Multi-Tool advies gevraagd

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Dit keer een elektrisch handgereedschap vraag. Ik overweeg een Multi-Tool aan te schaffen en aangezien ik alles van Bosch Professional heb, kijk ik vooral naar de Bosch GOP serie:
  • Bosch GOP 55-36 (Electrisch)
  • Bosch Blauw GOP 18V-28
Ik heb twee apparaten electrisch, mijn Festool Bovenfrees en een GSS 160-1 Schuurmachine. Ik twijfel vanwege het vermogen of ik de Elektrische krachtige versie moet aanschaffen GOP 55-36 of de GOP 18V-28 Accu versie. Ik neig naar de accu versie, maar wil niet het vermogen tekort komen als ik een keer met wat zwaarder hout moet werken (Douglas 15x15 oid).

Wie heeft er ervaring mee en durft mij te adviseren?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
De accuversie leek mij ideaal toen ik ging verbouwen, maar toen vond ik de 55-36 bij toeval voor een koopje. Ding is een beest, binnenshuis altijd op standje heanig an om te voorkomen dat ie de trap helemaal opvreet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Accu is met een dergelijke machine absoluut een voordeel wat mij betreft. Ik gebruik hem bij dag en ontij voor veel meer dingen dan ooit gedacht en dan vooral ff snel en op lastige plekken. Ik heb een Fein met snoer, maar die gaat een keer vervangen worden zodra ik weet welk accu systeem ik defintief ga gebruiken.
Dat zou ook voor je keuze relevant kunnen zijn, wat je verder gesnoerd hebt is niet erg relevant, dat zit niets in de weg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
De bosch 5536 heeft een hele hoop vermogen. Zelf heb ik gekozen voor een Fein maar dit terzijde. Was laatst bezig om tapijt te verwijderen van beton en van 2 trappen. Stond ie toch een uur of zes aan. Dan heeft 230v voordeel. De nieuwe accu's zijn goed en gaan best lang mee bij licht gebruik. Heb je al bosch accu's die erop passen dan is de keuze niet zo moeilijk. Persoonlijk is bosch niet mijn smaak. Maar dat heeft niets met de kwaliteit te maken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik denk niet dat Douglas 15x15 oid geschikt is om met de multitool aan te vallen. Daar zijn andere zagen beter geschikt voor.

Ik neem aan 15x15 cm?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dit keer een elektrisch handgereedschap vraag. Ik overweeg een Multi-Tool aan te schaffen en aangezien ik alles van Bosch Professional heb, kijk ik vooral naar de Bosch GOP serie:
  • Bosch GOP 55-36 (Electrisch)
  • Bosch Blauw GOP 18V-28
Ik heb twee apparaten electrisch, mijn Festool Bovenfrees en een GSS 160-1 Schuurmachine. Ik twijfel vanwege het vermogen of ik de Elektrische krachtige versie moet aanschaffen GOP 55-36 of de GOP 18V-28 Accu versie. Ik neig naar de accu versie, maar wil niet het vermogen tekort komen als ik een keer met wat zwaarder hout moet werken (Douglas 15x15 oid).

Wie heeft er ervaring mee en durft mij te adviseren?
Ik heb de GOP 18V-28, had een 230V Makita en sinds een paar weken een 230V FEIN Multimaster.
Wat nog een verschil is tussen beide GOPs die je noemt, is Starlock Plus voor de 18V-28 en Starlock Max voor de 55-36.

