Monumentenglas in enkelglas profiel

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
30
3
Goes
Dag allemaal,

een aantal oude ramen bij ons zijn aan vervanging toe. Raamhout is 40mm dik en enkelglas.

Ik wil nieuwe ramen maken (de oude zijn te ver gerot om te behouden) met dezelfde dikte raamhout (40mm) en daar monumentglas (9mm) in plaatsen.

Als ik echter kijk naar de profielen voor enkelglas:

1720686908877.png
met een sponningdiepte van 22mm houd ik na aftrek van 9mm monumentglas maar 11mm over voor glasband en glaslatten, lijkt me erg weinig.

Hoe plaatst men dan monumentenglas in dit soort profielen? opdeklatten?

Dank alvast!
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
23
12
Waarom wil je dezelfde dikte raamhout gebruiken? Ik heb schuiframen opgedikt aan de buitenkant en verder naar binnen geplaatst en bovenlichten opgedikt en verder naar buiten geplaatst. Zo kon ik "gewoon" HR++ glas kwijt en heb ik aan zowel de buiten- als binnenkant dezelfde profilering. Aan de buitenkant een 45 gradenhoek, om een stopverfkant na te bootsen, aan de binnenkant het originele profiel (lijkt op duivenjager, maar is afgeplat)
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
30
3
Goes
Dank voor de reacties!!!

Waarom wil je dezelfde dikte raamhout gebruiken? Ik heb schuiframen opgedikt aan de buitenkant en verder naar binnen geplaatst en bovenlichten opgedikt en verder naar buiten geplaatst. Zo kon ik "gewoon" HR++ glas kwijt en heb ik aan zowel de buiten- als binnenkant dezelfde profilering. Aan de buitenkant een 45 gradenhoek, om een stopverfkant na te bootsen, aan de binnenkant het originele profiel (lijkt op duivenjager, maar is afgeplat)
Heb dit ook overwogen, maar het zijn drie ramen in een erker, met samengestelde kozijnen (glas in lood boven het schuifraam). Aparte constructie, maar als we het karakter in de binnenkant willen behouden (lijsten etc) dan is opdikken lastig (en enorm veel werk).

Gewoon met welpasta en stopverf.
Heb stopverf vervangen op oude raampjes en gaat prima. Hoe pak je dit precies aan dan? ook glasband aan beide zijden? en wat doet welpasta precies? Als ik welpasta youtube krijg ik bollen kaas met pasta erin :D...

Kijk ook even naar fineo of beng glas, tegenwoordig ook acceptabel
Ja is een heel mooi product, maar toen ik het laatst onderzocht waren de afstandshouders nogal een ding...Zijn dit nog steeds zwarte 'spikkeltjes'?

Veel dank nogmaals!
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
255
62
Grönnen
[..] over voor glasband en glaslatten, lijkt me erg weinig.

Hoe plaatst men dan monumentenglas in dit soort profielen? opdeklatten?

Zo deed ik dat wel , een opdeklat met een sponning, was best netjes, maar afhankelijk van de omstandigheden kan dat anders uitpakken uiteraard.

Dat vacuüm glas zie ik nu weer eens, lijkt best wel leuk/handig.
Maar ik maakte ook wel een groot stuk dubbelglas achter bestaande raampjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.627
2.805
Tegenwoordig wordt er bijvoorbeeld Den Braven monustop gebruikt als vervanger van de oude glaskitten en stopverf. Op de ouderwetse manier van glas zetten doe je een laagje welpasta in de sponning , daar zet je je glas in, dan zet je je glas vast met glasnagels. Dit zijn kleine driehoekjes met een uitstulping aan een kant, zodat je ze makkelijker in het hout kan tikken, zonder je ruit te beschadigen. Dan mes je de welkit af. Daarna kan je de sponning vullen met stopverf of monustop en afmessen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
563
167
Zutphen
Wij hebben fineoglas, zeer tevreden met zowel geluids- als warmte isolatie. De zwarte spikkels zie je in de praktijk niet; bezoekers moet je echt erop wijzen dat zoiets er tussen zitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.627
2.805
Het is ook een heel ander product. Maar voor het zetten op zich maakt het niet uit. Je hebt ook nog den braven silstop, dat werkt ook prima en is iets goedkoper. Ik zet soms ook nog ouderwets met toupret stopverf.
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
30
3
Goes
Dank allemaal!

FIjne tip dat monustop, bedankt. De toupret was wel erg lang wachten om te drogen...

Op de ouderwetse manier van glas zetten doe je een laagje welpasta in de sponning ponning vullen met stopverf of monustop en afmessen.
welpasta kan ik niet echt vinden, is dit onder een andere naam? Of kan je een ander product gebruiken. Ik las ergens dat acrylaatkit wordt gebruikt...

Ik ga monumentglas bestellen, fineo/beng is heel mooi, maar nog erg duur en 24 weken wachttijd..Misschien over enkele jaren.

Groeten!
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
255
62
Grönnen
Over monumentenglas, dat is 2 lagen glas met een laag kunststof er tussen (?)
Ik verwacht daar geen wonderen van, qua warmte isolatie.
EN, het lijkt mi "verdacht" veel op veiligheidsglas, is dat misschien hetzelfde ?
In dat geval zou je grote stukken veiligheidsglas kunnen zoeken (B-keus, verkeerde maat ed) en die zelf in stukken snijden, van 2 kanten met glassnijder, breken en dan met een mes de folie doorhalen.

Dan ga ik er even van uit dat er kleine ruitjes nodig zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.627
2.805
Veiligheidsglas is vlakglas, monumentenglas geeft vertekeningen, zoals het geblazen glas dat het vervangt.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
255
62
Grönnen
Geblazen vlak glas ? huh ? Even zoeken, aha :
Maar, nu weet ik het eigenlijk nog steeds, hoe men dat deed, grotere vlakke (min of meer) stukken vlak glas maken.
De moderne manier zal wel anders zijn waarschijnlijk.
Zo zag ik onlangs hoe men "handgevormde" bakstenen maakt, een wieltje met een vorm er in waar de sliert klei langs loopt.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
Ik pas altijd Monuglas van Stolker toe. Is vlak en modern, met lichte welving of grote welving te krijgen. In oude woningen is vacuumglas meestal niet goed toe te passen. Je wilt dat alles ongeveer even goed is geisoleerd, als je ineens vacuumglas gaat toepassen dan moet je goed op je condens letten als de rest van je woning niet of slecht is geisoleerd althans. Vacuumglas heeft ongeveer 8 tot 12 weken levertijd. Ik zet monuglas altijd in de Bloem Renoseal. Dit wordt op kleur besteld. Echter is Den Braven Monustop zeker geen slecht product. Bij oude ramen wordt de sponning altijd iets teruggefreesd voor de extra dikte van het glas. Je hoeft ook geen 18mm dikke sponning, 14 of 12 is ook goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.