mutiplex kieren opvullen en waterdicht afwerken

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
Ik ben momenteel een tiny house op wielen aan het bouwen en heb nu een badkamer gemaakt met populieren multiplex platen. Ja, ik weet dat dit niet de ideale plaat is voor een badkamer maar ik wil licht bouwen en ik geloof dat elke plaat wel waterafstotend kan worden gemaakt. Dus ik wil deze impregneren en waterafstotend maken met woodcon maar ik vraag me af hoe ik het beste de kleine naden/kieren (1-2 mm) tussen de multiplex platen kan opvullen want niet overal sluiten deze perfect aan.
Wat voor kit of vulmiddel kan ik hiervoor het beste toepassen? ik heb begrepen dat bv een siliconenkit een kier nodig heeft van 4-6 mm. Ik voel er niet zo veel voor om alle kieren te vergroten maar ik wil natuurlijk wel dat alles goed afdicht en waterafstotend wordt. Suggesties zijn zeer welkom!

badkamer.jpg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Misschien niet heel constructief en heb je er niet zoveel aan, maar je maakt het jezelf niet echt makkelijk door een ongeschikt materiaal te gebruiken, om vervolgens allemaal handelingen uit te halen in de hoop dat het wel geschikt wordt.

Een antwoord op je vraag heb ik niet, wel een advies: je keuze heroverwegen en kiezen voor een plaat die hiervoor geschikt is. Je hebt ook hele leuke kunststof panelen tegenwoordig. Er in lijmen, afkitten en klaar!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Als je de boel met glasvezel en epoxy oid afwerkt, lijkt me dat het soort vulmiddel ook epoxy zou moeten zijn.
dat lijkt mij een duur geintje hiervoor, ik zou de kieren vergroten, en een goede kit er voor gebruiken als je de houten panelen zo wil laten, anders afwerken met zoals Peter aangaf met een passend plaatmateriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ga je het alleen met woodcon afwerken? Hoe gaat dat met de schroefgaten?
Populierplaat is een redelijk zachte plaat waar je snel beschadigingen op kan krijgen, en dus de laag weer niet waterdicht is.
Peterdorn heeft wel een goede opmerking. Een kunststof plaat eroverheen lijmen en de hoeken afkitten. Maar of het een duurzaam iets is, betwijfel ik met de huidige platen die je er nu in hebt zitten.
Een klein vochtig plekje, gaat grote gevolgen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Als je een advies wil zou ik dit doen met wedi platen of Q board. Dat laatste o.a. bij Hornbach. Ook dat moet je afkitten en afwerken met band. Dat is wel voor badkamers gemaakt. Te verkrijgen vanaf 10mm hier tegel je zo tegenaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Hoe ga je het verder afwerken dan, behalve woodcon? Ik neem aan dat je niet alle schroefgaten in het zicht wilt laten? Een badkamer wordt in de hoeken ook gewoon afgekit, zonder dat er een naad onder zit.

Het ware sowieso beter geweest wanneer je de platen van te voren had behandeld met woodcon. Als je nog iets anders er overheen gaat aanbrengen, zou ik naast woodcon inderdaad kimband gebruiken.

Als jet het zo wil laten (met de gaatjes dicht gesmeerd), dan zou ik voor glasvezel en epoxy kiezen. Wat dat kost, weet ik niet, maar er worden hele boten gebouwd op deze manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Het mooist is natuurlijk afwerken met Corian of iets vergelijkbaars, maar dat is niet goedkoop. Ik betaalde een paar jaar geleden 1050 euro voor 2 platen voor iets dergelijks om mijn en suite douche te fixen. Maar denkelijk heb je aan 1 plaat genoeg. Werkt simpel: goede mallen maken, uitzagen en boren met geschikt gereedschap en met heel veel dotten acrylkit bevestigen (klemmen!) en met dezelfde kit of silicone afdichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij een tiny house op wielen zal het gewicht ook een rol spelen. Woodcon kende ik niet maar dat maakt het hout waterafstotend. Ik weet niet of dat op termijn voldoende is.
Als je het echt goed waterdicht wilt hebben zou ik het afwerken zoals je ook een boot bout in hout/epoxy. Mijn advies zou dan zijn om van epoxy een lijm te maken (met vulmiddel en een middel om het thixotroop te maken, zodat het op de verticale lijmnaden blijft "staan") of een goede lijm kopen. met de spuitzak op de naden aanbrengen en in de hoeken tot een mooie fillet maken, een afgeronde naad. Daarna het geheel inrollen met impregneer epoxy en daarna een dunnen mat van 100 gr met epoxy er overheen. Vloer ook direct meenemen. Een keer overrollen met epoxy die wat opgedikt wordt met epoxylijm en daarna eventueel afwerken met dd lak. De epoxylaag kun je ook met pigment inkleuren en als laatste laag gebruiken. Zo krijg je een waterdicht compartiment met zo weinig mogelijk extra gewicht.

Wij hebben op deze manier douches en badkamers waterdicht gemaakt op superjachten. Daar werd dan vaak natuursteen of tegels over de expoxylaag geplakt als afwerking. Daar spelen kosten en gewicht voor de luxe hutten geen rol.

De Fa Duursma (een regelmatige deelnemer aan Open Dag Hout) heeft een leuk filmpje hoe het ook kan met polyester, dat is een stuk voordeliger dan epoxy.


jaap
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jobotec en Superkees

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hoe stijf is de constructie van een huis op wielen? ik kan me voorstellen dat door het rijden over drempels de hele constructie wat kan torderen, blijven dergelijke naden dan in tact? Van de andere kant, met caravan’s kan het ook...
 
  • Leuk
Waarderingen: jobotec

jobotec

Nieuw lid
17 jan 2021
7
0
dank jullie wel voor alle reacties, ik ben er eindelijk uit wat ik ga doen:
ik ga de schroefgaten van mijn multiplex opvullen, daarna met woodcon mijn multiplex platen waterafstotend maken. Alle naden van de multiplex aansluitingen ga ik afdichten met kimband.
En vervolgens ga ik alles afwerken met een kunststof plaat en wat tegelwerk en dit goed afkitten.
 

kittop

Nieuw lid
26 jul 2021
3
4
Huizen
Laatste tijd kom ik nog wel eens hi mac/ corian kunststoffen tegen in de badkamers. Dit is een mooi product waar je ook met bijbehorende 2 componenten complete nissen kan inlijmen. Wel moet je rekening houden met de beweging van dit type kunststof en het flexibel verlijmen met kleine dotten siliconen op je schone ondergrond. Deze kunststof platen dien je wel op de juiste wijze af te dichten. Dit kan je het beste doen met een acetaat silicone met een kunststof voorstrijk. De hoeken laat je 2a3 mm vrij om inscheuren van de silicone te voorkomen.
Meeste succes heb ik behaald met Otto-Chemie S100 schneeweiss en 1216 voorstrijk. Deze acetaat siliconenkit kleurt exact, hecht optimaal, vervuild en verkleurd niet en laat zich goed verwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.