Multiplex plaat vergroten

FrankAm

Nieuw lid
19 nov 2012
7
0
Voor het maken van een teardrop trailer ben ik uitgekomen op een mooie vorm die voldoende ruimte biedt aan de binnenkant.
Echter één probleem: hij is net iets groter dan de grote maten multiplex plaat (310 cm) die te koop zijn.

Maten zijkant.jpg

Weet iemand een mooie techniek om de plaat een stukje te verlengen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten, Frank
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Er zijn ook grote multiplex platen te koop, tot 13 meter per plaat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je de boel nog verder afwerkt (dekkend dus) kun je de delen wel koud tegen elkaar lijmen met epoxy. Die naad versterk je dan met glasvezel. Zo doen ze dat in de bootsbouw ook – zie 'stitch and glue'.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
kops tegen elkaar is niet een heel mooie/sterke oplossing, ik zou een strook van 10/15cm over de breedte van de plaat half weg frezen en dat zelfde doen met het deel wat je er aan wilt zetten, en dat dan overlappend aan elkaar lijmen.
dan heb je een halfhout verbinding dit is overigens ook de manier hoe je lange gangen maakt voor de botenbouw in stitch en glue methode.
 

tuoh

Oud hout
De geijkte methode is een schuine las, minimaal 10 à 12 maal de de dikte van de plaat lang. Een halfhoutverbinding is wat het is, half hout op de twee sluiknaden!!!!
Bij een schuine las heb je overal de volledige dikte!!! Daarom ook dat DEZE las veel word toegepast in de bootbouw overigens.
 
Laatst bewerkt:

FrankAm

Nieuw lid
19 nov 2012
7
0
Allen erg bedankt voor jullie snelle reacties.
Hier kan ik weer een mooie stap verder mee.

Groeten,
Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.