Mini werkplaats maxi functionaliteit

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Hi, als ik alle werkplaatsen, werkplaats plannen, prachtige machines zie, wordt ik snel jaloers. Ik heb maar een paar vierkante meter om alles te doen, stofvrij en georganiseerd te houden is een klus op zich. Het bevorderd de creativiteit wel en vaak moet ik gewoon even de tuin in. Ook wat betreft gereedschappen is compact/ verplaatsbaar een harde eis. Een freestafel, flinke kolomboor: voorlopig geen plaats. Heeft iemand ervaring met de Bosch PBD 40?
 

Bijlagen

  • werkhoek.jpg
    werkhoek.jpg
    955,9 KB · Weergaven: 283

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor zijn prijs is het een mooi ding
staat al lang op mijn nog-kopen-lijst, maar helaas niet bovenaan, omdat ik reeds een boorstaander heb
tenzij ik me vergis . . . de boor heeft amper een dieptebegrenzing
maw je kan zo diep boren als de tandjes van de staander toelaten
da's - denk ik - heel wat meer dan de 80 mm die ik nu heb
regelbaar constant toerental ! hm !
 
  • Leuk
Waarderingen: rommelaar

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
93
132
Ik heb een PBD 40 en ben er tevreden over. Zeker als je hem geen vaste plek wil / kan geven is hij lekker compact. Hij is niet zo stijf als een echte zware kolomboor (denk ik, nooit gebruikt), maar hij is goed haaks en boort recht. Wel heb ik het wiel vervangen door een zelfgemaakte driespaaks hendel, dat wiel is erg onhandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: rommelaar

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
tenzij ik me vergis . . . de boor heeft amper een dieptebegrenzing
maw je kan zo diep boren als de tandjes van de staander toelaten
da's - denk ik - heel wat meer dan de 80 mm die ik nu heb
regelbaar constant toerental ! hm !
je kan niet meer als 95mm diep boren, er zit een hendel aan de zijkant om hem te verstellen in hoogte
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb hem nu enkele maanden en ben er heel contant mee. Veel gemakkelijker dan een boorstandaard met een boormachine er in. Je hebt het over een kleine werkplaats. De Bosch is wel wat groter dan een boorstandaard met boormachine.
Bij de OBI in DLD gehaald. Scheelde zo'n 25,00. Maar ja ik woon daar 10 km vandaan. Misschien via amazon.de?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Via Marktplaats zijn er 6-7 mensen op zoek naar een PBD40. Ik heb wat leveranciers gevraagd of ze groeps korting zouden willen geven. Geen succes tot zo ver. Hoeveel geluid maakt de PBD 40 ivm normale handboormachine?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien is dit iets voor je?

Ik heb deze kleine kolomboormachine in juli 2019 gekocht en ben er tevreden over,
HBM 14 mm Professionele Kolomboormachine ondanks ook de negatieve beoordelingen over HBM hier op het forum.
Deze kleine kolomboormachine kan je ook in verschillende merken voor de helft kan aanschaffen (ook bij HBM)
HBM 13 Kolomboormachine maar die zijn toch echt van een andere kwaliteit.

Ik heb geen aandelen bij HBM en heb er toen ook een Hyundai low noise compressor gekocht,
zie dit topic, Nieuwe tools topic
was toen ± 160 euro, wat een verschil in geluid en had deze veel eerder moeten aanschaffen.
Hyundai 24 Liter Professionele Low Noise Compressor

Succes met je keuze,
mvg, :).
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
dank voor de rechtzetting
is toch nog altijd minstens zo diep als mijn boorstandaard en kolomboor
hij hebt die ?
goeie koop ?

Je kunt een slag maken van 95mm, maar op zich kun je meerdere slagen achter elkaar maken door de hoogte van de machine te verstellen. Heb je dus een lange boor, kun je zonder het werkstuk te verplaatsen toch meer boren. Overigens zelden nodig gehad.
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Met wat keuzes, opruiming en een kastje minder kan ik een halve vierkante meter vrijmaken. Ik wil graag een schijfschuur, bandschuurmachine lopen. Wanneer je zoekt zijn ze er vanaf E100 to E1000. Geluidsniveau, compactheid en goede afzuiging zijn belangrijk, maar welke.. Zelf stevig op maat tafeltje maken? Iemand deze Einhell, wel compact. De vergelijkbare Silverline 350W krijgt wel betere recensies.

11735.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb een PBD 40 en ben er tevreden over. Zeker als je hem geen vaste plek wil / kan geven is hij lekker compact. Hij is niet zo stijf als een echte zware kolomboor (denk ik, nooit gebruikt), maar hij is goed haaks en boort recht. Wel heb ik het wiel vervangen door een zelfgemaakte driespaaks hendel, dat wiel is erg onhandig.
Hoe heb je die driespaakshendel gemaakt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.