Hier had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, maar het klinkt wel erg aanlokkelijk.Persoonlijk maak ik weinig kasten meer zelf, althans niet de corpussen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zelden non-standaard maten nodig heb en dat het maken van corpussen in plaatmateriaal me weinig voldoening geeft. Ik besteed mijn, altijd schaarse, tijd dan liever aan het ontwerp en de zichtbare afwerking .
Als ik weer eens een kast of ladeblok nodig heb dan is tegenwoordig mijn eerste keuze om de corpussen van het IKEA Metod (keuken)systeem te gebruiken. Staand op een eigen plint of hangend aan hun railsysteem, of een combinatie ervan. Eigenlijk is met de standaard maten van 20/40/60/80 altijd wel een goed passende oplossing te bedenken net zoals met de keuze voor een wit of zwarte corpuskleur. En dan maak ik de deuren/lades zelf uit plaatmateriaal met een fineer of zelfs massief. Net zoals de bekleding voor de open vakken en/of afdek delen in het zicht. Daar ga ik dan lekker op los met mooie materialen.....
Ook qua prijs haast onverslaanbaar en net zo stevig als dat je zelf met plaatmateriaal aan de slag gaat. En bij een beetje zorgvuldige montage ook gegarandeerd haaks wat zoveel prettiger is voor het lopen van je lades .
Maar zoals gezegd, een persoonlijke keuze en de conclusie dat standaard maten nagenoeg altijd ook gewoon passen. En met een mooie afwerking zie je de corpussen niet.....
In mijn geval zou ik beter met de 'Besta' basisdelen kunnen werken.
Als je dan zo'n [insert naam van Zweedse internationale meubel-gigant]-hack doet, VERVANG je dan de bovenkant van zo'n corpus door er iets in de gewenste houtsoort of behoud je het corpus in zijn geheel en leg je er iets ander OP?