na De dewalt /bosch/makita zagen vergelijking nu dan de vraag : mafell Erika, festool cs of nog anders?

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Hallo,

Ik volg al een tijd de berichten op het forum over betaalbare zagen uit de club van bijvoorbeeld de DeWalt 7492. Dit lijkt me een prima machine maar er is natuurlijk ook een overtreffende trap.
Jaren lang heb ik het gedaan met Black en Decker maar inmiddels sta ik mezelf wat beter spul toe :)
Nu is het wel zo dat ik behoorlijk beperkt ben qua ruimte dus een paneelzaag of andere grote machine gaat gewoon niet passen.
Daarom ga ook ik zelf een tafel maken waar uiteindelijk een mooie jessem routerlift in mag komen wonen en daarnaast een goede tafelzaag van het kleinere type. Het budget is hierbij wat hoger.
Daaruit volgt natuurlijk de vraag, als we nu een wat ruimer budget hebben, wat is dan het advies van de gemeenschap?
Ik zie mooie mafell Erika's en de Precisio lijn van festool. (erika 70 of festool cs 70). iemand ervaring met deze machines of misschien nog een andere die ter overweging meegenomen mag / moet worden?
Ik zou graag een grotere tafel neerzetten maar dat gaat gewoon echt niet passen. Het komt dus aan op voldoende power (min 2000 Watt) ca 70 mm hoogte qua zagen en stabiliteit in het blad. Ik ben niet merk gebonden maar wel bereid meer te betalen als ik daarmee in een keer klaar ben. (alhoewel ik ter degen besef dat je daarbij vaak ook de premium merk bijdrage moet voldoen ...)

Ik hoor graag jullie mening en advies
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn persoonlijke mening, niet gestoeld op enige ervaring behalve een Mafell decoupeerzaag, is dat Festool vooral goed is omdat alle Festool apparaten goed zijn en goed samenwerken, maar dat Mafell iets anders probeert; daar wordt zo'n beetje elk onderdeel in Duitsland ontworpen, gemaakt en ingebouwd. Als je in het Festool ecosysteem zit (of wil zitten) lijkt de keus me duidelijk. Maar als je daar niet aan vast zit, en wel het beste wil, dan lijkt Mafell me de moeite waard.

Overigens De Walt DW744XP, Festool CS70EB of Mafell Erika 85?? al gelezen?
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
hi jurriaan,

