na afschuren tafelblad en inolien met linitop classic - licht eiken -> slaat oranje uit

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Hallo,
Wij hebben een salontafeltje waar al jaren enkele waterplekken op zaten op het tafelblad. omgestoten glazen en zo.
Ik weet niet zeker van welke houtsoort het is, ik vermoed grenen.

Ik heb het tafelblad blank gezet, en toen zag het hout er echt héél wit uit, vandaar dat ik denk dat het grenen is.
Daarna heb ik zitten kijken hoe ik het weer dezelfde kleur kon geven als de zijkanten en het onderste blad. Dat was waarschijnlijk gevernist, want het heeft een licht glanzende kleur, en ziet er een beetje uit als lichte eik.

Dus ik heb in de doehetzelfzaak even rondgekeken, en gemerkt dat je vernis niet in een kleurtje had (enkel mat, of satijn). Ik vond wel het product 'linitiop classic - kleur: licht eiken' dat er precies de tint uitzag die het tafeltje oorspronkelijk had.

Dus heb ik dat afgeschuurde blad behandeld daarmee (1 laag). Direct erna zag het er bijna identiek uit als de rest van de tafel, dus ik heel blij natuurlijk. Het was wel dof in plaats van die glanzende look van de rest van het tafeltje, maar daar kon ik mee leven.

Maar nu het tafeltje weer op zijn plaats staat in de woonkamer, is het alsof het plots veel meer oranje kleur bevat dan oorspronkelijk. En het verschil met de rest van het tafeltje is te groot om te negeren. We vinden het afschuwelijk.

Ik vraag me nu af wat ik kan doen om die oranje kleur wat te verzachten, zodat het wat minder fel is, en meer lijkt op de rest van het tafeltje. Moet ik het opnieuw afschuren en met iets anders weer inoliën? of kan ik er iets bovenop doen dat de kleur wat minder fel maakt?

In bijlage 2 foto's, eentje van de bovenkant, en een andere foto van de zijkant. Ik weet dat het op foto altijd moeilijk is om kleur te evalueren, maar zelfs hier kan je zien dat het blad veel meer oranje in zich heeft, dan de zijkant.

Alle tips zijn welkom om het tafeltje opnieuw in oorspronkelijke staat te krijgen.

gr,
Tom

20200925_164451.jpg20200925_164503.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dit is een gekleurde beits, en als je naar de site van de fabrikant neigt de kleur naar een oranje. Vergelijk het maar met blank: LINITOP CLASSIC - Decoratieve beschermende beits
Het goede nieuws is dat het geen gepigmenteerde olie is, dus het is een kwestie van schuren en opnieuw behandelen.

Ik zou voor een blanke lak gaan, het UV licht zorgt voor de verkleuring die de rest van de tafel ook heeft gekregen. Eventueel kun je het hele oppervlak schuren en behandelen, zodat je niet maandenlang tegen een onderling kleurverschil zit aan te kijken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Klopt, eventueel kun je het eerst met bijv. druivenpitolie behandelen, dan is het wat sneller op kleur en dan na enige tijd een laklaag geven.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.