Als je een zak in de ton wil doen ( ga ik ook doen)
Moet je wel een kooitje maken om de zak open te houden.
Anders zuigt de zak in de cycloon van onder.
Theoretisch hoef je geen kooitje te maken. Op één voorwaarde: de cycloon moet luchtdicht aan de deksel bevestigd zijn én de deksel luchtdicht op de ton. Dan blijft de zak gewoon in positie.
Edit:
In praktijk weet ik het nog niet want ik heb er nog geen.
(Wil in de toekomst een grote en een kleine aanschaffen)
Helaas is de praktijk anders en zit die zak er binnen een minuut in.
Vooral als de afzuigslang geblokkeerd word dan gaat elke beetje lucht buiten de zak de cycloon in.
En dus trekt ie de zak mee.
Er is een manier waar vi een vacuumslang de zak in de ton wordt vast gezogen maar ook dit werkt niet zoals het moet
Hierbij een tekening van het kastje zoals hij nu is en wat je ermee zou willen:
Bekijk bijlage 44802
Ik ben bang dat dit komt door de manier van bouwen van de cycloon, het idee van de cycloon is dat er een draaikolk ontstaat die het stof en zaagsel langs de wand laat afzakken en dan de ton in. er zitten 2 problemen in het ontwerp, de fexibele slang is er 1 en het rechte stuk is de 2de, als je nou de pijp nog in een neerwaadse bocht (ongeveer 15 gr) de cycloon inbrengt dan heb je al een neerwaards begin, maar je ziet geen enkele cycloon die eerst een stuk recht is.Onderstaand een foto van de afzuiging die ik heb staan. Deze is door m`n werkplaatsgenoot gemaakt. Maar nu blaast hij nog best veel stof door de vuilniszak uit het raam(jaja lekker provisorisch) maar werkt voor nu wel.
Probeer eens 1 of 2 plankjes, van ongeveer dezelfde hoogte als de ton, diagonaal in de zak te zetten. Als de zak vol is trek je ze er dan makkelijk weer uit.
Een baksteen kan natuurlijk ook, maar ja..... moet je wel willen graaien als de zak vol is.
(Niet voor avos' z'n ton. Die heeft een ander probleem)