Multiplex zwart kleuren

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Ik heb een primer Ral 9003 en een 2komponenten lak Ral 9003 gekocht, alsook een houtplamuur om die kopse kanten van de OSB een beetje te fatsoeneren. Ik zal jullie op de hoogte houden van de tests!

Ik heb uiteindelijk besloten om de volledige binnenkant van het meubel in witte melamine te maken, en alle fronten & zichtkanten in gelakte (zwarte) OSB. Nu heb ik nog een vraag hierover: de linkerzijde van het meubel is zichtbaar en de buitenkant moet dus ook in zwarte OSB. Werk ik hier dan best met een dubbele plaat (osb plaat tegen melamine plaat aan de binnenkant)? dat zou alvast het properste zijn; maar wat doe ik dan met de scharnier van mijn deurtjes aan de linkerkant? moeten opliggende deuren worden, maar dan krijg ik daar een wanddikte van 36mm, zijnd aar scharnieren voor?.

alternatief is natuurlijk om aan de linkerzijde geen melamine te gebruiken maar meteen de osb die ook de buitenkant is.

wat is de best practice voor dit soort problemen? je ziet immers vaak kasten met melamine corpus structuur maar met andere zichtmaterialen;

bedankt!
1590680932688.png1590680964874.png1590680977875.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
als op de kop van de niet-buitenkanten een streep witte melamine zichtbaar blijft, dan zou je de trend onderbreken door die op de kop van de buitenkant geen streepje wit te hebben
dus aan de linkerzijde witte melamine + osb
geuren & kleuren . . .
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
als op de kop van de niet-buitenkanten een streep witte melamine zichtbaar blijft, dan zou je de trend onderbreken door die op de kop van de buitenkant geen streepje wit te hebben
dus aan de linkerzijde witte melamine + osb
geuren & kleuren . . .
thanks, en zijn scharnieren die die dubbele wanddikte kunnen overbruggen?
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ik zou de zwart gelakte plaat een deurdikte breder maken dan je corpus. Dan kijk je van de zijkant niet achter de deuren.
Je hebt (keukenkast)scharnieren voor opliggende deuren die geschikt zijn. Tijdens openen moet de scharnierzijde van de deur niet verder (in jouw geval) naar links bewegen.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Ik zou de zwart gelakte plaat een deurdikte breder maken dan je corpus. Dan kijk je van de zijkant niet achter de deuren.
Je hebt (keukenkast)scharnieren voor opliggende deuren die geschikt zijn. Tijdens openen moet de scharnierzijde van de deur niet verder (in jouw geval) naar links bewegen.
bedoel je eigenlijk dat de deuren dan 'inliggend' lijken op de zwarte wand, maar eigenlijk opliggend gemonteerd zijn op het melamine corpus?

mvg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
thanks, en zijn scharnieren die die dubbele wanddikte kunnen overbruggen?
er zijn half- en 'volledig'-opliggende scharnieren
zet je horizontaal geen aparte modules tegen mekaar, dan heb je slechts 1 breedte van 18 mm
komen op die breedte zowel links als rechts scharnieren, dan neem je half-opliggende
tussen beide deuren moet er een ruimte zijn om te kunnen scharnieren
komt langs de ene kant een scharnier, en ligt er langs de andere een deur op die aan de andere kant scharniert, dan maak je de deur zo breed als nodig, zodat ook zij opligt
aan de kant van melamine + osb (en ook aan de muurkant ?) neem je volledig opliggende scharnieren, zodat de zichtbare strook melamine even groot is als in het midden
goeie scharnieren kan je horizontaal een paar mm verstellen
bij mijn weten zijn er geen scharnieren die een dubbele wanddikte overbruggen
je kan enkel de potboring verder naar de zijkant van de deur plaatsen
een proefstuk is aangeraden vooraleer je alles zaagt / bestelt
prima tip van collega mroden om de osb zoveel breder te maken als de deuren dik zijn
dit wordt eerder een kast voor in een toonzaal dan in een garage
maar ieder zijn liefde & passie
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Die keuken ziet er op de foto gaaf uit, maar ik ben benieuwd of het in gebruik ook zo mooi is en lekker voelt. Denk dat vooral de hoeken wat kwetsbaar zijn.
Over zwart kleuren, ik ben zelf enthousiast over poederbeits, die je oplost in water, maar dat kleurt geen lijm, en daarmee zit OSB aan elkaar, dus ik ben benieuwd hoe goed dat werkt. Maar zo'n zakje van Clou kost 2,50euro dus je zou een experimentje kunnen doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.