laat dan je dienstbode iedere maand even naschuren met zand en krijt, dan blijft het mooi :D
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Ik denk dat de match van noesten en textuur minimaal even belangrijk is als de exacte kleur...

Exactemento.... je hebt er nogal andere planken tussengelegd dan er lagen.... zelfs in de juiste kleur blijft dat opvallen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hm iderdaad. ik zal persoonlijk de nieuwe planken niet midden in gelegd hebben maar gewisseld met die wat langs de kanten lopen. Dat valt het minste op volgens mij.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Hier zijn speciale producten voor van CéPé: geloogd grenen heeft kleurnummer 10.
Google hier maar eens even op, misschien vind je dan wel wat.

Ik denk trouwens dat de vloer feitelijk onbehandeld en oud is, dat geeft een effect dat je met een product misschien niet gemakkelijk kunt nabootsen.

Succes ermee.

Die voorbeeld vloer is idd ws een onbewerkte vloer. Voor de foto ws net opgeschuurd. Het is echt een beghoorlijke klus om een dergelijke kale vloer mooi schoen te houden.. Je loopt echt al het straatvuil zonder pardon het hout in.
 

tuoh

Oud hout
Grenen verouderen (= vergrijzen) word gedaan met kopersulfaat. In de handel vlot verkrijgbaar in de vorm van blauwe kristallen, prijs ong. 10€ / kg.
Oplossen in water en het hout ermee insmeren. Moet goed nagespoeld worden met proper water. Oppassen tijdens het werk, het spul is giftig. Dosering en inwerkingstijd zijn via testen te bepalen, al naargelang het gewenste eindresultaat.

Eén en ander wil wel zeggen dat de vloerdelen eerst moeten behandeld worden en pas nadien gaan geplaatst worden.

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat lijkt me in deze situatie niet zo praktisch meer Andre; als het erg stoort zou ik de hele vloer schuren en dan eventueel beitsen naar de goede kleur. Of er gewoon mee leren leven en de tijd zijn werk laten doen.

jaap
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Grenen verouderen (= vergrijzen) word gedaan met kopersulfaat. In de handel vlot verkrijgbaar in de vorm van blauwe kristallen, prijs ong. 10€ / kg.
Oplossen in water en het hout ermee insmeren. Moet goed nagespoeld worden met proper water. Oppassen tijdens het werk, het spul is giftig. Dosering en inwerkingstijd zijn via testen te bepalen, al naargelang het gewenste eindresultaat.

Eén en ander wil wel zeggen dat de vloerdelen eerst moeten behandeld worden en pas nadien gaan geplaatst worden.

Mvg,

André

maar dan nog is het voor een vloer zoals in het voorbeeld alleen mooi te houden als je er niet overheen gaat lopen. Buitenvuil loopt je er zo in en de vloer word zodanig vies dat je het alleen met schuren weer strak krijgt. en ja.. dan is het grijze laagje ook weer weg.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
maar dan nog is het voor een vloer zoals in het voorbeeld alleen mooi te houden als je er niet overheen gaat lopen. Buitenvuil loopt je er zo in en de vloer word zodanig vies dat je het alleen met schuren weer strak krijgt. en ja.. dan is het grijze laagje ook weer weg.

Ik mijn eerste huis had ik een Grenen vloer gelegd en die afgelegd met Glitsa parketlak... zelfs na jaren geen spoortje van slijtage of vervuiling te zien. Nou woonde ik er alleen en werd dus niet superintensief gebruikt maar een goed afgewerkte grenen vloer hoeft echt niet heel hard te slijten is mijn ervaring.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Een paar andere grenen planken zoeken ( met noesten etc.) zou misschien al een oplossing zijn.
Deze na het pasmaken een tijd, maanden, in de zon leggen en de kleur kom een heel eind bij de oude planken! Pak maar eens een afvalstuk van je nieuwe vloerplank en gedeeltelijk afdekken. Leg dit maar een tijdje op een zonnige plek!
Succes, Ernie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.