Mooie Ulmia raamzaag

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.782
869
Prov. Groningen
We kregen vandaag een geschenk voor het stelmakerijmuseum. Ik had nog niet eerder zo'n gaaf exemplaar gezien van het merk Ulmia.
Saat op het zegel, Ulmia, de kerk en daaronder de letters OTT Gebroeders Ott dus. De greepjes om de zag te verstellen zitten net achter de zaagbok, maar zijn ook aanwezig. Het enig dat ik even moet vervangen is een vleugelmoertje. Drupje olie erbij en klaar. Geen houtworm, puntgaaf.
DSCF7738.JPG
DSCF7740.JPG

• Leuk
Waarderingen: knotwilg en Marijn

mans

Post veel
12 feb 2012
1.122
151
We kregen vandaag een geschenk voor het stelmakerijmuseum. Ik had nog niet eerder zo'n gaaf exemplaar gezien van het merk Ulmia.
Saat op het zegel, Ulmia, de kerk en daaronder de letters OTT Gebroeders Ott dus. De greepjes om de zag te verstellen zitten net achter de zaagbok, maar zijn ook aanwezig. Het enig dat ik even moet vervangen is een vleugelmoertje. Drupje olie erbij en klaar. Geen houtworm, puntgaaf.
Bekijk bijlage 170763
Bekijk bijlage 170764
mooi, maar het is een spanzaag.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.782
869
Prov. Groningen
mooi, maar het is een spanzaag.
UIteraard, ik haal die regelmatig door elkaar... ;)
Ik weet dat Baptist ze nog gewoon in voorraad heeft, maar vraag me serieus af hoe oud deze kan zijn.
Het geheel ziet er, hoewel in prima staat, uit alsof het al heel oud is. Dat zou natuurlijk ook wel kunnen aangezien deze versie al sinds 1920 zo wordt gemaakt.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.600
900
Noord-Veluwe / Skåne
Fijne dingen die spanzagen. Het vergt wat oefening, maar als je er eenmaal handig mee bent, dan zagen ze geweldig. Al vloek ik misschien wel een beetje in de kerk door toe te geven dat ik sinds enige jaren ben overgestapt op Japanse zaagbladen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.