Ik heb de 18V-28 een beetje voor "de heb" gekocht omdat ik Starlock Plus bladen had gekocht die niet op mijn Makita passen en ik een zwik accu's heb.
Voor mij wint de FEIN zonder twijfel. Stiller, krachtiger, betere ergonomie en trilt minder. Als je nog niet in het accu systeem van BOSCH hebt geïnvesteerd zou ik de 55-36 kopen, of nog eerder een FEIN.
Ik moet de dorpel van de garagedeur nog vervangen en wil dan beide apparaten een keer vergelijken.
Als ik de GOP op volle kracht laat draaien gaan de 5Ah accu's een half uur mee, kies ik bij het schuren voor halve kracht dan gaan de accu's ook langer mee.
Ik heb even een afbeelding toegevoegd zodat je een idee krijgt van de verhoudingen. Als je 4Ah Procore accu's zou nemen wordt de accu iets dunner, maar maakt volgens mij voor gewicht weinig uit. Ik kies voorlopig nog voor kabel hoewel de technologie met vijf jaar geleden grote stappen heeft gemaakt.
FEIN 02 (2).JPG
En deze links voor twee tests
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Thanks mk23! Uitgebreide feedback en top dat je de vergelijking even maakt, incl de video's.
Ik heb 90% al met accu's, van Bosch Professional. Ik vind mixen niet zo'n probleem, dus de 18V FEIN Multimaster is ook zeker een optie. Het starlock systeem van Bosch lijkt me dan wel weer super handig.

Ik ga mee eens verdiepen in de video's.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Thanks mk23! Uitgebreide feedback en top dat je de vergelijking even maakt, incl de video's.
Ik heb 90% al met accu's, van Bosch Professional. Ik vind mixen niet zo'n probleem, dus de 18V FEIN Multimaster is ook zeker een optie. Het starlock systeem van Bosch lijkt me dan wel weer super handig.

Ik ga mee eens verdiepen in de video's.
Zowel de FEIN als de BOSCH 18V hebben die starlock plus vergrendeling. Op Amazon kun je een 12V (niet 18V zoals ik eerder schreef) FEIN vinden voor ongeveer 225 met twee accu's dacht ik. Persoonlijk zou ik de 230V versie kopen, dus of de 55-36 of mijn favoriet de FEIN.
Ik heb zowel mijn BOSCH als de FEIN gebruikt bij schuurklussen en de FEIN wint met ruime voorsprong, volgens mij omdat de zwenkhoek groter is 32 vs 28. Als je een 55-36 koopt is de hoek nog iets groter dacht ik.
Een multitool kan veel, is nergens heel erg goed in, maar oh zo handig om te hebben.
 
Laatst bewerkt:

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
De 18v is iets duurder, maar deze set lijkt me prima. Scheelt inderdaad € 20 met Nederland. Screenshot 2020-08-12 at 17.32.32.pngScreenshot 2020-08-12 at 17.32.32.png

Screenshot 2020-08-12 at 17.32.32.png
 

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Heb de Fein AFMM 18SQL Starlock Plus gekocht. Inmiddels gebruikt en denk niet dat ik me druk ga maken dat ik deze niet ga gebruiken, wat een topmachine! Zeer krachtig, ligt goed in de hand en samen met het 34-delige renovatieset erbij, zie ik weer heel veel nieuwe mogelijkheden in en rondom het huis.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Heb de Fein AFMM 18SQL Starlock Plus gekocht. Inmiddels gebruikt en denk niet dat ik me druk ga maken dat ik deze niet ga gebruiken, wat een topmachine! Zeer krachtig, ligt goed in de hand en samen met het 34-delige renovatieset erbij, zie ik weer heel veel nieuwe mogelijkheden in en rondom het huis.
Gefeliciteerd! benieuwd naar een review:)


Kijk voor het fijnere schuurwerk eens naar de de vingerschuurzolen en de ronde schuurschijf in 110mm is ook fijn en werkt goed in combinatie met de afzuiging.
Dit is ook voor mij een topmachine en heb nog geen moment spijt van de keuze, terwijl ik eigenlijk altijd blauwe BOSCH koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Helemaal leeg of vol een li ion accu wegleggen is ook niet echt bevorderlijk voor de accu hoor. Helemaal vol verliest een accu 10-20 procent van zijn totale capaciteit per jaar. Tussendoor opladen en niet gebruiken is nog wel het slechtste, op helemaal leeggetrokken wegleggen na dan. Li ion accu's worden het beste op 40-50 procent lading weggelegd voor langere tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.