Ik vind MK3 te groot voor M33, zeker als je M33 wil gebruiken met stukken die passen bij de centerhoogte. De wanddikte die bij M33/MK3 overblijft is erg klein. Het gat voor MK3 is 23.8 mm - dat betekent dat er 9 mm overblijft, dus 4.5 mm per kant, maar officieel is de draaddiepte bij iso schroefdraad 0.86603 maal de spoed, dus 3.03 mm bij M33. Dan is er nog 1.5 mm staal over voor aan de schroefdraad. Bij 50 cm centerhoogte
Ik heb wel MK3, maar ik heb M45 schroefdraad. Dat ziet er gelijk een stuk robuuster uit. Stel je dit voor met aan beide kanten 6 mm minder...
Ik heb het geloof ik al eerder gezegd: bij 500 mm centerhoogte zou ik of naar een grotere schroefdraad, of naar de bajonetaansluiting zoals de VB36, de Steinert Maximo en de nieuwe Steinert VGM 300 die hebben kijken.
Zie bv.
https://drechslershop.de/media/images/0c96daa36989c3a38184a61bca76ea9e_50x50.jpg
Ja, toebehoren daarvoor zijn duurder dan M33. Maar je as kapot/krom maken is ook duur.
Wat betreft de losse kop ben ik het met Pieter eens, hoe groter hoe beter. Ik overweeg voor mijn 60 mm diameter pinole met MK3 een nieuwe te laten draaien met MK4 - het voorboren van diepe vazen met lange boren in een MK4-MK3 adapter is niet ideaal.
Wat zitten op het bed merk ik trouwens dat 40 cm centerhoogte ideaal is om bij het uithollen van een vaas een horizontale beitel onder mijn oksel te klemmen. Helaas is het niet echt de ideale hoogte om in een vaas te kijken tijdens het uithollen. Ik verwacht dat die dissonantie met 50 cm centerhoogte niet anders wordt
Wat je vraag over een schuurschijf betreft: ik neem aan dat je die alleen wil gebruiken als er geen hout ingespannen is, dus ik vraag me af wat je verliest als je een extra opspanplaat koopt voor op je as en daar de schuurschijf aan vast maakt. Voordeel daarvan is ook dat je aan je leunspaan een soort van tafeltje kunt maken als ondersteuning. Een losse schuurschijf aan/biij/op je handwiel lijkt mij niet ideaal (en ook gewoon niet mooi).
Waar je je verdeelschijf monteert lijkt me meer van de constructie af te hangen. Als die ook bedoelt is om de as te blokkeren bij het losdraaien van een vierklauw o.i.d. dan moet je hem daar monteren, waar hij echt vast aan de as kan. Mijn handwiel is alleen vastgeschroefd, en daar heb ik geen problemen mee. Maar een verdeelschijf daar aan lijkt me (dus) minder handig. Die van mij zit vast aan de poelie in de vaste kop.