na De dewalt /bosch/makita zagen vergelijking nu dan de vraag : mafell Erika, festool cs of nog anders?

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
@SteveR: een harvey heb ik zeker overwogen maar die is wel echt te groot.
Ik denk echt dat het een kleine zaagtafel moet worden, mogelijk in een grotere set up met een freeslift en een incra LS versie. Dan heb ik alles ineens. Ook daarvan al wat goede voorbeelden gezien hier. Maar ook daar weer heel erg lastig. Een mooie Jessem Lift met een incra fence en zaagtafel die daarbij past. Dat maakt het niet makkelijker en HEEEL VEEEL duurder :)
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van de Festool tks80. Ik overwoog eerst ook de CS70, maar als je ze naast elkaar ziet wil je de CS niet meer (niks mis mee maar de TKS is toch net een slag slimmer, plus ze kosten bijna hetzelfde) Ik ben erg blij met de TKS. Ik heb ook de Mafell overwogen en bij wezen kijken, maar ze hebben allebei plus en minpunten. Ik ben toch voor de Festool gegaan, 1 omdat ik toch een beetje een Festoolie ben😉 2 omdat al mijn ander elektrisch gereedschap Festool is (op schroeftol set na, dat is makita)
3 er zit hier een grote Festool dealer om de hoek, ideaal met aankopen/garantie.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van de Festool tks80. Ik overwoog eerst ook de CS70, maar als je ze naast elkaar ziet wil je de CS niet meer (niks mis mee maar de TKS is toch net een slag slimmer, plus ze kosten bijna hetzelfde) Ik ben erg blij met de TKS. Ik heb ook de Mafell overwogen en bij wezen kijken, maar ze hebben allebei plus en minpunten. Ik ben toch voor de Festool gegaan, 1 omdat ik toch een beetje een Festoolie ben😉 2 omdat al mijn ander elektrisch gereedschap Festool is (op schroeftol set na, dat is makita)
3 er zit hier een grote Festool dealer om de hoek, ideaal met aankopen/garantie.
Er is wel degelijk een groot voordeel aan de CS en dat is de trekfunctie. Voor mij dé reden om geen andere zaag te kopen.
Ik heb genoeg vertrouwen in mezelf om in plaats van een TKS dan gewoon voor bij. een DeWalt te gaan.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Er is wel degelijk een groot voordeel aan de CS en dat is de trekfunctie. Voor mij dé reden om geen andere zaag te kopen.
Ik heb genoeg vertrouwen in mezelf om in plaats van een TKS dan gewoon voor bij. een DeWalt te gaan.
Ok, wat vind je dan het hele grote voordeel van een trekfunctie? Wanneer gebruik je dat?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ok, wat vind je dan het hele grote voordeel van een trekfunctie? Wanneer gebruik je dat?
Ik gebruik het bijna altijd, bij schulpen blijft er meer materiaal op de tafel liggen, dus stabieler en ik hoef met mijn vingers niet langs het zaagblad te duwen met wegschieten als risico. Daarnaast kun je dus ook afkorten met de zaag en dat is bijv. met parket leggen een groot voordeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
247
102
Veel goede tips en meningen zie ik voorbij komen. Het kan inderdaad goedkoper, zeker zonder lift bijvoorbeeld. Ik ben echter nou eenmaal dol op mooi spullen (gearwhore zouden ze zeggen in amerika). Ik ben ook bereid te accepteren dat je daar voor moet betalen. Maar elke keer dat ik mijn LN 4 1/2 pak, of mijn fijne Veritas PM-v11 beitels dan heb ik een glimlach en heb ik er plezier van. Dat is al de helft van een ontspannen middag krullen maken. Dat moet meer dan 1 van jullie hier toch erg bekend in de oren klinken. En stapje voor stapje is ook erg leuk, steeds weer iets (essentieels .... :) toevoegen. Ben onderaan begonnen en zoals ze zeggen in het engelands:

