Zoals jullie wellicht gezien hebben, heb ik laatst geprobeerd een niet-gietijzeren bed gratis weg te geven. Niemand had interesse, maar de lokale ijzerboer verheugde zich over 500 kg oud-ijzer.
Om te laten zien wat er te koop is wat zo'n bed kan vervangen, en hoe je dat verplaatst, hier wat foto's .

Zo stond het te koop bij onze oosterburen. Ik herkende een vlakke bovenkant, royale afmetingen en een prijs als oud-ijzer. Allemaal pluspunten. De afhaallocatie was dan weer minder, in Maxhütte (Beieren). Maar goed, je kunt niet alles hebben.
Ik heb eerst gemaild voor de afmetingen: 2850 mm lang, 330 mm breed, het gat in het midden 100 mm - dat zag er prima uit. En toen nog wat detailfoto's van de bovenkant van het bed opgevraagd; dat zag er niet al te verroest uit. Na een aanbetaling ging het ding bij de verkoper weer naar binnen.

Dus een bus gehuurd met 3 meter laadruimte, en km-vrij natuurlijk. Bleek een 2019 Mercedes 316 CDI met allerlei snufjes te worden. Best leuk om eens in te rijden.
06.00 vertrokken, 13.30 aangekomen, en al snel was het bed er met een vorkheftruk met lange lepels voorzichtig ingezet. Ik was om 21:30 weer terug. Uiteraard stond e.e.a. met 3 spanbanden vast in de laadruimte, maar die zijn hier al weer los.

Het bed was toch wat intimiderend van dichtbij, dus eerst maar eens de kruissupport er af geschroefd. Het voordeel van metaaldraaibanken is dat alles in het vet staat. Elke schroef ging gewillig los.



Er moet een keer een vreselijke knal met deze draaibank gebeurd zijn. Beide kanten van het kruissupport zijn gescheurd en gerepareerd. De aansluiting op de langsvoeding is ook afgebroken, maar niet gerepareerd. Gelukkig is daarna niet het hele ding als schroot afgevoerd.

Mijn werkplaats is onderaan een afrit, dus de bus staat schuin achterover. De draaibank was op karton in de bus gezet en de laatste 20 cm geschoven, dus ik wist dat hij redelijk gemakkelijk zou schuiven. Dus heb ik voorin een grootschoot tussen de draaibank en de ringen in de bus gespannen, en ben ik achteraan voorzichtig gaan trekken met een kettingtakel.

Dus een stukje trekken, grootschoot iets ontspannen, weer een beetje trekken, dat een paar keer herhalen, dan de voet achter de bus neerzetten en de strop van de kettingtakel 1 stukje naar voren, enzovoorts. Na 90 minuten was ik hier, en was het welduidelijk dat alles veilig en zonder schade ging lukken.

Iets opgepoest met WD40 en wat schuurvlies, en zo ziet het er nu uit. Prima. Linksonder zit een half gat met schroefdraad, maar dat is alleen een esthetisch missertje. Helaas staat er nergens iets van een merknaam op het bed of de poten.
Weet iemand tot wanneer metaaldraaibanken met een vlak bed gemaakt werden?
Linksboven in beeld de vaste en losse kop die ik er op wil gaan zetten, trouwens. 300 mm centerhoogte, en gemaakt voor een bed van minimaal 260 mm breed. Daar zal nog een forse verhoging onder kunnen dus.

Het bed is aan de binnenkant, bij de opening, slechts 33 mm dik. Buiten 42 mm. Het gewicht is, zoals ze over het motorvermogen van Rolls Royce zeggen, 'voldoende'. Voor alles
Om te laten zien wat er te koop is wat zo'n bed kan vervangen, en hoe je dat verplaatst, hier wat foto's .

Zo stond het te koop bij onze oosterburen. Ik herkende een vlakke bovenkant, royale afmetingen en een prijs als oud-ijzer. Allemaal pluspunten. De afhaallocatie was dan weer minder, in Maxhütte (Beieren). Maar goed, je kunt niet alles hebben.
Ik heb eerst gemaild voor de afmetingen: 2850 mm lang, 330 mm breed, het gat in het midden 100 mm - dat zag er prima uit. En toen nog wat detailfoto's van de bovenkant van het bed opgevraagd; dat zag er niet al te verroest uit. Na een aanbetaling ging het ding bij de verkoper weer naar binnen.

Dus een bus gehuurd met 3 meter laadruimte, en km-vrij natuurlijk. Bleek een 2019 Mercedes 316 CDI met allerlei snufjes te worden. Best leuk om eens in te rijden.
06.00 vertrokken, 13.30 aangekomen, en al snel was het bed er met een vorkheftruk met lange lepels voorzichtig ingezet. Ik was om 21:30 weer terug. Uiteraard stond e.e.a. met 3 spanbanden vast in de laadruimte, maar die zijn hier al weer los.

Het bed was toch wat intimiderend van dichtbij, dus eerst maar eens de kruissupport er af geschroefd. Het voordeel van metaaldraaibanken is dat alles in het vet staat. Elke schroef ging gewillig los.



Er moet een keer een vreselijke knal met deze draaibank gebeurd zijn. Beide kanten van het kruissupport zijn gescheurd en gerepareerd. De aansluiting op de langsvoeding is ook afgebroken, maar niet gerepareerd. Gelukkig is daarna niet het hele ding als schroot afgevoerd.

Mijn werkplaats is onderaan een afrit, dus de bus staat schuin achterover. De draaibank was op karton in de bus gezet en de laatste 20 cm geschoven, dus ik wist dat hij redelijk gemakkelijk zou schuiven. Dus heb ik voorin een grootschoot tussen de draaibank en de ringen in de bus gespannen, en ben ik achteraan voorzichtig gaan trekken met een kettingtakel.

Dus een stukje trekken, grootschoot iets ontspannen, weer een beetje trekken, dat een paar keer herhalen, dan de voet achter de bus neerzetten en de strop van de kettingtakel 1 stukje naar voren, enzovoorts. Na 90 minuten was ik hier, en was het welduidelijk dat alles veilig en zonder schade ging lukken.

Iets opgepoest met WD40 en wat schuurvlies, en zo ziet het er nu uit. Prima. Linksonder zit een half gat met schroefdraad, maar dat is alleen een esthetisch missertje. Helaas staat er nergens iets van een merknaam op het bed of de poten.
Weet iemand tot wanneer metaaldraaibanken met een vlak bed gemaakt werden?
Linksboven in beeld de vaste en losse kop die ik er op wil gaan zetten, trouwens. 300 mm centerhoogte, en gemaakt voor een bed van minimaal 260 mm breed. Daar zal nog een forse verhoging onder kunnen dus.

Het bed is aan de binnenkant, bij de opening, slechts 33 mm dik. Buiten 42 mm. Het gewicht is, zoals ze over het motorvermogen van Rolls Royce zeggen, 'voldoende'. Voor alles