Natslijpmachine

tuoh

Oud hout
Ik heb ook een Shinko natslijpmachine in gebruik, maar het voorslijpen doe ik nog altijd op een klassieke slijpmachine met een slijpsteen geschikt om HSS te slijpen.( bij gebruik van deze stenen is er minder kans op verbranding van de snede)

Mvg,

André
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Hallo André,

ik heb nog een paar vraagjes over de shinko slijpmachine.

Gebruik jij die hoekgeleider? En hoe doe je dan het fijnstellen? Heb je een soort van hoekmal of zo? Ook wanneer je tussendoor de watersteen eens vlak zet, en je die hoekgeleider moet verwijderen, is de kans volgens mij heel groot dat die hoek niet meer precies dezelfde gaat zijn wanneer je de geleider opnieuw positioneert. Er zit volgens mij nogal wat speling op dat systeem.
Hoe hou je je beitels haaks op die hoekgeleider? Waneer ik controleer met een kleine messing blokhaak, kreeg ik nooit een perfecte rechte lijn. Ik kreeg meer iets als in de tekening bijgevoegd (overdreven).

Groeten,

wo0dy

Attached files
 

tuoh

Oud hout
WoOdy, ik gebruik de beitelsteun, maar de instelling van de hoek heb ik reeds gedaan op de gewone slijpmachine, ik hou de beitel met de snede op de steen en stel de beitelsteun hier op af, doordat de beitelsteun op de Shinko maar knudde is gebeurt dit met enig geklooi, maar het lukt.
( die beitelsteun vind ik het enige minpunt bij deze slijpmachine)

Ik staar mij ook niet blind op exacte beitelhoeken, dit gaat meer gevoelsmatig, voor het inhakken van treden bij beuken trappen heb ik ondervonden dat een stompere hoek een langere standtijd heeft dan een scherpe hoek, terwijl dit bij het steken van verstekken en dergelijke juist andersom is.

Om de beitelsnede mooi haaks te slijpen moet je enig gevoel ontwikkelen, je gaat snel ondervinden dat je langs één kant van de beitel iets harder moet drukken, dit om de wrijving van de horizontaal draaiende steen te compenseren.
Je zal vermoedelijk al ondervonden hebben dat een perfect rechte snede met deze slijpsteen niet te verwezenlijken is, de snede gaat altijd iets bol staan, dit is inherent aan dit type van slijpsteen en beitelsteun.
Maar persoonlijk vind ik dit zeker geen nadeel, mijn beitels en schaafmessen hebben altijd een licht gebolde snede, ik vind het aangenamer in gebruik.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.