Muurplaat krom

Bouwnoob

Nieuw lid
13 aug 2025
5
0
Nederland
Ik heb muurplaten zitten die krom / scheef zitten na montage van de ondersabelings mortel.

Op sommige plekken zit hij te hoog (enkele millimeters maar dat kan ik wel bij schaven op de plek waar de balk zit.

Op andere plekken is hij net te laag aan 1 kant ik kan de balken prima er op maar dan is het gewicht niet mooi verdeeld.

Kan ik die ruimte er onder gewoon vullen met een 2 componenten epoxy ? Zodat de druk verdeling optimaal is ? Of moeten er houten wiggen onder gelijmd worden ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.437
2.652
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom !

heb nog maar een paar muurplaten gelegd
die komen altijd bovenop de mortel, nadat die gelegd is + worden er in geduwd, zodat de mortel er vanonder komt
als je met 'te laag' bedoelt dat de muurplaten niet op de mortel liggen, dan haal je ze idealiter er van af, en leg je meer mortel, waarin de muurplaat opnieuw duwt
kan je ze er niet meer vanaf halen, en is er een holte onder, dan kan je er eender wat draagkracht levert onder stoppen
ik denk zelfs aan pur-schuim dat uitzet
maar daarvoor zou ik toch vragen of iemand hiermee ervaring heeft
ik heb dat wel reeds gebruikt om venstertabletten op hoogte te leggen
maar die hoeven geen druk op te vangen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.437
2.652
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de bovenkant te laag is, heb je 3 mogelijkheden
1/ muurplaat af halen + mortel ophogen + muurplaat in de mortel duwen
2/ muurplaat omhoog spieën + opvulmiddel er onder (purschuim, egalisatie, epoxy, mortel, ...)
3/ bovenkant verhogen door er opvullatjes op te leggen

of je spreekt de uitvoerder van de plaatsing van de muurplaten aan
jijzelf ?

is jouw muurplaat volledig recht ?

Bouwnoob

Nieuw lid
13 aug 2025
5
0
Nederland
De muurplaat is niet recht. Aan het einde getordeerd heb er wiggen onder zitten maar dat heeft niet geholpen . De uitvoerder dat ben ik dus ik moet het ook zelf oplossen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Kan je uitleggen wat nu precies het probleem is? Muurplaten zijn altijd krom. Als ze goed dragen is het toch prima? Ik neem aan dat er kap spanten op komen. Die zaag je gewoon pas.

Bouwnoob

Nieuw lid
13 aug 2025
5
0
Nederland
Er komt een plat dak op. Dus de balken worden dan maar op een kleine plek ondersteund. Denk dat dat niet goed is ??

Als ik aan de balken ga zagen is de boven kant weer niet vlak.

Misschien dat ik het “probleem” veel te groots maak.

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Hout is hout en hoe recht alles lijkt…. Uiteindelijk is toch alles krom. Je moet er van uit gaan dat alles handwerk is en aan het klimaat onderhevig is. Zou het zo zijn dat alles precies is zoals je met de computer zou kunnen berekenen en maken tot op de honderdste mm nauwkeurig, zou de maatschappij geen vaklieden meer nodig hebben.
Hoe wordt jouw constructie opgebouwd, en zoals @chevy66 al aangeeft: op een muurplaat komt een spoor of een spantbeen/hoek-of kilkeper. Voor een platdak balklaag niet nodig. Wil je dit wel ivm een overstek, kun je de balken uitvullen op de muurplaat, al dan niet inlaten….
Als je vindt dat iets te laag ligt, moet je aan de onderkant uitvullen/opvullen . Specie is oké, pur zou ik persoonlijk niet gebruiken als dragend uitvullen materiaal.
De vraag is over hoeveel iets uitgevuld moet worden?
Dit bepaalt de materiaal keuze.
Als je aangeeft dat je de bovenkant af kunt schaven, een paar mm, over hoeveel gaat het wat te laag is?
Hoe zijn je balken die er op komen te dragen? Zijn die ook allemaal excact van maat, recht en niet scheluw?
Eén mededeling kan ik doen….. hier zijn balken nooit recht, vlak en strak….en homogeen. Vanmorgen is een balk die net afgeleverd is kaarsrecht en vanmiddag is diezelfde krom scheel en gescheurd, bij wijze van spreken….
Het blijft geven en nemen met natuurlijke materialen .
Succes met je klus , ohja is het oplegvlak van de muurplaat met menie behandeld, anders trekt hier vocht in en zet je muurplaat uit ( naar boven)……
Nogmaals succes met je klus ,
Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Bij oude huizen met steense muren ben ik die nog nooit tegen gekomen. Die daken hadden ook grind als ballast. Bij moderne woningen in spouw zitten de balken inderdaad met opwaai ankers aan het binnenblad vast. Bij half steens schuurdakjes ook.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.943
1.111
Omgeving Eindhoven
Hoeveel is ‘te hoog’ en ‘te laag’?
Is dat enkele mm’s? Of een tiental cm?

Bij een balk waarvan je vindt dat het zo belangrijk is dat er geen hoogteverschil in zit, begin je normaal niet met een getordeerde balk, in dat geval zoek je een andere uit. Of leg je er een paar mm meer afschot in om het te compenseren.
Maar dat is nu te laat.

Bedenk wel dat een dak ruwbouw is en geen fijnmeubelmaken.
Bij een meubel is een afwijking van een mm al veel; In de ruwbouw wordt men pas zenuwachtig bij enkele cm.
En als jouw afwijking hier enkele cm’s is dan is mijn mening echt dat je met het verkeerde materiaal bent begonnen.

De richtlijnen voor afschot zijn zodanig ruim, ook om een niet rechte balk in te calculeren. Hout is nu eenmaal niet 100% recht.

Voor nu:
A) Als er overal nog afschot is, balken gewoon zo laten en de andere balken zo plaatsen dat deze aan de bovenkant netjes aansluiten op je kromme balk. Als deze ergens op steunen waardoor dat niet gaat, dan aan de onderkant een mm wegschaven.
B) wil je het verschil toch aan de bovenkant opvangen, dan houten vullatjes op je balk lijmen en deze daarna gelijk en op hoogte schaven.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Bij metselwerk trek je dan de muur uit elkaar. Het is verder allemaal niet zo spannend. Als de muurplaat wat getordeerd is en daardoor wat te hoog, geef je 2 zaagsneden en haal je het te hoge deel even weg met een beitel. Is het te laag, dan doe je het zelfde maar vul je even uit met een stukje watervast multiplex. Zelfde met getordeerde dakbalken. De punt die wat te hoog is , zet je de elektrische schaaf op, zodat het dakvlak weer recht aan de draad is. Als dakplaten op een punt liggen, wippen ze te veel, als je er over heen loopt en breken je schroeven af.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.