multiplex vloer plaatsen

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Beste mensen,

Ik heb een paar maanden terug in mijn gang een mozaïek vloer van multiplexonderdelen gemaakt. Ik wou het liefst geen nagels of schroeven in het zicht en wou wel graag onder de multiplexonderdelen een isolatiemat tegen het geluid plaatsen dus uiteindelijk heb ik toen de volgende opbouw gemaakt: eerst isovlas soundfeld matten, daarop heb ik multiplex van 3 mm genageld (aan de houten ondervloer) en daarop heb ik de multiplexmozaiek gelijmd met gewone witte houtlijm. Op zich ging dat prima en ben ik erg blij met het resultaat, maar nu ga ik ook een grotere vide/mezzanine met multiplex "betegelen".

In het ontwerp zou ik stroken van 60 cm bij 120 cm in wildverband plaatsen op een osb ondervloer. En ik vroeg me af hoe jullie dat zouden doen? Een isolatieplaat of mat lijkt me sowieso fijn, maar ik zou de multiplextegels ook direct aan de osb kunnen nagelen of schroeven - ik kan alleen moeilijk inschatten hoeveel schroeven of nagels je nodig hebt en hoe storend dat zou zijn. Ik snap dat dat een kwestie van smaak is, maar als jullie denken dat nagels sowieso snel los gaan komen door de beweging van de ondervloer of dat er om de 30 cm een schroef nodig zou zijn dan is de keuze om het nog eens op dezelfde manier te doen als bij mijn vloer in de gang snel gemaakt.

Wellicht zie ik een methode over het hoofd? Direct lijmen op een ander soort isolatieplaat bijvoorbeeld?

1617257589428.png
(mijn gang)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de nagels of schroeven zichtbaar blijven, dan zou ik die niet gebruiken
stroken van 60 x 120 cm kan je niet meer klein noemen
dat zijn kwartplaten
om te verlijmen denk ik eerder aan parket- dan houtlijm
parketlijm strijk je met ribbels uit, waardoor je kleine oneffenheden opvangt
bij mijn weten blijft die ook elastisch
houtlijm verhardt, en laat geen enkele krimp toe
naar geluidsisolatie toe denk ik dat parketlijm contactgeluid beter tegen houdt, omwille van zijn elasticiteit
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gezien het formaat van je platen zou ik voor een 2K PU parketlijm gaan. Fixeren met koploze nagels. Gaatjes kan je vullen met een kant en klaar vulmiddel. Je hebt niet genoeg toplaag om met schuurstof te vullen.
 

gewoonfreek

Nieuw lid
18 aug 2014
12
3
Dank beide voor jullie snelle antwoord! Maar zouden jullie wel nog mulitplex(3mm) op de isolatiematten leggen? En dan mijn grote platen daaraan vast lijmen?

Of zouden jullie direct de platen aan de osb-ondervloer lijmen? Ben alleen bang voor geluidsoverlast zonder isolatiematten...
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je geluidsisolatie toepast en vervolgens de topvloer vastspijkert aan de ondervloer verminder je geluidsisolatie enorm door contactgeluiden, probeer dat te vermijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: gewoonfreek

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
47
Utrecht
Wanneer men een vloer met isolatie legt wordt deze zwevend gelegd. dit betekent dat de bovenvloer (in dit geval de multiplex stroken) geen contact hebben met de ondervloer. Er mogen dus geen spijkers of schroeven doorsteken van de bovenvloer naar de ondervloer. Je moet voor zezelf een afweging maken of je hem zwevend wilt leggen. Is de geluidsisolatie nodig? Als het op een eerste verdieping is of in een appartement wel. Dan heb je kans dat elke stap die je zet doorgalmt naar beneden. Wanneer je de vloer op de begane grond legt loop je meestal over een zwaardere constructie en afhankelijk van de isolatie van bijv. de kruipruimte is het niet nodig om hem hier zwevend te plaatsen. Als de begane grond vloer van beton is hoeft het ook niet. Maar ik kan de situatie zo niet goed inschatten, er mist nog informatie.

Als je de vloer zwevend wilt leggen heb je een paar opties:
1: nadenlijm, dit is lijm die parketteurs gebruiken om de vloer tot één geheel te maken, persoonlijk vindt ik dit een goede optie
2: plintveren, deze plaatst men onder de plint om de vloer rondom naar binnen te drukken, makkelijk en snel
3: bovenop de isolatie eerst mes in groef platen aanbrengen waarna je je stroken vastnagelt en/of lijmt met parketlijm dmv tacker aan deze platen

Als je de vloer direct op het osb kan leggen zou ik dit doen, dit bespaart je een ondervloer/isolatie en veel arbeid.Het osb moet dan wel redelijk vlak en strak zijn. Anders kan je deze egaliseren met een egaliseermiddel. Als je hem niet hoeft te egaliseren dan moet je hem wel voorstrijken, anders wordt je parketlijm te hard aangezogen. Zoals de andere reageerders al zeiden, PU parketlijm is ideaal voor de hout-houtverbinding. Het is waterbestendig, beweegt een beetje mee en dempt ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.