Mini werkbank, wat valt er nog aan toe te voegen om het ontwerp te verbeteren?

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hoi allemaal,
Om in deze tijd toch een beetje met hout te kunnen werken maar geen plaats heb voor een echte werkbank heb ik besloten om een tafel model te maken zodat in ieder geval het schaven en zagen zonder al te veel extra moeite gedaan kan worden. Dit zou betekenen dat met mooi weer ik de werkbank op de tuintafel kan klemmen en zo hout krullen kan maken.

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden...
irGcuIah.png

Beuken blad: 550x200x50-45mm
Sponning van 20-30x5mm in het blad om als shooting board te gebruiken
3 gaten aan het eind om met deuvels de eind lat voor het shooting board te bevestigen evenals een gat in het midden om met de bankschroef en wat zelfgemaakte benchdogs dingen op het blad te klemmen.
Bankschroef van 150mm breed, beuken of kersen wangen van 15mm dik met later een sleuf voor een klein latje wat omhoog kan om dingen op het blad te klemmen..
Eiken poten: 300x55x55mm
ongeveer 50mm aan elke kant om op te klemmen.

Ik heb inmiddels via Rick een blad besteld wat door hem wordt geschaafd en evenals wat eiken poten bij hem op de kop getikt. Goedkoop bankschroefje van Amazon afgehaald wat hopelijk alles is wat ik nodig heb met uitzondering van de deuvels. Het enige waarvan ik denk dat nog moet worden toegevoegd is gaten voor benchdogs, dit moet nog even op zich laten wachten tot de bankschroef er is en alles in elkaar staat. Ook de positie van de poten staat nog niet vast aangezien dit afhankelijk is van de tuintafel, de planken hiervan staan een beetje (lees "compleet") bol waardoor de tussenruimte tussen de poten belangrijk is.

Mochten mensen interesse hebben in een tekening dan ben ik zeker bereid om het bestand over te zetten naar een werktekening.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Er zijn een paar mooie voorbeeldjes op YouTube van o.a. Laura Kampf en Adrien Preda. De laatste heeft er nog wat toeters en bellen aan toegevoegd.

Zorg dat je de bank goed kan klemmen kopse en zijkant en verder veel maakplezier.

Staat bij mij ook nog op het lijstje “leuke dingen om te doen”.

Groet!

HTBDTL
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.