Multiplex zwart kleuren

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen
ik zou een grote garagekast in een zo goedkoop mogelijk maar stevig plaatmateriaal willen maken én ze moet er nog eens goed uitzien ook.
MDF lijkt me niet aan de orde, ik dacht aan OSB of multiplex, maar dan zwart gekleurd; enkele vragen:

- welke soort multiplex is het goedkoopst mét de nodige kwaliteiten voor meubels (niet trekken)
- hebben jullie ervaring met het zwart kleuren van multiplex? werkt beitsen?

alvast bedankt,

joris
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo Joris,

Misschien is betonplex een leuke kandidaat? Volgens mij net zo duur als gewoon multiplex. Deze is direct al zwart. Ik heb even op internet gekeken naar afbeeldingen en als je de kopse kant dan wel blank laat, vind ik dat best een mooie uitstraling hebben. Maar dat is smaak natuurlijk.

Scheelt je wel een boel verven! Scherpe kanten wel even er af met een bovenfrees of met de hand.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Volgens mij moet je het kunnen beitsen. Hier een Youtube link van iemand die verschillende dingen probeert.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ik zou niet het goedkoopste hout nemen, je moet er jaren tegenaankijken en meestal is mooi plaatmateriaal ook fijner werken. Heb zelf een paar jaar geleden een grote werkplaatskast gemaakt van betonplex, zie hier.

Het het formaat keukenkastje aangehouden en allemaal losse kastjes gemaakt. Het kost iets meer materiaal, de tussenwanden worden dubbel, maar zo kan het beter gedemonteerd worden en nog een keer een herbestemming krijgen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Hooked on wood gebruikt zwart doorgekleurd mdf,,het zou sterker moeten zijn als normaal mdf.

Misschien is het wat.

Succes nog.

Gf Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hooked on wood gebruikt zwart doorgekleurd mdf,,het zou sterker moeten zijn als normaal mdf.
de beste en hardste kwaliteit mdf heet hdf (high-density fibreboard)
zoals mijn collega's reeds opmerkten, hoeft joris niet te kleuren wanneer hij betonplex neemt
de mij bekende beste kwaliteit is interform
dat beantwoordt aan de wensen van joris
uiteraard kan hij standaardmpx nemen, maar als hij de beste kwaliteit neemt, dan wordt het berk & zit hij snel rond de 70 euro voor een 18 mm plaat van 122x244 cm
interform betonplex komt rond de 90 euro
zelf zou ik niet de moeite doen om voor dit doel mpx te gaan schuren & kleuren
maar ieder van ons ziet soms een uitdaging waar anderen niet aan zouden beginnen of de tijd niet in willen steken
al goed ook, want zo blijft er variatie in de (hout)wereld
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou voor in de garage voor vuren multiplex gaan (vloerhout)
als je die in b/bb neemt heb je een behoorlijke mooie sterke plaat voor relatief lage kosten.

echt zwart lukt m.i. alleen met een dekkende verf.
maar een behoorlijk donkere kleur kan prima met een donkere beits
zelf ben ik fan van cepe die hebben de kleur wengé in hun assortiment die is heel donker
zeker als je hem een aantal keren opbrengen

(waterbeits werkt heel snel lekker insoppen met een grote kwast of geschikte spons
en na een minuut of 10 even met een doekje nalopen op dikke druppels deze weghalen om de kleur egaal te houden)
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

heb mijn kasten getekend en zal toch zo'n 60 m² aan 18 mm plaatmateriaal nodig hebben. zwarte betonplex wordt helaas onbetaalbaar en ik neig meer en meer naar OSB als oplossing voor dit project. Heeft iemand ervaring met het vervaardigen van maatkasten in OSB? je ziet ze soms op internet, ziet er wel netjes uit (vooral in zwart afgewerkt);

welke kwaliteit osb gebruik ik best?

