Monumentenglas in enkelglas profiel

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.900
803
Enschede, Twente
Maar, nu weet ik het eigenlijk nog steeds, hoe men dat deed, grotere vlakke (min of meer) stukken vlak glas maken.
De moderne manier zal wel anders zijn waarschijnlijk.
Hier een goed overzicht van de geschiedenis van 'raamglas:

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.628
2.805
Er word door een glasblazer een grote cilinder geblazen. Die wordt open gesneden en uitgerold. Daarom is het glas ook niet overal even dik. ergens na de eerste wereldoorlog kreeg je getrokken glas, dat heeft treklijnen in een richting.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.147
2.775
Gaanderen
Dat is toch gieten op vloeibaar tin. Glas is en blijft een vloeistof ook al is het hard. Heel oud glas is aan de onderzijde wat dikker. Als zie je dat niet meer bij nieuw glas.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.230
583
Glas is en blijft een vloeistof ook al is het hard. Heel oud glas is aan de onderzijde wat dikker. Als zie je dat niet meer bij nieuw glas.
Dat langzaam uitzakken van glas heb ik in een draadje uit 2020 ook al eens beweerd (liegend in commissie), is vervolgens m.b.v. Wikipedia ontkracht.
Ik kan het geleidelijk uitzakken van het menselijk lichaam uit eigen ervaring bevestigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.