The Bitterness of Poor Quality Remains Long After the Sweetness of Low Price is Forgotten (premium toeslag inclusief) :)

 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik gebruik het bijna altijd, bij schulpen blijft er meer materiaal op de tafel liggen, dus stabieler en ik hoef met mijn vingers niet langs het zaagblad te duwen met wegschieten als risico. Daarnaast kun je dus ook afkorten met de zaag en dat is bijv. met parket leggen een groot voordeel.
Ok, duidelijk! Ik kan het mij voorstellen ja. Ik ben geen trekzaag gewend, alleen een nieuwe altendorf en een oude makita bouwzaag.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Je Keuze hangt ook wat af van hoe je de tafel wi lgebruiken, ben je bvb vn plan dit ding mee te zeulen naar een andere werkplek? Dan is het gewicht ook van belang.
Mafell zal als trekzaag normaal gezien beter zijn, de geleiding onderhuids is qua opzet, mijns inziens, subliem.
Een trekzaag op zich is een mooi ding, maar als je een zaagslede hebt, kan je hetzelfde. Ja je stuk beweegt ipv de zaak. Ik gebruik de trekfunctie niet zoveel, schulpen doe ik met een slede en niet met de trekfunctie.

Als ik de trekfunctie gebruik, doe ik dat enkel bij niet te dik materiaal, plaatwerk wel.

Een trekzaag van 35 kg is een grote blok metaal , onhandig om te dragen ondanks handvaten, ga je die vaak verzetten dan heb je een karretje nodig.

Veel geluk met je zoektocht, als ik je centjes mocht uitgeven, dan was het de nieuwe festool.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Ja charel dit kan. Er zit nog geen incra ls of ts op of aan. Als je een goede freesmoter met lift wil dan ben je zo 800 verder. Die langs geleider van erica zit ook niet standaard op de zaag kost ook weer een paar honderd, als ie nog leverbaar is. Dan is een incra ts of ls systeem ook niet goedkoop.
het was niet 'van goedkoop' maar mocht je die frees oplegplaat te duur vinden ....
en vlg mij heb je die In2tools niet perse nodig en kun je een freesmotor ook direct onder de oplegplaat hangen
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
247
102
Je Keuze hangt ook wat af van hoe je de tafel wi lgebruiken, ben je bvb vn plan dit ding mee te zeulen naar een andere werkplek? Dan is het gewicht ook van belang.
Mafell zal als trekzaag normaal gezien beter zijn, de geleiding onderhuids is qua opzet, mijns inziens, subliem.
Een trekzaag op zich is een mooi ding, maar als je een zaagslede hebt, kan je hetzelfde. Ja je stuk beweegt ipv de zaak. Ik gebruik de trekfunctie niet zoveel, schulpen doe ik met een slede en niet met de trekfunctie.

Als ik de trekfunctie gebruik, doe ik dat enkel bij niet te dik materiaal, plaatwerk wel.

Een trekzaag van 35 kg is een grote blok metaal , onhandig om te dragen ondanks handvaten, ga je die vaak verzetten dan heb je een karretje nodig.

Veel geluk met je zoektocht, als ik je centjes mocht uitgeven, dan was het de nieuwe festool.
Hahaha, dat begrijp ik. Het is echt verre van een bodemloze put. Ik moet er hard voor werken en het komt niet vanzelf. maar je kan t ook over de bar gooien in de kroeg. dan is dit mijn keus :)
 

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
In de openingspost leest het alsof je van plan bent om een zaag/router combinatie te gaan bouwen i.c.m. Incra of Jessem tools maar gezien de te verwachten hoge kosten benieuwd bent of er nog interessante alternatieven zijn.

