Montage vast raam in kozijn

Robertjj

Nieuw lid
10 mrt 2020
6
0
Beste forumleden,

Ik ga binnenkort een aantal zelf gemaakt houten ramen plaatsen is onze bestaande kozijnen. Ik zou graag advies willen over hoe ik het monteren ervan het beste kan doen. Constructieve bevestiging en tocht afdichting.
Volstaat hier een lijmkit oid? Of dient het raam in vanuit sponning om de zoveel cm met een schroef/nagel aan het kozijn vast gemaakt te worden? Of een combinatie?
Alvast bedankt voor het meedenken. 😁

Ter illustratie even een schets gemaakt. Het gaat dus om het bevestigen van de rood gestreepte raam aan het kozijn.
 

Bijlagen

  • FD09DD58-8A18-4731-AD71-AA64F67C6244.jpeg
    FD09DD58-8A18-4731-AD71-AA64F67C6244.jpeg
    30,1 KB · Weergaven: 27

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
het nut van lijmen zie ik niet
dat geeft een starre verbinding
hoogstens een kit die elastisch blijft
het raam zou ik plaatsen afsof het glas is
dus met afstandslatjes, glasband en glaslatten
nadien afkitten
zijn die strepen rechts in 45° stopverf ?
da's niet meer gebruikelijk
als de kozijnen de vorm van een L hebben, en je raam niet open moet gaan, dan stel ik dat raam in vraag
je kan hier toch perfect glas zonder een raam in zetten ?

1652043251510.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Zotvanhout je laatste opmerking je kan hier toch perfect glas inzetten zonder een raam, is waar. Maar er is ook een esthetisch verhaal. Ik had een jaren 20/30 huis en dan vind ik het vloeken ik de kerk. Nog afgezien van het feit dat ik het een stuk minder duurzaam vind.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Even en rups acrylaatkit tegen de kozijn sponning en dan met 4 schroeven schuin vanuit de glassponning vast schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.