mvg
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Suturb, heb je ook naar zwart doorkleurde (h)mdf gekeken? Dat is door en door zwart en is een stuk steviger dan bouwmarkt MDF en ook nog een waterbestendig. Kosten en arbeidstechnisch wellicht interessant. Zit rond de €35,- per m2 en goede OSB zo rond de €20-€25 volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
osb kan ook maar om het nettjes te krijgen ben je veel meer tijd en geld kwijt dan met playwood.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Heb je een bepaalde reden om de hele kast in het zwarte materiaal te maken? Je kan er (kostentechnisch) ook voor kiezen om alleen de zichtzijdes van bijvoorbeeld betonplex te maken en de rest van een ander materiaal. Hetzij MDF of OSB of wat jij maar wil.
Zelfs bij duurdere kasten of keukens is de zichtzijde gefineerd of massief hout maar het binnenwerk van de kast niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik wil zelf in ons nieuwe huis ook eens een kast maken en denk erover om voor de zichtzijde een gefineerde plaat te nemen maar voor de binnenkant gewoon MDF of multiplex.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Suturb, heb je ook naar zwart doorkleurde (h)mdf gekeken? Dat is door en door zwart en is een stuk steviger dan bouwmarkt MDF en ook nog een waterbestendig. Kosten en arbeidstechnisch wellicht interessant. Zit rond de €35,- per m2 en goede OSB zo rond de €20-€25 volgens mij.
beste SDG, bedankt voor je antwoord, wat bedoel je met 'goede OSB'? ik heb eens naar OSB prijzen gezocht, en vind eigenlijk alleen maar categorie 3 (hoogst beschikbare kwaliteit, toch), en die kost rond de 7 eur/m².; is toch een aanzienlijk verschil met zwarte mdf of zwarte betonplex...
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Heb je een bepaalde reden om de hele kast in het zwarte materiaal te maken? Je kan er (kostentechnisch) ook voor kiezen om alleen de zichtzijdes van bijvoorbeeld betonplex te maken en de rest van een ander materiaal. Hetzij MDF of OSB of wat jij maar wil.
Zelfs bij duurdere kasten of keukens is de zichtzijde gefineerd of massief hout maar het binnenwerk van de kast niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik wil zelf in ons nieuwe huis ook eens een kast maken en denk erover om voor de zichtzijde een gefineerde plaat te nemen maar voor de binnenkant gewoon MDF of multiplex.
Thanks! de hele kast hoeft inderdaad niet zwart te zijn. corpus mag gerust in een ander materiaal. In deze context een vraagje: er zal ook één zijwand van de kast zichtbaar zijn. maak ik deze wand dan gewoon uit het zwarte materiaal (osb of iets anders) of best in het materiaal van de binnenkant (melamine, mdf, ...) waartegen ik dan het zwarte materiaal bevestig; ik wil opliggende deuren voorzien, dus dat laatste wordt misschien moeilijk,

mvg

joris
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Sorry, ik zat op een verkeerde website te kijken. OSB is inderdaad een stuk goedkoper. Echter komt het zwarte vochtwerende MDF op zo'n €15-€20 m2, dat valt dan een stuk beter te overzien. Op OSB zit echter altijd zo'n glanslaag, ik vraag me af of je daar gemakkelijk overheen schildert. Lijkt me dat het spaandereffect dan wegvalt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
osb 3 kost inderdaad bij ons tegenwoordig voor een plaat van +/- 590 * 2400 * 18 mm rond de 10 euro inc
he heeft een gladde + een minder gladde kant
bij mij is het spaandereffect na verven met grond- + eindlaag gebleven
ook aan de gladde kant
ik heb bij OSB | Houtdatabase gezocht, maar in de osb 3 vind ik geen kwaliteitsniveau's
'overlay' komt mij vreemd over - dat nieuwe nederlands begrijp ik niet zo goed
ook bij Plaatmateriaal – Hout Info Bois vang ik ivm osb-3-soorten bot
ik heb wel al osb gezien die mij meer compact leek te zijn, ook in het midden, maar kwaliteitsklassen ken ik niet
vragen aan de groothandel ?
de prijs zal hand in hand met de kwaliteit gaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.