Bedankt voor je reactie. die link had ik nog niet gezien. Ik zit qua draadloos al diep in de festool krochten, maar niet alleen dat. De festool voelt minder stevig dan de mafell en ook optisch (voor wat dat uber haupt uitmaakt) doet ie me iets meer. Maar er zijn altijd verborgen schatten en mogelijk heeft iemand een tip waar ik helemaal niet aan heb gedacht. Daarmee doel ik dan eigenlijk vooral op een machine die eigenlijk al vrij compleet is. Alles is als set te krijgen maar net als bij skoda vs audi moet je bij die laatste elke bijzonderheid aftikken. Dat is okay als je dat bereid bent maar toch zou een geheel misschien beter zijn. Maar ja....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Via de site van Gereedschappro even zoeken tussen de 'Tool tests'. Daar staat een verhaal met video tussen over een 1:1 vergelijk tussen de Festool CS70 en de Mafell Erika 80. De moeite van het bekijken waard als je een van deze twee zagen overweegt aan te schaffen. Is al een paar jaar oud, maar nog steeds actueel (want beide zagen worden nog steeds verkocht).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik vraag me af of de meningen van gereedschappro en een Baptist met betrekking tot de keuze tussen mafell en festool objectief zijn. Ze hebben een probleem met de prijs/assortiments politiek van festool. Dit gezegd hebbende ben ik tevreden over mijn mafell zaagtafel. De geleiders zijn heel goed haaks te stellen maar het vastzetten is door het kleine knopje niet heel makkelijk. Ja groter kan maar dan kan je wel de boel kapot draaien. Ik heb gekozen voor de mafell vanwege de zaaghoogte en de afmeting. (een formaatzaag was de bedoeling maar die past in in mijn werkplaatsje) De prijs compleet is gelijk aan een hele behoorlijke formaatzaag. Verder ben ik zeer tevreden over mijn festoolmachines. Maar als oud festool dealer ben ook ik niet geheel objectief. Met andere woorden je maakt niet echt een verkeerde keuze of je een tafel van festool of mafell neemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als ik het goed onthouden heb heeft/had festool 2 afkort tafels. Een kleintje die je zo op de zijkant vast zet de schuiftafel st en er was altijd een model met twee ronde buizen waar een tafeltje over loopt. Ik denk echter dat deze alleen voor de basis was. Er zat trouwens een hoop afstelwerk aan voor ie zuiver was.
Bij mijn erica werd er een roltafel bij geleverd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als ik het goed onthouden heb heeft/had festool 2 afkort tafels. Een kleintje die je zo op de zijkant vast zet de schuiftafel st en er was altijd een model met twee ronde buizen waar een tafeltje over loopt. Ik denk echter dat deze alleen voor de basis was. Er zat trouwens een hoop afstelwerk aan voor ie zuiver was.
Bij mijn erica werd er een roltafel bij geleverd.
De grote is ook voor de cs70, zie:
Ze hebben idd ook een kleiner model, maar die heeft wel een erg korte slag.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
@SteveR: een harvey heb ik zeker overwogen maar die is wel echt te groot.
Ik denk echt dat het een kleine zaagtafel moet worden, mogelijk in een grotere set up met een freeslift en een incra LS versie. Dan heb ik alles ineens. Ook daarvan al wat goede voorbeelden gezien hier. Maar ook daar weer heel erg lastig. Een mooie Jessem Lift met een incra fence en zaagtafel die daarbij past. Dat maakt het niet makkelijker en HEEEL VEEEL duurder :)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
bij de Erika kan je ook een frees oplegplaat kopen maar niet te combineren met de lift denk ik alhoewel een gat bijmaken geen probleem is. Ik heb de oplegplaat ook moeten aanpassen voor mijn DW621 frees
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
die heb ik gezien, maar dat soort uitbreidingen vind ik dan weer echt een kansloos duur voor het feit dat je niet eens een lift krijgt / kan monteren. Op mijn lijstje staat nu een tafel van ongeveer 1x2 m met daarin een zaagtafel, freeslift en een jessem of incra fence. Alles is nog open qua merk zolang het maar kwaliteit en nauwkeurig is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bij de erika kan je met enige trucen frees met lift en incra monteren. Alles bij elkaar ben je wel aan de beurt.
Heb je wel de go2tool rail van gereedschappro nodig. En je zal wat hoogte verliezen bij het zagen denk ik. Tzt ga ik er misschien wel aan beginnen want volgens mij zit bijna alles in de verzameling. Kijk ook eens hier Erika Jigs and Modifications | Mafell Users Forum en verder op dit forum
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Hoi Wim,
Ook die heb ik inderdaad gezien, een 100cm en een 150cm versie als ik me niet vergis.
Maar ook daarvoor wel redelijk wat mods nodig dacht ik. Maar dat is inderdaad misschien wel de beste oplossing tot nu toe. Maar dan zit je idd al rap aan de 5K denk ik want dan moet de wel de erika 85 nemen om de 150cm rails te gebruiken en een flink blad voor de frees. Maar als t moet dan moet t. we sparen niet voor niets.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Hoi Wim,
Ook die heb ik inderdaad gezien, een 100cm en een 150cm versie als ik me niet vergis.
Maar ook daarvoor wel redelijk wat mods nodig dacht ik. Maar dat is inderdaad misschien wel de beste oplossing tot nu toe. Maar dan zit je idd al rap aan de 5K denk ik want dan moet de wel de erika 85 nemen om de 150cm rails te gebruiken en een flink blad voor de frees. Maar als t moet dan moet t. we sparen niet voor niets.
het kan simpel en goedkoop
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
het kan simpel en goedkoop
Ja charel dit kan. Er zit nog geen incra ls of ts op of aan. Als je een goede freesmoter met lift wil dan ben je zo 800 verder. Die langs geleider van erica zit ook niet standaard op de zaag kost ook weer een paar honderd, als ie nog leverbaar is. Dan is een incra ts of ls systeem ook niet goedkoop. Kortom je bent bijna net zoveel geld kwijt als voor een goede frees/formaatzaag combi. Het voordeel van deze kleine combinaties is dat je dit ook in een "klein" schuurtje kan plaatsen. Het nadeel is dat het geen klein prijsje is.
Voor iedereen die denkt dat je veel geld moet uit geven om eea te bereiken dat hoeft niet.
Als je het een en ander zelf kan en wil maken kan je natuurlijk veel goedkoper uit komen. Je hoeft geen incra geleidesysteem te kopen en je hoeft ook geen lift te kopen alles is op een andere manier te verkrijgen.
Ja je kan met een trabant ook naar rome rijden dat kan ook met een rolls. Waar geef je de voorkeur aan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ja charel dit kan. Er zit nog geen incra ls of ts op of aan. Als je een goede freesmoter met lift wil dan ben je zo 800 verder. Die langs geleider van erica zit ook niet standaard op de zaag kost ook weer een paar honderd, als ie nog leverbaar is. Dan is een incra ts of ls systeem ook niet goedkoop. Kortom je bent bijna net zoveel geld kwijt als voor een goede frees/formaatzaag combi. Het voordeel van deze kleine combinaties is dat je dit ook in een "klein" schuurtje kan plaatsen. Het nadeel is dat het geen klein prijsje is.
Voor iedereen die denkt dat je veel geld moet uit geven om eea te bereiken dat hoeft niet.
Als je het een en ander zelf kan en wil maken kan je natuurlijk veel goedkoper uit komen. Je hoeft geen incra geleidesysteem te kopen en je hoeft ook geen lift te kopen alles is op een andere manier te verkrijgen.
Ja je kan met een trabant ook naar rome rijden dat kan ook met een rolls. Waar geef je de voorkeur aan.
Een losse freestafel is dan niet duurder en handiger.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.