nieuw of oude model festool invalzaag

prismaland

Nieuw lid
16 nov 2020
6
0
Goedemiddag,

ik wil graag een nieuw Festool liniaal zaag kopen alleen twijfel ik welke type ik moet doen.
De nieuw ts55 F of het oude model met 2.2 mm zaagblad. En dan met name het verschil in dikte van de zaagbladen Zit hier een groot verschil in. en heeft zoon dun zaagblad ook nog nadelen bijvoorbeeld qua warmte .

alvast bedankt.
 

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Een dunner zaagblad geeft minder weerstand, dat is altijd fijner, maar hoeveel is het waard.
Als je een kwaliteitsblad hebt dat is afgestemd op je zaagwerk is warmteontwikkeling geen probleem. Compleet universeel bestaat niet, elk type blad heeft zijn grenzen.
Festool levert altijd kwaliteit, dus zo spannend zal het niet zijn.

Ik heb veel met Festool invalzagen gewerkt, zowel prive als op het werk. Op het werk is Makita het standaardmerk, maar invalzagen waren altijd van Festool. Omdat ik me stoorde aan het omvallen van de zaag bij schuine zaagsnedes ben ik naar Makita gegaan, zij hebben daar een pal voor, mijn werkgever is inmiddels ook om. Dit ligt ook aan het prijsverschil van +/- 200 euro per machine. Het enige grote voordeel dat Festool naar mijn mening heeft is de diepteverstelling, maar ik zaag zelden verschillende dieptes tijdens een klus dus dat was voor mij geen probleem.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Misschien misbegrijp ik hier iets maar je kan toch in een oude zaagmachine een dun blad zetten ?
Anders een vulring er bij.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Ik weet zeker wel wat een spouwmes is, het was een beetje cynisch bedoelt, vandaar de :) er achter.
Ik bedoelde te zeggen dat ik die nooit gebruik, alhoewel, ik ben even mijn cirkelzagen na gelopen omdat ik het oprecht niet wist, Een aantal hebben niet eens een spouwmes mogelijkheid, bij een paar anderen heb ik ze er af gehaald, voor inval werk zit die in de weg en ik doe eigenlijk alleen plaatmateriaal waar de functie van een spouwmes niet echt nodig is.
Ik heb een tijd terug nog wat foto's gemaakt van mijn festo (hand en onder tafeltje) mbt het spouwmes, dat later in een ander onderwerp.
 

RichardMT

Nieuw lid
12 mei 2021
5
4
Groningen
Festool heeft inmiddels ook dunne bladen op TS55 formaat: Festool Cirkelzaagblad Hout Universeel HW 160x1,8x20 W28 - 205551

Deze worden door Festool bij de TS55 geleverd als een promo pack.

De nieuwe TS 55 heeft een ingebouwde flipkeil (de voorganger ook). Deze is dunner op de nieuwe versie dan die op de voorganger. Daarom kun je de nieuwe TS 55 REBQ nu ook gebruiken met een dun blad.

Dit dunne blad past overigens niet op de voorganger. Die heeft ook nog een dikkere flipkeil.

Voor de TSC 55 (de nieuwste accu versie) geldt dat er geen flipkeil meer op zit. Deze is voorzien van kickbackstop en voorkomt zo dat het blad vastloopt.
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Ik zat zo eens wat rond te zoeken mbt spouwmes, dit lijkt mij een mooie uiteenzetting :
En het verende spouwmes (flipkeil) is natuurlijk een voor de hand liggend logische oplossing.
Maar het is natuurlijk met elk stuk gereedschap zo dat je het juist moet gebruiken, voor mijn gebruik met geen echt hout maar alleen plaat materiaal zit een spouwmes alleen maar in de weg en voegt het niets toe.
Maar als iemand (of ik) wel een stuk van een boom gaat doorzagen met een van mijn cirkelzagen dan kan het mis gaan, en de stap om het spouwmes op te zoeken en te montereren is "te groot", dus alle steun voor een weg-klap spouwmes van mij.

Nog even (ten overvloede) je kan elk merk blad in elke willekeurige machine monteren ( met in acht neming van alle voorwaarden ) het ging er hier over dat het spouwmes bij de dikte van het zaagblad moet passen. En om voor elke (oudere) machine een dunner spouwmes te vinden zal niet mee vallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.