Een goede keuze maken is altijd lastig maar als ik vlot reken dan zijn de hulpmiddelen van Incra en Jessem samen ca. 1000-1250 Euro. Een kwaliteit cirkelzaag en frees komen samen ook uit op ca. 1000 Euro dus dan heb heb je al 2000 Euro zonder dat er iets gebouwd is. Een goed DIY tafel project zal naar verwachting minimaal 500 Euro kosten. Dus als ik aan een alternatief moet denken dan zit je in totaal ongeveer op 2500-3000 Euro. En je moet zelf heel veel nauwkeurig afstellen om alles exact haaks te krijgen. Ik zou er ook geen zwaar werk mee adviseren.

Je zou als alternatief inderdaad voor een losse zaag en freestafel of een combinatie kunnen gaan. Een stabiele zaagtafel moet je voor 1500-2000 wel kunnen vinden. Een stationaire freestafel voor ca. 1000 Euro. Wil je veel platen, balken en planken zagen dan is een dergelijke set volgens mij beter vanwege de stabiliteit en het eigen gewicht. Praktisch (weinig afstelwerk) en dus ideaal voor mensen die bijv. kozijnen, keukendeurtjes, kasten etc. moeten maken. Een combinatie machine zal ca. 3500 kosten.

Maar wil je nog veel nauwkeuriger repeatable stukken hout met verschillende increments zagen of frezen voor bijv. een prachtig ingelegd juwelendoosje met speciale scharnieren dan is die Incra/Jessem set mogelijk toch interessanter. Mits goed afgesteld verwacht ik dat deze combi de fijn-mechanische werkzaamheden op een hoger niveau tilt.

Er zit dus zeker overlap in beide oplossingen maar het juiste antwoord hangt volgens mij voornamelijk af van de toepassing die je er zelf mee voor ogen hebt...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nelus

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
247
102
In de openingspost leest het alsof je van plan bent om een zaag/router combinatie te gaan bouwen i.c.m. Incra of Jessem tools maar gezien de te verwachten hoge kosten benieuwd bent of er nog interessante alternatieven zijn.

Een goede keuze maken is altijd lastig maar als ik vlot reken dan zijn de hulpmiddelen van Incra en Jessem samen ca. 1000-1250 Euro. Een kwaliteit cirkelzaag en frees komen samen ook uit op ca. 1000 Euro dus dan heb heb je al 2000 Euro zonder dat er iets gebouwd is. Een goed DIY tafel project zal naar verwachting minimaal 500 Euro kosten. Dus als ik aan een alternatief moet denken dan zit je in totaal ongeveer op 2500-3000 Euro. En je moet zelf heel veel nauwkeurig afstellen om alles exact haaks te krijgen. Ik zou er ook geen zwaar werk mee adviseren.

Je zou als alternatief inderdaad voor een losse zaag en freestafel of een combinatie kunnen gaan. Een stabiele zaagtafel moet je voor 1500-2000 wel kunnen vinden. Een stationaire freestafel voor ca. 1000 Euro. Wil je veel platen, balken en planken zagen dan is een dergelijke set volgens mij beter vanwege de stabiliteit en het eigen gewicht. Praktisch (weinig afstelwerk) en dus ideaal voor mensen die bijv. kozijnen, keukendeurtjes, kasten etc. moeten maken. Een combinatie machine zal ca. 3500 kosten.

Maar wil je nog veel nauwkeuriger repeatable stukken hout met verschillende increments zagen of frezen voor bijv. een prachtig ingelegd juwelendoosje met speciale scharnieren dan is die Incra/Jessem set mogelijk toch interessanter. Mits goed afgesteld verwacht ik dat deze combi de fijn-mechanische werkzaamheden op een hoger niveau tilt.

Er zit dus zeker overlap in beide oplossingen maar het juiste antwoord hangt volgens mij voornamelijk af van de toepassing die je er zelf mee voor ogen hebt...
Ik ben me zeker bewust van de kosten, en die accepteer ik. Ik heb al een goede frees die er in gaat dus dan is de keus met name of ik alleen de lift neem of voor een hele tafel incl fence etc. Ik zit niet in de kozijnen maar ik wil wel de optie hebben om wat grotere meubels te maken. maar hoofdzakelijk zullen het kleine werkstukken zijn. mvg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van de Festool tks80. Ik overwoog eerst ook de CS70, maar als je ze naast elkaar ziet wil je de CS niet meer (niks mis mee maar de TKS is toch net een slag slimmer, plus ze kosten bijna hetzelfde) Ik ben erg blij met de TKS.
Wat bedoel je dan dat de TKS "slimmer" is? Buiten de worstenfunctie en de extra cm zaaghoogte?

