Negatieve vorm frezen?

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Hoi allemaal,
Ik heb gezocht en gezocht maar niks gevonden.
Misschien dat hier iemand een goed idee heeft. Ik zou graag de negatieve vorm van een plankje (lees opklapbaar verlenging aanrecht blad in camper) in een houten paneel frezen zodat het extra blad er in verzinkt.
Dit moet natuurlijk fantastisch aansluiten anders ziet het er niet uit.
Ik heb dus alleen de positieve vorm hoe krijg ik nu de negatieve? Decoupeerzaag wordt hem niet dat gaat me niet lukken...
Ik stop er een foto bij voor de duidelijkheid,
Groetjes en bedankt , Armando
 

Bijlagen

  • IMG_20210221_175146.jpg
    IMG_20210221_175146.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 93

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Bedankt voor de reactie ziet er goed uit maar zou het ook werken met een bovenfrees? Een tafelfrees heb ik niet (was misschien wel handig om even te melden, helaas vergeten)
Armando
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik hoop dat ik je vraag goed gebruik. Is het een idee om eerst een mal te maken. Zodra de mail naar tevredenheid is, dan kan je de mal op de plank leggen en deze frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Ja dit kan je doen met een bovenfrees icm 2 kopierringen en een frees.

Je moet dan eerst wel een mal maken. Dit doe je door de kleine kopieeren te gebruiken en rond uw werkstuk te gaan. Je hebt nu een mal met een gat iets groter als uw werkstuk.

Vervolgens neem je de grotere kopierring en nu gebruik je uw gemaakte mal.

Nu zou je een gat moeten hebben dat even groot is als uw werkstuk.

Je kan wel niet zo maar elke kopierring gebruiken.

Volgens mij was het volgende regel.

Diameter grootste ring - diameter kleinste ring en dit resultaat delen door 2 geeft de frees diameter.

Bv
grootste ring 40 mm
Kleinste ring 20 mm
Geeft een frees van 10 mm

Je kan hier nog wel mee spelen met deze formule voor andere frezen of verschillende frezen te gebruiken

Grtz
Nicolas
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Otto,

Ik dacht aan het volgende, maar misschien zie ik iets over het hoofd.Dat hoor ik dan vast wel.

1 plaatje mdf nemen 18 mm dik
2 de contouren van het tafelblad overnemen en met de decoupeerzaag ruw uitzagen
3 tafelblad met dubbelzijdig tape erop plakken.
4 met een frees met bovenlager een kopie maken. Bijv 8mm frees
5 het nu dubbele tafelblad op een ander stuk mdf plakken met dubbelzijdig tape.
6 met frees nu de contouren uitfrezen in het onderste stuk mdf.
7 je hebt nu een een negatieve mal die aan alle kanten 8mm te groot is.
8 maak er nog een, want je hebt een hoogte nodig van de lengte van je frees, anders heeft het lager geen steun.
9 lijm de mallen op elkaar
10 als je met dezelfde frees langs de binnenkant van de negative mal freest, dan heb je een gat waar het blad precies in past
11 maar moet het zo precies eigenlijk? Volgens mij krijg je het blad er nooit meer uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR en Ottom

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
14
5
Bedankt voor de reactie ziet er goed uit maar zou het ook werken met een bovenfrees? Een tafelfrees heb ik niet (was misschien wel handig om even te melden, helaas vergeten)
Armando
In principe komt op hetzelfde neer...alleen, bekijk het op-de-kop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hoi Otto,

Ik dacht aan het volgende, maar misschien zie ik iets over het hoofd.Dat hoor ik dan vast wel.

