Vanochtend om 0630 ging de wekker, hét signaal om klaar te maken voor Antwerpen !
Al vanaf 0500 lag ik wakker, alle scenarios nog een keer doornemen, moet het anders, kan het anders, wil ik het anders en ga zo maar door
toen de wekker ging wist ik het zeker, zoals het in mijn hoofd zat en op de tekening stond, zó moest het worden
Nog even gauw wat broodjes smeren, wat stukken fruit mee, een thermobeker met warme choco voor mijn dochter, koffie voor Mrs. Toxiq en op naar Antwerpen
Eerste stop, Antwerpen centrum....mooi het is nog rustig (heb ik wel anders meegemaakt daar) vrouw en kind er uit, een kus....en wegwezen
Volgende halte: Kapelle...de persoon ophalen (Toon) die de vaste kop gaat bewerken
Eenmaal aangekomen bij het bedrijf (grooooooooooooooooooot) moest ik mezelf legitimeren zodat ze in geval van calamiteiten precies weten wie er binnen is (goeie zaak !)
De auto voor 1 van de drieduizend roldeuren geparkeerd (ok, iets minder maar het was echt groot) en de boel uitgeladen
De laptop was ook mee dan konden we nog even de tekening bekijken en de voor en tegens bespreken
Toon zei me dat het bewerken toch maar op het kotterbank
ske zou doen ipv de grote CNC Frees, hmmmm ok, verrassing, maar eens zien wat dat word
Jaja....als een Belg dus over een ....ske begint, dan bedoeld ie dus waarschijnlijk iets heeeeel groots
Allememachies, wat een machine
Meten is weten !
De koker word strak tegen de aanslag gelegd en dan word er gemeten hoe erg of dat hij krom is
Tja....er zat wel wat in, paar honderdsten
Alé....ik zal die koker eerst maar eens vlak frezen riep Toon.
Ja prima, maar zal ik ondertussen gaan dweilen hier, dat zal wel even duren ?
Niet dus ! in de tijd dat de machine van start ging, ik mij omdraaide om 2 meter verderop de camera te pakken en weer terug kwam was de machine al zover als op de foto
Gemakzucht dient de mens, niks opnieuw inspannen, je draait gewoon het hele bed om en dan maak je de kopse kant ook even vlak
Dat gaat best rap
Tof he.... van een geroeste koker die al weken achter in de auto ligt naar dit stukkie blingbling
De koker 90 graden draaien, tegen de aanslag leggen en meten/controleren of hij goed ligt
En dan frees je in het zelfde temp gewoon even nog een zijde, zo snel kan ik hout niet eens verspanen
Ik durf niet eens te vragen wat het normaal per uur zou moeten kosten om deze machine aan het werk te zetten, ik frees dat een uurtje kotteren goed voor een hoop centjes
Drie zijden zijn gevlakt, dat is/was nodig om alles exact te kunnen meten/uitlijnen én bewerken
Nog even de hoogte bepalen van de koker (hoogte zoals hij ligt)
Daar komt het eerste lager
Ik ben niet altijd zo een ster in het vooruit denken, ik presteer/bedenk vaak het beste op het moment dat ik er mee bezig ben...
Zo ook het laatste puzzelstukje van hoe de motor geplaatst moet worden, hoe de steun waarop de motor staat op de koker komt etc.
Dus even aan Toon vragen of dat er nog valt uit te kotteren....maar natuurlijk, machine doet het werk en ik (Toon) ga een sigaretje roken
Zo gezegd, zo gedaan
Voor de kijkers, links het lager gat en de gaten incl. getapt schroefdraad om het lager vast te zetten
Het grote gat is nog niet helemaal op maat (nog te klein dus)
Voila, het gat rechts is waar de as van de motor doorheen steekt met voldoende ruimte om te kunnen stellen
Daar onder nog 2 gaten met schroefdraad, het ene om de steun met een bout aan vast te zetten, het ander voor een bout die makkelijk los/vast kan om de motor te verzetten
Weer even het eea meten (weet al niet eens meer waarvoor)
De koker is reeds gedraaid (ligt dus wél nog op het zelfde vlak) het gat voor het lager aan de andere kant en boutgaten zijn klaar
Nu komt er nog iets grotere frees/kotterkop deze zal de lager gaten op maat maken en dat in 1 slag voor beide gaten doen, zo zijn ze dus perfect uitgelijnd
Iets zegt me dat ik dat met een plasma brandertje of een slijptol niet zo nauwkeurig had gekregen
And of we go...
Kiekeboe....daar istie al aan de andere zijde
Meetapparaatje om exact de maat van het gat te meten, volgens mij kan je van de waarde van dit apparaatje een leuke 2e hands auto kopen
We zijn er bijna !
Hier word je toch even akelig van ?? tot op de DUIZENDSTE nauwkeurig
Enne voor hen die aan de spullen twijfelen, er staan hier machines van luttele miljoenen met dito meetapparatuur, een metaal printer (40x30x20cm) kost slecht 1,5 miljoen euro
Een kast vol met ijk/controle stukken
Ik geloof er wel in
Ohh mooi ! hij past perfect, valt niks van te zeggen
Beide lagers geplaatst
Als we dan toch bezig zijn, dan maken we het meteen goed af he, hoe lang moet dat ding worden, wat is de centerhoogte vanaf de grond ? vraag Toon mij
Dat weet ik wel, dus geef ik de maten door.
Ondertussen zoeft mijn kokertje door de lucht, opweg naar een metaalzaag
je (ik durf niet eens te vragen wat hij bedoeld met zaagJE)
Indrukwekkend hier...
Zo, even een sneetje maken, ondertussen pakken we de rest van de spullen bijeen en maken ons klaar voor vertrek
Toon, bedankt !
Het was een leuk, leerzaam en productieve dag
Met een glimlach van oor tot oor reed ik terug naar Antwerpen om vrouwlief op te halen