Mij lijken beiden machines andere doelen te hebben. De CS70 heet "precisio" en heeft bv. een afkortlineaal waar je de maat kan nemen en een aanslag om herhaalde snedes mee af te korten. Heeft ook een antisplinter mechanisme. Dat wordt niet aangeboden bij de TKS. De precisio is voor de meubelmaker bedoeld. De TKS lijkt voor een iets breder doelpubliek (algemeen timmerwerk) te zijn ontworpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
247
102
Wat bedoel je dan dat de TKS "slimmer" is? Buiten de worstenfunctie en de extra cm zaaghoogte?

Mij lijken beiden machines andere doelen te hebben. De CS70 heet "precisio" en heeft bv. een afkortlineaal waar je de maat kan nemen en een aanslag om herhaalde snedes mee af te korten. Heeft ook een antisplinter mechanisme. Dat wordt niet aangeboden bij de TKS. De precisio is voor de meubelmaker bedoeld. De TKS lijkt voor een iets breder doelpubliek (algemeen timmerwerk) te zijn ontworpen.
Alhoewel dat bredere publiek ook aanzienlijk diepere zakken moet hebben voor de TKS.....
 

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Het is toch wel een leuk topic omdat het een echte zoektocht naar een optimale oplossing is.

Als ik voor mezelf spreek dan zou ik waarschijnlijk een hybride cabinet zaag aanschaffen. Dit middenmodel type zaag heeft vaak een iets steviger onderstel, is gericht op de hobby werkplaats met iets minder vermogen en zit een beetje tussen de goedkopere bouwzaag en de veel duurdere cabinet zaag in. Maar hij biedt als voordeel wel hanteerbaarheid, de extra fence precisie van de cabinet zaag en is voldoende vlak middels een gietijzeren blad. Daarna zou ik dan een tafel verlenging voor de frees kopen en er een Incra zaag/frees combinatie op zetten.

Als voorbeeld een Jet Proshop "The JPS-10 1.75 HP 115V 30"" Proshop Tablesaw Cast wings"

Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om dit soort hybride cabinet zagen in Nederland eenvoudig aan te schaffen. Ze leveren alleen EU goedgekeurde cabinet zagen van Harvey, Laguna etc. en die zijn me te zwaar en bovendien boven het geplande budget (1000-2000).

In jouw specifieke geval waar het nog compacter moet zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen maar dan met een Erika 85 zaagtafel. Dan heb je de voordelen van een accurate trekzaag met eventueel roltafel en je kunt er de gewenste Incra/Jessem uitbreidingen aan bouwen. Een dure oplossing maar het past volgens mij wel goed bij de oorspronkelijke eisen (nauwkeurig, mobiel, compact, flexibel en uitbreidbaar).

Ik zit er vast naast ;-)
 
Laatst bewerkt:

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Beste mede forum leden,

Sinds een aantal weken heb ik de Festool TKS 80.
Ik kom er in de praktijk echter achter dat ik hem niet tot nauwelijks ga gebruiken. Aangezien ik op het bedrijf waar ik werk een altendorf tot mijn beschikking heb en makkelijker even daar na toe rij dan dat ik de Festool tevoorschijn moet halen.
Als er iemand is die interesse heeft en hem voor de bijna nieuwprijs (uiteraard wat minder) over wil nemen dan kan dat. Hij staat ook op MP. Hij is in absolute Nieuwstraat, er zijn enkel een paar proef zaag snedes mee gemaakt.

mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.