1 plaatje mdf nemen 18 mm dik
2 de contouren van het tafelblad overnemen en met de decoupeerzaag ruw uitzagen
3 tafelblad met dubbelzijdig tape erop plakken.
4 met een frees met bovenlager een kopie maken. Bijv 8mm frees
5 het nu dubbele tafelblad op een ander stuk mdf plakken met dubbelzijdig tape.
6 met frees nu de contouren uitfrezen in het onderste stuk mdf.
7 je hebt nu een een negatieve mal die aan alle kanten 8mm te groot is.
8 maak er nog een, want je hebt een hoogte nodig van de lengte van je frees, anders heeft het lager geen steun.
9 lijm de mallen op elkaar
10 als je met dezelfde frees langs de binnenkant van de negative mal freest, dan heb je een gat waar het blad precies in past
11 maar moet het zo precies eigenlijk? Volgens mij krijg je het blad er nooit meer uit.
Hier zat ik ook aan te denken, maar je moet dan wel je frees heel goed tegen je werkstuk houden. Kleine gangen maken en niet de verkeerde kant op frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Hier zat ik ook aan te denken, maar je moet dan wel je frees heel goed tegen je werkstuk houden. Kleine gangen maken en niet de verkeerde kant op frezen.
En ik vraag me af of je niet met hetzelfde probleem komt als in filmpje 2 van bruine_beer. Dat je bij MDF het lager iets in het hout drukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Hoi allemaal,

Super bedankt voor het meedenken.
Ik heb het uiteindelijk uit mdf gezaagd (rechte stukken met de cirkelzaag) en dat zo goed als mogelijk geschuurd. Dat is helaas niet perfect maar voor nu voldoende. Als ik wat meer tijd heb ga ik het bovenstaande proberen.
Top,
Armando
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Wat een geweldig stappen plan. Bedankt hiervoor.
Antwoord op je vraag :
11 maar moet het zo precies eigenlijk? Volgens mij krijg je het blad er nooit meer uit.
- hiervoor komt ergens een opening voor als het blad volledig verzonken is. Maar aangezien de deuren van mijn keuken meubel opliggend zijn denk ik er over om het blad ietsje te laten uitsteken dat geeft meteen de mogelijkheid om iets van een lipje in het blad te verwerken.
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
10 als je met dezelfde frees langs de binnenkant van de negatieve mal freest, dan heb je een gat waar het blad precies in past.
Ik geloof dat ik deze stap niet helemaal begrijp.
Ik heb een mal die aan alle kanten 8mm te groot is als ik daar langs frees met een frees met bovenlager dan blijft het gat toch 8mm te groot? Ik bedoel ik kopieer dan toch de mal?
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Ja joh, je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Dat ik,dat niet heb 'gezien'. Stom.
Jammer van het stappenplan, want het gaat zo inderdaad niet :confused:
Oeps 😃. Maar niet getreurd het geeft wel mogelijkheden. Ik zit nu te denken aan een grotere kogellager aan de onderkant van de frees om de te grote negatieve mal weer kleiner te krijgen... Hem aan de onderkant volgen. Moeten de maten wel juist zijn natuurlijk 😬
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Ja dit kan je doen met een bovenfrees icm 2 kopierringen en een frees.

Je moet dan eerst wel een mal maken. Dit doe je door de kleine kopieeren te gebruiken en rond uw werkstuk te gaan. Je hebt nu een mal met een gat iets groter als uw werkstuk.

Vervolgens neem je de grotere kopierring en nu gebruik je uw gemaakte mal.

Nu zou je een gat moeten hebben dat even groot is als uw werkstuk.

Je kan wel niet zo maar elke kopierring gebruiken.

Volgens mij was het volgende regel.

Diameter grootste ring - diameter kleinste ring en dit resultaat delen door 2 geeft de frees diameter.

Bv
grootste ring 40 mm
Kleinste ring 20 mm
Geeft een frees van 10 mm

Je kan hier nog wel mee spelen met deze formule voor andere frezen of verschillende frezen te gebruiken

Grtz
Nicolas
Eigenlijk is dit volgens mij hetzelfde maar dan met kopieer ringen.... Ik was hier wat huiverig voor omdat ik nog niet met kopieerringen heb gewerkt 😁
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Maar voordat ik dat ga oefenen laat ik het zo. De bochten sluiten niet perfect maar eigenlijk zie je niks van omdat het laag in de camper zit. Daarbij is er nog genoeg werk te verrichten. Nu een stabiel klap mechanische 😵🥴
 

Bijlagen

  • IMG_20210228_095915.jpg
    IMG_20210228_095915.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 33

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.