Negatieve vorm frezen?

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
40
2
Hoi allemaal,
Ik heb gezocht en gezocht maar niks gevonden.
Misschien dat hier iemand een goed idee heeft. Ik zou graag de negatieve vorm van een plankje (lees opklapbaar verlenging aanrecht blad in camper) in een houten paneel frezen zodat het extra blad er in verzinkt.
Dit moet natuurlijk fantastisch aansluiten anders ziet het er niet uit.
Ik heb dus alleen de positieve vorm hoe krijg ik nu de negatieve? Decoupeerzaag wordt hem niet dat gaat me niet lukken...
Ik stop er een foto bij voor de duidelijkheid,
Groetjes en bedankt , Armando
 

Bijlagen

  • IMG_20210221_175146.jpg
    IMG_20210221_175146.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 51

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
40
2
Bedankt voor de reactie ziet er goed uit maar zou het ook werken met een bovenfrees? Een tafelfrees heb ik niet (was misschien wel handig om even te melden, helaas vergeten)
Armando
 

Henk H

Actieve deelnemer
22 nov 2020
106
76
Nootdorp
Ik hoop dat ik je vraag goed gebruik. Is het een idee om eerst een mal te maken. Zodra de mail naar tevredenheid is, dan kan je de mal op de plank leggen en deze frezen.
 

Salocin84

Actieve deelnemer
Ja dit kan je doen met een bovenfrees icm 2 kopierringen en een frees.

Je moet dan eerst wel een mal maken. Dit doe je door de kleine kopieeren te gebruiken en rond uw werkstuk te gaan. Je hebt nu een mal met een gat iets groter als uw werkstuk.

Vervolgens neem je de grotere kopierring en nu gebruik je uw gemaakte mal.

Nu zou je een gat moeten hebben dat even groot is als uw werkstuk.

Je kan wel niet zo maar elke kopierring gebruiken.

Volgens mij was het volgende regel.

Diameter grootste ring - diameter kleinste ring en dit resultaat delen door 2 geeft de frees diameter.

Bv
grootste ring 40 mm
Kleinste ring 20 mm
Geeft een frees van 10 mm

Je kan hier nog wel mee spelen met deze formule voor andere frezen of verschillende frezen te gebruiken

Grtz
Nicolas
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

thomasz

Actieve deelnemer
11 apr 2015
483
87
Hoi Otto,

Ik dacht aan het volgende, maar misschien zie ik iets over het hoofd.Dat hoor ik dan vast wel.

1 plaatje mdf nemen 18 mm dik
2 de contouren van het tafelblad overnemen en met de decoupeerzaag ruw uitzagen
3 tafelblad met dubbelzijdig tape erop plakken.
4 met een frees met bovenlager een kopie maken. Bijv 8mm frees
5 het nu dubbele tafelblad op een ander stuk mdf plakken met dubbelzijdig tape.
6 met frees nu de contouren uitfrezen in het onderste stuk mdf.
7 je hebt nu een een negatieve mal die aan alle kanten 8mm te groot is.
8 maak er nog een, want je hebt een hoogte nodig van de lengte van je frees, anders heeft het lager geen steun.
9 lijm de mallen op elkaar
10 als je met dezelfde frees langs de binnenkant van de negative mal freest, dan heb je een gat waar het blad precies in past
11 maar moet het zo precies eigenlijk? Volgens mij krijg je het blad er nooit meer uit.
 

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
11
0
Bedankt voor de reactie ziet er goed uit maar zou het ook werken met een bovenfrees? Een tafelfrees heb ik niet (was misschien wel handig om even te melden, helaas vergeten)
Armando
In principe komt op hetzelfde neer...alleen, bekijk het op-de-kop.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.298
156
Hoi Otto,

Ik dacht aan het volgende, maar misschien zie ik iets over het hoofd.Dat hoor ik dan vast wel.

1 plaatje mdf nemen 18 mm dik
2 de contouren van het tafelblad overnemen en met de decoupeerzaag ruw uitzagen
3 tafelblad met dubbelzijdig tape erop plakken.
4 met een frees met bovenlager een kopie maken. Bijv 8mm frees
5 het nu dubbele tafelblad op een ander stuk mdf plakken met dubbelzijdig tape.
6 met frees nu de contouren uitfrezen in het onderste stuk mdf.
7 je hebt nu een een negatieve mal die aan alle kanten 8mm te groot is.
8 maak er nog een, want je hebt een hoogte nodig van de lengte van je frees, anders heeft het lager geen steun.
9 lijm de mallen op elkaar
10 als je met dezelfde frees langs de binnenkant van de negative mal freest, dan heb je een gat waar het blad precies in past
11 maar moet het zo precies eigenlijk? Volgens mij krijg je het blad er nooit meer uit.
Hier zat ik ook aan te denken, maar je moet dan wel je frees heel goed tegen je werkstuk houden. Kleine gangen maken en niet de verkeerde kant op frezen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
31
18
Leiden
Hier zat ik ook aan te denken, maar je moet dan wel je frees heel goed tegen je werkstuk houden. Kleine gangen maken en niet de verkeerde kant op frezen.
En ik vraag me af of je niet met hetzelfde probleem komt als in filmpje 2 van bruine_beer. Dat je bij MDF het lager iets in het hout drukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.