nieuwe excenterschuurmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Het wordt tijd om eens een nieuwe excenter schuurmachine aan te schaffen. De kanshebbers zijn momenteel de rupes lr71te en de flex ore 2-125. Mede door de bijgeleverde filter. Festool valt af, want niet leverbaar met een gewoon snoer. Heeft er nog iemand ervaring met een vergelijkbare machine, die ik mee kan nemen in mijn keuze?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Er is toch ook nog de festool ets 125 die heeft een 230 volt snoer. Of is die snelkoppeling aan de machine een probleem. Ik vind ze best fijn werken. Er is zelfs een filmpje van een Pool die dat ding uit elkaar haalt en een draadbreuk repareert. Ja, bij mijn schuurmachines zijn er 2 kapot gegaan in 20 jaar. Maar bij elke machine die frequent gebruikt word kan dat gebeuren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Is die deros er ook met 2mm uitslag? Ik vindt ze alleen met 5mm. En heb je een aanbieder gevonden die hem voor rond de 250 euro levert? De prijsklasse waarin ik een schuurmachine zoek?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Ik vindt de festool toch de meerprijs niet waard, hij schuurt niet beter dan de rupes, er gaat de zelfde zool op en hij is een stuk duurder. En ik wil geen plug it. En waarom je blue tooth op een schuurmachine zou willen, is me niet geheel duidelijk. Ik wil het liefst ook geen snelheidsregeling, want dat gebruik ik toch nooit en het gaat altijd als eerste stuk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Waarom je bluetooth wil hebben is voor het inschakelen van je stofzuiger en voor het regelen van je toerental met je telefoon. Heel belangrijk volgens Mirka. Daarom had ik de Metabo gekocht. Die heeft die toeters en bellen niet. Ik vind de Mirka machines zeker niet beter dan de Festool machines. Sterker, ik zou er geen meer kopen want ik vind de bediening niet prettig. Snelheidsregeling heb ik pas een hele enkele keer nodig gehad. Enkele hele oude verven gaan bij een hoog toerental plakken aan je schuurpapier. Bij mij staat het toerental altijd op het max. Ook bij het schuren van sommige kunststofsoorten kan het handig zijn. Maar wie doet dat?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Ik heb er nooit een stofzuiger aan, dus die hoef ik niet in te schakelen. Ik schuur er ook zelden verf mee, meestal even de ribbels die de vandiktebank op het hout achter laat. Die metabo van jouw is ook geen 125mm met 2mm slag denk ik? En ook een stuk duurder, dan wat ik wil uitgeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Nee, die Metabo is een 150 mm, maar daar kan een 125 op. Verder is er volgens mij ook een 3 mm versie. Toen ik hem kocht was deze machine 375. Volgens mee heeft de Mirka/Metabo ook een aansluitsnoer als Festool. Nu is de prijs ongetwijfeld flink meer. Met Rupes is niets mis mee.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
649
308
Het Groene Hart
Is die deros er ook met 2mm uitslag? Ik vindt ze alleen met 5mm. En heb je een aanbieder gevonden die hem voor rond de 250 euro levert? De prijsklasse waarin ik een schuurmachine zoek?
Oh dat zou kunnen, nee waarschijnlijk niet, maar dat budget las ik niet terug in de vraag.

Volgens mee heeft de Mirka/Metabo ook een aansluitsnoer als Festool.
Degene die ik heb heeft een standaard eurosnoer wat je in de machine klikt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Ik heb hem gekocht om muren te schuren voor ik ging spuiten. Mijn dochter had in haar flat het behang van de betonnen wanden gehaald en ik moest sauzen. Nu die waren dus niet schilder klaar. Daar was het Mirka schuurgaas een uitkomst. Ook voor wanden die al gelatext zijn schuur ik ze vaak op. Dan zijn alle insluitingen en overgangen glad. Ik deed dit met mijn oude Festo ET2E. Deze werkt nog steeds prima, ik word echter wat ouder en om deze machine, uren of dagen boven mijn hoofd te houden gaat met een lichtere machine veel makkelijker. Het alternatief van Festool was een stuk duurder, maar achteraf was ik daar gelukkiger van geworden. Niets over de prestatie van deze Metabo/Mirka, maar alleen die bedieningshandel vind ik niet zo prettig. Je kunt ook zeggen, ik wil er niet aan wennen. Ik vind dat gereedschap bij mij moet passen en ik mij niet hoef aan te passen. Dat schilderen doe ik nu nauwelijks meer. Dus zo af en toe pak ik deze machine. Eiken grof schuren en ander grof werk waar de 5 mm schuuruitslag gewenst is. Al moet ik toegeven dat je met 5 mm uitslag ook prima fijn kunt schuren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Dat soort werk gebruik je toch een giraffe voor? niet dat die nu zo goedkoop zijn. Maar ik gebruik zo'n machine niet genoeg om er veel geld aan uit te geven. Een schuurmachine die voldoet is voor mij goed zat. Maar de skil die ik tot nu toe gebruikte is niet prettig vast te houden en hij schud vooral je arm, zodat je er niet lang mee kan schuren, omdat je dan dode vingers krijgt. Nog bij elkaar gespaart met bp zegeltjes, in de tijd dat ik elke week 100 liter benzine tankte. Dus zo'n 38 jaar geleden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.942
856
Oss
Kun je toch het verschil zien. Ik vind de bediening van de mirka juist erg fijn.:cool:
Heb hem destijds aangeschaft via deze site en onlangs pas voor de eerste keer gebruikt…….:giggle:
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
649
308
Het Groene Hart
Ik gebruik 'm voor allerhande schuurwerk, eigenlijk alle grote vlakken, want ik heb geen bandschuurmachine ;-)

Het regelen van de snelheid met de hendel bovenop vind ik niet fijn, ik meen dat ik dat uitgeschakeld heb, zal bij interesse wel eens zoeken hoe dat moest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bean

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.