Nederlandse meubelfabriek Pastoe bestaat 100 jaar

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Factory-Pastoe-Cas-Oorthuys-1952-568x396.jpg

Strakke geometrie en tijdloze kwaliteit. Daar word je honderd jaar mee, zo bewijst de Nederlandse meubelfabrikant Pastoe, die dit jaar zijn eeuwfeest viert. Zaterdag opent een jubileumtentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam.
De geschiedenis van de Utrechtsche Machinale Stoel- en Meubelfabriek (later omgedoopt tot Pastoe) gaat terug tot 1913, maar begon pas echt toen ontwerper Cees Braakman in 1945 zijn intrede deed. Weg met de klassieke rookstoelen en traditionele dressoirs. Braakman, geïnspireerd door het werk van Charles en Ray Eames, zette Pastoe internationaal op de kaart met sobere berkenhouten kastjes op luspoten en ‘Meubelen-naar-maat’; praktische kasten die de consument zelf kon samenstellen en uitbreiden.


In de loop der jaren heeft Pastoe een divers gezelschap ontwerpers aan zich weten te binden. En dat zorgt voor een fraai oeuvre. Neem de ‘A’dammer’ van ontwerper Aldo van den Nieuwelaar. Een kaskraker. De rolluikkast, vernoemd naar het Amsterdamse parkeerpaaltje, groeide uit tot een designicoon en werd een van de meest verkochte en gekopieerde Nederlandse meubels. Denk ook aan de strak vormgegeven ‘Leather Lounge Chair’ van Maarten van Severen en de ‘Shift’ van ontwerpduo Scholten & Baijings, een kast met semitransparante schuifdeuren die de kenmerkende fluorkleuren van het duo combineert met de heldere vormtaal van Pastoe.

De tentoonstelling ‘Like Pastoe’ toont de geschiedenis van het meubelmerk en geeft een overzicht van de samenwerkingen tussen Pastoe en allerhande ontwerpers en creatieven. De tentoonstelling is opgezet rondom drie thema’s: archieven, omgevingen en visies. Beeldend kunstenaar Krijn de Koning toont de ontwerpgeschiedenis van Pastoe met bijzondere ontwerpen, advertentiemateriaal, schetsen en foto’s. Architect Anne Holtrop projecteert Pastoe’s visie op de architectonische ruimte en tevens worden nieuwe perspectieven voor productontwikkeling belicht.

VINTAGE_PASTOE_TRIO_OPEN1.jpg

Ter ere van het jubileum heeft Pastoe een jubileumkast ontworpen, geïnspireerd op de oude Braakmankastjes uit de jaren vijftig en zestig. Ook verschijnt een boek, samengesteld door Gert Staal en Anne van der Zwaag. Daarnaast goed nieuws voor de liefhebbers van vintage: vanwege de populariteit worden de draadkruk van Braakman en een fauteuil-variant daarop uit de jaren vijftig opnieuw in productie genomen.


 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner
A

Athanor

Guest
Wat een boeiend item Jaap! Zo krijgt het forum ook al wat "tijdschriftformat" lijkt me. Mooie fabriek Pastoe; ik herinner me deze vooral van advertenties in vroegere tijden, ik meen vooral in de radiogidsen. De vooraanstaande meubelfabrieken uit die tijd maakten zeker ook meubels voor een heel leven. Wij hebben bijv. een kast van de vroegere meubelfabriek "Fristho" uit Franeker die inmiddels 35 jaar oud is, voor ons ook zeker tijdloos.... Zal er wel eens een topic van maken.

Ik ga zeker een bezoek aan de tentoonstelling plannen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Pastoe... Maak ik mezelf belachelijk als ik zeg dat ik er nog nooit van gehoord heb (kom uit de begin jaren negentig dan he;))? Wel interessant. Ik ga me erin verdiepen. Bedankt.
 

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
heb ooit n braakman kast gehad uit de 'beach serie'...
hele mooie kasten.
ooit begin jaren 90 'weggegeven.
niet zo slim...:)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hmmm Pastoe, goed merk! Ik ben altijd fan geweest van de lounge chair:

Pastoe_HERO_curvelive_3.jpg.aspx
 

Kris

Nieuw lid
9 mrt 2013
6
0
Lokeren, België
En ik van de Pastoe Vision V281. Die heeft heel lang bij Pot in Axel gehangen (misschien zelfs nu nog) en was telkens een openbaring om in het echt te zien. Kwaliteit is ongelofelijk, de prijs spijtig genoeg ook!
 
A

Athanor

Guest
bezoek aan tenstoonstelling in de kunsthal

Afgelopen vrijdag, toen ik toch in "Holland" was:p heb ik de tentoonstelling in de Kunsthal bezocht. Zeer de moeite waard om e.e.a. te zien! Ook nog een gesprek met een tachtigjarige meubelmaker gehad, die veel over zijn vak vertelde, waar hij in de jaren vijftig in een soortgelijke meubelmakerij in Groningen werkte. Hij bekeek de meubels ook met bewondering en wist in detail te vertellen welke vaardigheden de vaklieden moesten bezitten om deze mooie meubels te maken.

Hierbij wat foto's als impressie.

Fons



IMG_0915.jpg

IMG_0940.jpg

IMG_0942.jpg

IMG_0946.jpg

IMG_0924.jpg

IMG_0925.jpg

IMG_0927.jpg

IMG_0930.jpg

IMG_0954.jpg

IMG_0920.jpg
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Pastoe, ik denk dat nog steeds meubelmakers zich laten inspireren door de 'oude' ontwerpen uit deze fabriek. Het kastje hierboven kan b.v. in opzet nog steeds voor modern doorgaan.

Fijn dat zo'n fabriek kan overleven.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Er is in Utrecht een heel grote kringloopwinkel, het adres weet ik zo 123 niet meer. Volgens de medewerkers komt daar regelmatig oud Pastoe meubilair binnen. Omdat de fabriek er niet zover vandaan zat en de mensen vroeger meer lokaal kochten.
Voor de liefhebbers een gokje waard, ik keek er ooit eens naar een bed en toen vertelde een medewerker het bovenstaande verhaal.
hg Hugo
 

A.N

Actieve deelnemer
Ze zijn 111 jaar geworden, afgelopen vrijdag is het faillissement uitgesproken. Toch jammer dat dit soort fabrieken verdwijnen, maar misschien maken ze een doorstart
Al vraag ik me af of de productie dan wel in Nederland blijft of richting lage lonenlanden gaat.

 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Oh jeetje, Pastoe failliet? We hebben hier een L serie dressoir, een tv kast en nog een hangkast van Pastoe.
Mooi design, niet super enthousiast over de constructie, zeker de L-serie is nogal prullen, maar goed, 30 jaar oud, en het ziet er nog prima uit, dus aan de gebruikte materialen ligt het niet.
Jammer, moeilijke markt denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.