Het is hier flink aan het regenen zodat dit een mooie aangelegenheid is om verder aan de naaitafel te werken. Tussen de bedrijven door heb ik ook nog een kerstboom gehaald, de stomp haaks gezaagd en de onderste 25 cm ontdaan van takken. Het is een beetje een krom gedrocht maar dat krijg je als je in het donker gaat kopen. Door de schelle verlichting boven de bomen werd je meer verblind dan dat het de bomen bescheen. Hier moet nog wat engineering gepleegd worden.
Het ladekastje was nu aan de beurt. Ik had een hele plaat 12 mm multiplex gevierendeeld gekocht. Ik had de globale buitenafmetingen bepaald met twee lades van 60 hoog en twee van 80. Alles zou met potgat schroeven vastgezet worden zodat even puzzelen was waar de gaten moesten komen om niet zichtbaar te zijn maar ook in welke volgorde alles geschroefd moest worden om jezelf niet in een hoek te schilderen zoals men hier pleegt te zeggen.
Halverwege het karkas. Met stroken ply houd ik de schotten op de juiste afstand. Ik bouw het ondersteboven op zodat de schroefgaten aan de onderkant van de schotten komen.
Het karkas zit in elkaar.
Dit stapeltje bevat alle componenten voor de laden, geboord en wel.
Ik had de laden 5 mm lager, 10 mm korter en 2 mm smaller gemaakt om zeker te zijn dat de laden zouden passen en ook geen druk opbouwen bij het dichtschuiven.
Van de overschotten van het pine heb ik fronten gemaakt.
Van plastic shims maakte ik een combinatie die ongeveer 4mm dik was. De laden had ik aan de achterkant met een strookje ply opgedikt zodat de laden net uitstaken. Met wiggen werden de laden ook tegen de bodem geklemd. Eén front werd gepositioneerd en vast geklemd. De overige fronten werden hier op uitgelijnd. De fronten waren al voorgeboord voor de handgrepen. Met die gaten zette ik de fronten vast op de laden. Daarna werd van binnen uit het front vast geschroefd aan de lade.
De grepen had ik nog uit Nederland meegebracht. Het gaat er al een beetje op lijken.
Aan de achterkant van de kast had ik een strook ply geschroefd zodat de kast tegen de achterpoten geschroefd kon worden. Aan de voorkant gingen 4 schroeven via de openingen voor de laden in de voorpoot. Dat waait er niet meer af zou m'n vader gezegd hebben.
Nu moet ik nog de schotjes in de laden maken zodat de prulletjes niet door elkaar rollen. De bovenste twee krijgen allemaal kleine vakjes voor klossen en spoelen garen. De rest één of twee schotten voor het grotere werk.