nieuwe draaibank

david123

Nieuw lid
31 mei 2021
8
0
Vasse
hallo allemaal,

Ongeveer een half jaar geleden heb ik voor het eerst een draaibank gekocht een van het merk GUDE, dit was een slechte keuze. ik merk nu de nadelen van dit goedkope product. dus nu ben ik al een poosje op zoek naar een goede en echt kwaliteit draaibank, waar ik hopelijk de rest van mijn leven mee verder kan. Ik ben nog jong en heb daarom dus (helaas) een beperkt budget, maar ik heb zeker wel wat voor kwaliteit over. zouden jullie mij meer kunnen vertellen over welke draaibank nu echt goed is en waar je vrijwel van alles op kunt maken?

vriendelijke groet,
David
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Wat is je budget? Daar hangt namelijk veel van af.
En wat heb je al van beitels, opspanmateriaal en slijpinrichting?
Instappen kan bijvoorbeeld met een Midi of Record power Coronet. Budget is dan tussen 800 en 1000 euro. En de rest is wat je er aan wil geven. Met beperkt budget een draaibank voor het leven kopen, wordt moeilijk. Een middensegment (zoals de Killinger 1450 die ik heb) kost rond de 2500 euro. Ik had bij aanschaf van die draaibank nooit gedacht dat er nog een tweede zou volgen. Ondertussen staat er een vintage kopdraaibank in de werkplaats (en ben er heel blij mee).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
821
Omgeving Leiden
Hoi David,
Misschien denk je er zelf niet zo over, maar het traject dat jij volgt heeft wel wat voordelen.
Je ehbt aan je Gude gemerkt dat het dat niet helemaal voor je is. Maar belangrijker: je weet waar je bij de volgende draaibank op moet letten.
Zoek naar een draaibank voor de komende vijf jaar, ipv voor het leven. Dan zijn er weer andere spullen én je hebt meer ervaring zodat je dan weer een betere keuze kan maken dan nu.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De belangrijkste vraag is inderdaad wat je budget is. Aan de hand daarvan kunnen we je vast wel een paar goede suggesties doen. Laat je niet gek maken, met wat wachten en geduld zijn er vast wel mooie machines te vinden tegen een schappelijke prijs. Upgraden naar machines van duizenden euro's kan altijd nog 😉
 

david123

Nieuw lid
31 mei 2021
8
0
Vasse
allen bedankt voor reactie. mijn budget ligt rond de 1500 euro voor de draaibank. ook heb ik zeker nog nieuwe beitels, klauwen en andere accessoires nodig daarvoor wil ik max 500 euro voor uitgeven .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Voordat je nu verder gaat met keuze van een draaibank, moet je ook nog even bepalen met wek slijpsysteem je wil gaan werken. Scherpe beitels zijn het begin en maken het draaien veel aangenamer.
Het slijpsysteem moet je zeker ook nog in je budget opnemen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
David, kijk eens naar de teknatool nova 1624. Een mooie, degelijke machine die volgensij zo rond de €1000 kost. Ik heb er ook al jaren een. Als je in de buurt woont mag je wel langskomen om de machine hier eens te bekijken of te testen als je wilt.
 

david123

Nieuw lid
31 mei 2021
8
0
Vasse
David, kijk eens naar de teknatool nova 1624. Een mooie, degelijke machine die volgensij zo rond de €1000 kost. Ik heb er ook al jaren een. Als je in de buurt woont mag je wel langskomen om de machine hier eens te bekijken of te testen als je wilt.
Ah fijn, Ik kan al een geen site vinden waar hij te koop staat. Ik zat zelf mischien te denken aan een twister 180 FU. Alleen deze is wel een beetje aan dure kant.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
David, als ik het goed heb gezien op Marktplaats heeft ons gewaardeerde forum collega Nicokliko een heel mooie Wivamac 800 draaibank te koop. Dan praat je ook over een goede draaibank waar je alles op kunt maken en waar je voorlopig op vooruit kunt. Misschien eens met Nico gaan praten....
 

david123

Nieuw lid
31 mei 2021
8
0
Vasse
bedankt voor de verwijzing ik heb hem zojuist een berichtje gestuurd. nu wil ik ook graag klauwen en beitels aanschaffen waar kan ik die het beste halen? zijn de beitelsets en klauwplatensets van HBM goed?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Met de beitelsets van HBM is niets mis, maar je moet er wel rekening mee houden dat die niet lang hun scherpte houden > betekent dus veel slijpen:unsure:. Ik denk dat je al vrij snel opzoek gaat naar iets beters. Wellicht is een setje van Sorby of Crown een beter idee - daar heb je in ieder geval langer plezier van.
De klauwplaatjes van HBM: om te beginnen prima, want je hebt er meteen verschillende klauwtjes bij. Nadeel is als je naderhand er andere klauwtjes bij wilt kopen om je spanmogelijkheden te vergroten: die heeft HBM niet. En dan moet je toch bij de gevestigde namen gaan shoppen (Record Power, Oneway, Nova, Axminster, etc.)
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
zijn de beitelsets en klauwplatensets van HBM goed?
Een beitelset van HBM heb ik ook, naast een aantal merk beitels (Hamlet/Sorby). Het HBM setje is voor mij een mooie gelegenheid geweest om goedkoop te beginnen en verschillende beitels uit te proberen, maar het verschil in standtijd merk je wel degelijk, daarnaast krijg ik de 'merk' beitels ook mooier scherp.
Ik ben van plan op termijn alle beitels die daadwerkelijk ik gebruik te vervangen voor merk spul. Als je budget het toelaat, zou ik de HBM beitels overslaan en gaan voor een setje van de merkbeitels. (meestal rond de €200-250)

Ik heb de goedkoopste klauwplaat van HBM, ding doet het prima, maar heeft maar twee setjes bekjes, voor een diameter van ca.50mm en kleiner in te spannen. Een grotere maat voor ongeveer 100mm mis ik nu wel eens, maar voor mij was dat ook een budgetaire afweging.

Ik sluit mij hiermee dus aan bij EdP ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
HBM is niet veel soeps. Ik zou dan kijken naar een klauw van Teknatools. De Nova of Super Nova. Het zijn uitstekende instappers. Niet spotgoedkoop maar waar voor je geld.
Voor beitels een startset van bijvoorbeeld Sorby.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.