Ik heb ooit ergens gelezen dat als je rechtop gaat staan en dan waar de pink je hand raakt dat dit de goede hoogte is.
Vrijwel alleen met handgereedschap. De regel die jij aangeeft is waar ik ook van uit ben gegaan. Werkt niet voor mij. Verder ben ik een heleboel verschillende regels tegen gekomen, behalve die van
@Bert Vanderveen. Volgens die regel zou ik zowaar nog 4 cm te gaan hebben, zit nu op 18 cm. Die houdt ik mooi als speling. De bank moet ook nog onder de nieuwe klossen een latje krijgen om het geheel waterpas te zetten. De vloer is onder afschot gestort.
Sufneus die ik ben heb ik het nu pas in het standaardwerk
Human Dimension & Interior Space op gezocht. Daar komen komen ze tot een hoogte tussen de 86.4 en 91.4 cm, gebaseerd op de afstand van elleboog tot de grond en de zwaarte van het werk. Tussen elleboog en werkoppervlak geven ze tussen 8.9 - 15.2 cm. Hoe zwaarder het werk hoe lager (schaven?). De maten worden als uitgangspunten gegeven.
Edit: Oh, vergeet het schoeisel niet. Nieuwe of versleten klompen, of koelcel laarzen in de winter met 50mm dikke zolen. Teenslippers .....?