Motorproblemen Elektra Beckum UK220

pvmarsen

Actieve deelnemer
25 apr 2015
27
11
Hallo allemaal,

Ik kocht recent een tweedehands Elektra Beckum UK 220 (tafel/trekzaag, bouwjaar 1996, 230V) met een hele reeks accessoires.

De motor liep echter wat onregelmatig in toerental en gaf vonken, dus ik dacht dat dit met nieuwe koolborstels opgelost zou zijn, dus goede aankoop!

Ik heb de koolborstels eruit gehaald en er zat nog een goede centimeter op, dus ze waren niet volledig op, maar ik dacht dat ze mogelijk minder goed contact gaven.

Na een lange zoektocht naar de juiste borstels (via de courante kanalen niet meer verkrijgbaar) vond ik een exacte kopie, weliswaar bedoeld voor een ander toestel/merk. Voor wie ook op zoek is: het gaat om deze borstels, die qua afmetingen en behuizing exact overeenkomen: https://koolborstels.nl/product/koolborstels-karcher-66102040/

De borstels zijn vlot vervangen, maar jammer genoeg is het probleem hiermee niet verdwenen: de motor loopt wel iets beter, maar draait precies niet op volle toeren en blijft licht onregelmatig. De borstels vonken ook nog redelijk wat op de collector (ook na enkele minuten inlopen van de nieuwe borstels).

De collector had ik voordien al wat proper gemaakt met korrel 600 (er zat wat zwarte aanslag op), maar hij wordt vrijwel meteen weer zwart op de zones waar de borstels raken.

Ik zie verder geen zichtbare schade aan de motor (voor zover ik kan zien, hij is niet volledig gedemonteerd).

Hierbij nog een filmpje van hoe de motor nu loopt: https://youtube.com/shorts/gZF0GTrKD2Y?feature=share Behalve het vonken en de zwarte aanslag hoor je precies ook een licht ratelend/rammelend geluid(?)

Het lijkt erop dat dit probleem ook al aanwezig was vóór de borstelvervanging, en ik heb nu geen idee wat een volgende stap kan zijn. De collector nog beter opkuisen? Ik heb jammer genoeg weinig kaas gegeten van elektrotechniek, dus zaken uitmeten en dergelijke is niet aan mij besteed.

Alle tips of ideeën zijn welkom, want zou jammer zijn om de machine naar containerpark te moeten brengen. Het lijkt me op het eerste zicht ook geen onoverkomelijk probleem of een motor die om zeep zou zijn...

Duizendmaal dank!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.945
1.246
72
Veldhoven
Net filmpje gekeken. Is best heftig ja.
Met mijn elektrische ervaring als oud scheepswerktuigkundige op de grote vaart zou ik nu als eerste de condensator verdenken, hoewel de motor dan waarschijnlijk niet meer of niet meer goed zou aanlopen.
En ik zou willen weten hoe de collektor er uit ziet. Fotootje)

En tot slot: Waar woon je? Wellicht kan er in jouw buurt een forumlid komen meten/kijken.
Het is in dit soort gevallen echt belangrijk dat je een indicatie geeft van in welke regio je woont.
 

pvmarsen

Actieve deelnemer
25 apr 2015
27
11
Hallo bedankt voor de reactie! De motor start vlot op dus dat lijkt me niet het probleem. Ik voeg wat foto's toe voor extra verduidelijking:

- Foto van de collector met zwarte aanslag (die telkens terugkomt, na opkuisen)
- Foto van de opgekuiste collector (schuurpapiertje korrel 600 en wat wasbenzine): lijkt me nog in goede staat
- foto van originele koolborstel: hier staat nog gedeeltelijke code op: NX 03 (?), misschien een indicatie voor de hardheid
- Foto's van de nieuwe koolborstel, volgens mij mooi ingesleten (beetje hol) en ook met een code 709

Hopelijk geraken jullie er iets wijzer uit...
 

Bijlagen

  • nieuw borstel code.jpg
    nieuw borstel code.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 15
  • nieuwe borstel ingesleten.jpg
    nieuwe borstel ingesleten.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 15
  • originele borstel.jpg
    originele borstel.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 16
  • proper gezet.jpg
    proper gezet.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 15
  • zwarte aanslag.jpg
    zwarte aanslag.jpg
    95 KB · Weergaven: 16
  • geheel1.jpg
    geheel1.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 15

rinus

Post veel
13 nov 2011
929
238
Heerde
marinusvannorel.nl
Hallo allemaal,

Ik kocht recent een tweedehands Elektra Beckum UK 220 (tafel/trekzaag, bouwjaar 1996, 230V) met een hele reeks accessoires.

