59HRc niet spectaculair? Het is vergeleken met de normale beitels zoals een Stanley sweetheart (57) zeker verder gehard. Ik weet dat exoten zoals de PM-V beitels van Veritas naar 62 worden gebracht, maar op of boven de 60 is zeker niet de norm. Als de hardheid zo ver wordt opgevoerd loop je het risico dat de rand het begeeft en er stukjes afschilferen. Als foto 2 de foto van erna is dan is dat vrijwel zeker gebeurd. De oplossing is dan meer materiaal te regelen achter je punt, ofwel: voer de hoek langzaam op naar 27-30 graden. Een andere oplossing is iets verder slijpen, tot je op een zachter stuk staal uitkomt. Beide oplossingen zijn al eens aangedragen.
N.B. als die 8000 diamantsteen vrij nieuw is, dan is het oppervlak vaak echt nog heel erg grof. Mijn nieuwe 8000 laat een grover oppervlak achter als de oude 1200. Zeker de eerste tijd is extra stroppen dan een must.
N.B. als die 8000 diamantsteen vrij nieuw is, dan is het oppervlak vaak echt nog heel erg grof. Mijn nieuwe 8000 laat een grover oppervlak achter als de oude 1200. Zeker de eerste tijd is extra stroppen dan een must.