Multiplex plafond maken

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
populieren mpx wordt vaak gebruikt als basis voor bvb gefineerde meubelplaten. over krom trekken zou ik me niet te veel zorgen maken. heeft normaal gezien redelijk dunne lagen zonder al te veel open ruimtes en is dus stabiel.
grootste voordeel is dat het licht is (en toch sterker is dan bvb MDF ivm doorbuigen van legplanken)
grootste nadeel is dat het zacht is en er dus rap putjes in komen bij gebruik.
maar dat is voor een plafond geen probleem lijkt mij.
Ik ben benieuwd wat de slag van de tacker doet (nieuwe makita besteld)

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
101
26
Aken
Ik heb hier ook over nagedacht voor een fitness ruimte in de kelder. Geinspireerd door het eerder gedeelde filmpje van Scott Brown Carpentry. Populieren viel bij mij af vanwege de looks en zachtheid van het hout. Toen ben ik opzoek gegaan naar berken multiplex.
Echter toen ik alles bekeken had en besproken had met een bevriende timmerman waren de kosten voor het bekleden met berkenmultiplex zo hoog dat ik het niet gedaan heb. Zelfs met de korting van de timmerman kwam ik veel te duur uit. Hij raadde namelijk aan minimaal 15mm dikte vanwege de spanning op de platen.

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Hallo allemaal.

Ik zou ook graag multiplex aan het dak bevestigen, echter wordt mij aangeraden dit met voeg te doen gezien het dak langs de buitenkant damp dicht wordt (EPDM) en het dus langs de binnenzijde zoveel als mogelijk zou moeten kunnen ademen.
Opbouw: multiplex - dampscherm - CLS 120 met 120 houtvezelplaat - 19mm extra houtvezelplaat over het hele dak - OSB 18mm - EPDM.

Heeft er iemand tips om dit mooi aan te brengen? De muren zijn Fins vuren 18mm als constructie en tevens afwerkingsplaat. Ik zou hiervoor voor een 9 of 12mm kunnen gaan, zonder T&G?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.