
Strakke geometrie en tijdloze kwaliteit. Daar word je honderd jaar mee, zo bewijst de Nederlandse meubelfabrikant Pastoe, die dit jaar zijn eeuwfeest viert. Zaterdag opent een jubileumtentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam.
De geschiedenis van de Utrechtsche Machinale Stoel- en Meubelfabriek (later omgedoopt tot Pastoe) gaat terug tot 1913, maar begon pas echt toen ontwerper Cees Braakman in 1945 zijn intrede deed. Weg met de klassieke rookstoelen en traditionele dressoirs. Braakman, geïnspireerd door het werk van Charles en Ray Eames, zette Pastoe internationaal op de kaart met sobere berkenhouten kastjes op luspoten en ‘Meubelen-naar-maat’; praktische kasten die de consument zelf kon samenstellen en uitbreiden.
In de loop der jaren heeft Pastoe een divers gezelschap ontwerpers aan zich weten te binden. En dat zorgt voor een fraai oeuvre. Neem de ‘A’dammer’ van ontwerper Aldo van den Nieuwelaar. Een kaskraker. De rolluikkast, vernoemd naar het Amsterdamse parkeerpaaltje, groeide uit tot een designicoon en werd een van de meest verkochte en gekopieerde Nederlandse meubels. Denk ook aan de strak vormgegeven ‘Leather Lounge Chair’ van Maarten van Severen en de ‘Shift’ van ontwerpduo Scholten & Baijings, een kast met semitransparante schuifdeuren die de kenmerkende fluorkleuren van het duo combineert met de heldere vormtaal van Pastoe.
De tentoonstelling ‘Like Pastoe’ toont de geschiedenis van het meubelmerk en geeft een overzicht van de samenwerkingen tussen Pastoe en allerhande ontwerpers en creatieven. De tentoonstelling is opgezet rondom drie thema’s: archieven, omgevingen en visies. Beeldend kunstenaar Krijn de Koning toont de ontwerpgeschiedenis van Pastoe met bijzondere ontwerpen, advertentiemateriaal, schetsen en foto’s. Architect Anne Holtrop projecteert Pastoe’s visie op de architectonische ruimte en tevens worden nieuwe perspectieven voor productontwikkeling belicht.

Ter ere van het jubileum heeft Pastoe een jubileumkast ontworpen, geïnspireerd op de oude Braakmankastjes uit de jaren vijftig en zestig. Ook verschijnt een boek, samengesteld door Gert Staal en Anne van der Zwaag. Daarnaast goed nieuws voor de liefhebbers van vintage: vanwege de populariteit worden de draadkruk van Braakman en een fauteuil-variant daarop uit de jaren vijftig opnieuw in productie genomen.