Ik zocht laatst een trafo voor een hete lucht soldeermachine (om surface mount onderdelen te vervangen - 1 van mijn HomePods had de geest gegeven en ik kwam er achter dat de boosdoener een Schottky diode van 50 cent is, dus die ging ik zelf vervangen - korte samenvatting: uiteindelijk gelukt...) die ik via Amazon had gekocht, ook even niet op het voltage gelet...
Het ding trekt volgens opgave 600 W. Nou was een trafo van die specs vrijwel even duur als een nieuwe HomePod, dus heb ik er een met een rating van 300 W aangeschaft (was al met al toch nog 80 euro of zo). Ik ging er van uit dat ik het soldeerstation niet maximaal zou gaan belasten. Wel dus - ik moest m echt tot 500 graden opjutten voordat die diode los kwam... Anyhow, die 300 W trafo gaf geen krimp, maar ik denk dat bij langdurige belasting hij wel gaat piepen.
Kortom, trafo's die vermogen leveren zijn niet goedkoop...
Het ding trekt volgens opgave 600 W. Nou was een trafo van die specs vrijwel even duur als een nieuwe HomePod, dus heb ik er een met een rating van 300 W aangeschaft (was al met al toch nog 80 euro of zo). Ik ging er van uit dat ik het soldeerstation niet maximaal zou gaan belasten. Wel dus - ik moest m echt tot 500 graden opjutten voordat die diode los kwam... Anyhow, die 300 W trafo gaf geen krimp, maar ik denk dat bij langdurige belasting hij wel gaat piepen.
Kortom, trafo's die vermogen leveren zijn niet goedkoop...