Mobile MFT tafel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kom ruimte te kort in mijn schuurtje en het is er nu te koud. Ik moet dus een tafel maken die eenvoudig op en af te breken is en weinig ruimte in neemt voor het opbergen.
Ook nog een ruimte zoeken die verwarmt is en waar ik kan klussen.
Nu moet ik nog een kamer op zolder afmaken en daar kan ik wel het een en ander doen. Nee geen platen zagen want 2 trappen op met 244 cm platen is niet te doen.
Gezocht naar 2 sterke schragen die geschikt zijn voor dit doel.
IMG20210109154232.jpg

Hier gaan twee balken in van 4x2" en deze schragen zijn verstelbaar in hoogte.
IMG20210109154717.jpg

Nu de platen erop. Een volledige plaat in vier delen gezaagd. Wel opletten dat je eerst het raster tekent. Dan komen er geen gaten op de zaaglijnen.IMG20210109155111.jpg

IMG20210109155124.jpg
Duidelijke markering dan weet ik wat tegen elkaar moet.
Morgen "even" de gaatjes boren en dan even testen. Ik moet het laminaat nog afmaken. De laatste stuk moet ik schulpen. Dat is een mooie oefening voor deze tafel.
Waar ik nog niet uit ben is of er te veel flex in de platen zit. Dat zou betekenen dat ik het daar moet verstevigen. Dan gaat het opzetten en afbreken veel langer duren.
Ook probeer ik het eerst met lamello's.
Word vervolgd morgen/vandaag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bedankt. Dit is zie ik nu nr 6001.
Ik heb nu problemen met het raster. Ik kom niet nauwkeurig genoeg uit met de set van UJK. Twee hoeken zijn "haaks" volgens de 3mm geboorde gaatjes. En de 6-8-10 methode.
Alleen gaat het na het zesde gaatje(diepte) niet meer passen (in de lengte)en loopt steeds verder weg. Snappen doe ik het ,nog, niet.
Morgen maar even verder kijken. De hoeken ook nagemeten met een 40 cm winkelhaak en dat gaf ook geen oplossing die was "haaks".
Gelukkig is er nog plamuur en na de grote gaten zie je er niets meer van 😊
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Goh Wim 6000+ berichten, topper!!!

Een mooi voorbeeld van een lichte inklapbare MFT achtige tafel. Maar dat lost jouw probleem van een haaks gatenpatroon nog niet op....

jaap

 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Klinkt misschien een beetje dom Wim, maar heb je de gastjes wel goed geteld?
Was mij in eerste instantie ook overkomen, 1 gastje misgeteld en toen klopte het niet meer :giggle:
Na correctie kwam ik precies uit.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Klinkt misschien een beetje dom Wim, maar heb je de gastjes wel goed geteld?
Was mij in eerste instantie ook overkomen, 1 gastje misgeteld en toen klopte het niet meer :giggle:
Na correctie kwam ik precies uit.
Inderdaad. Die fout heb ik ook gemaakt, toen ik een controle lat maakte. Je hebt dus het 7e en het 9e gat nodig en diagonaal het 11e.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja daar was ik al achter.
De afwijking is tussen de een en twee mm. Morgen is er weer een dag. Ik heb er al vier gemaakt vorig jaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het probleem is voor het grootste gedeelte opgelost. Als je de twee linialen koppelt dan moest ik deze iets naar binnen duwen en dan kwam ik wel uit. Hoort niet maar werkt wel.
het duurde wel even voor ik er achter was. Eerst alles gemeten drie keer deel gaatjes dichtgemaakt en overnieuw geboord. Toen klopten de diagonalen overal maar kwamen ze recht niet uit. Nadat ik er achter kwam dat ik er iets druk op moest zetten om het gaatje juist te krijgen was het probleem opgelost.
Ik heb nog niet alle gaten geboord. Als ik ze nodig heb boor ik ze er wel in.
De tafel heb ik vandaag veel gebruikt. Ik moest plinten in verstekken zagen. Dat smalle werk is niet ideaal op zo'n tafel. Maar het ging prima. Waar ik niet aan durfde te beginnen was een verstek zagen voor de kopse kant. 15mm. Dit doe ik liever op de zaagtafel dan kan ik wel het lijntje zien.
IMG20210113144739.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.