De motor liep echter wat onregelmatig in toerental en gaf vonken, dus ik dacht dat dit met nieuwe koolborstels opgelost zou zijn, dus goede aankoop!

Ik heb de koolborstels eruit gehaald en er zat nog een goede centimeter op, dus ze waren niet volledig op, maar ik dacht dat ze mogelijk minder goed contact gaven.

Na een lange zoektocht naar de juiste borstels (via de courante kanalen niet meer verkrijgbaar) vond ik een exacte kopie, weliswaar bedoeld voor een ander toestel/merk. Voor wie ook op zoek is: het gaat om deze borstels, die qua afmetingen en behuizing exact overeenkomen: https://koolborstels.nl/product/koolborstels-karcher-66102040/

De borstels zijn vlot vervangen, maar jammer genoeg is het probleem hiermee niet verdwenen: de motor loopt wel iets beter, maar draait precies niet op volle toeren en blijft licht onregelmatig. De borstels vonken ook nog redelijk wat op de collector (ook na enkele minuten inlopen van de nieuwe borstels).

De collector had ik voordien al wat proper gemaakt met korrel 600 (er zat wat zwarte aanslag op), maar hij wordt vrijwel meteen weer zwart op de zones waar de borstels raken.

Ik zie verder geen zichtbare schade aan de motor (voor zover ik kan zien, hij is niet volledig gedemonteerd).

Hierbij nog een filmpje van hoe de motor nu loopt: https://youtube.com/shorts/gZF0GTrKD2Y?feature=share Behalve het vonken en de zwarte aanslag hoor je precies ook een licht ratelend/rammelend geluid(?)

Het lijkt erop dat dit probleem ook al aanwezig was vóór de borstelvervanging, en ik heb nu geen idee wat een volgende stap kan zijn. De collector nog beter opkuisen? Ik heb jammer genoeg weinig kaas gegeten van elektrotechniek, dus zaken uitmeten en dergelijke is niet aan mij besteed.

Alle tips of ideeën zijn welkom, want zou jammer zijn om de machine naar containerpark te moeten brengen. Het lijkt me op het eerste zicht ook geen onoverkomelijk probleem of een motor die om zeep zou zijn...

Duizendmaal dank!
Dat licht ratelend geluid kan dat iets met een lager te maken hebben?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.945
1.246
72
Veldhoven
Hallo bedankt voor de reactie! De motor start vlot op dus dat lijkt me niet het probleem. Ik voeg wat foto's toe voor extra verduidelijking:

- Foto van de collector met zwarte aanslag (die telkens terugkomt, na opkuisen)
- Foto van de opgekuiste collector (schuurpapiertje korrel 600 en wat wasbenzine): lijkt me nog in goede staat
- foto van originele koolborstel: hier staat nog gedeeltelijke code op: NX 03 (?), misschien een indicatie voor de hardheid
- Foto's van de nieuwe koolborstel, volgens mij mooi ingesleten (beetje hol) en ook met een code 709

Hopelijk geraken jullie er iets wijzer uit...
Het ziet er goed uit.
Wat betreft het ratelende geluid: zou een lager kunnen zijn.
Is de motor-as met de hand vrij te bewegen? Voel je weerstand of zo? Kun je na een tijdje draaien voelen of de lagers warm worden?
Ik heb de Metabo versie van deze machine gehad, zie ik nu op google. Er zit ook nog een tandwielkast, die kan ook geluid maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.490
4.412
Trek het motortje eerst even uit elkaar. Kijk of de lagers goed lopen. Controleer de collector op uitstekende lamellen. Is dat allemaal prima in orde. Zoek een nieuw anker, of een nieuwe motor.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.945
1.246
72
Veldhoven
Trek het motortje eerst even uit elkaar. Kijk of de lagers goed lopen. Controleer de collector op uitstekende lamellen. Is dat allemaal prima in orde. Zoek een nieuw anker, of een nieuwe motor.
Die nieuwe motor is dan het probleem. Ik had de Metabo versie en die ging een jaar of 8 geleden stuk. Was niet meer aan te komen. Machine was toen 17 jaar oud.
Ja, voor iets van 550 euro kon ik een kloon uit het oostblok laten komen. Duur? klopt. Er kon alleen maar motor compleet met tandwielkast geleverd worden. Na twee jaar slechte ervaring met een HBM heb ik toen van een forumlid een Dewalt 7492 overgenomen. Die grap heeft me toen veel geld gekost.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.