Mini lijmklemmetjes met groter bereik dankzij rolkoffer

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
499
186
Beverwijk. Noord Holland
Bij het bouwen van een houten Hummerachtige speelgoedauto voor mijn kleinzoon, kwam ik er achter dat ik kleine lijmklemmen nodig had. Op zich niets vreemds aan zou je zeggen.
Ik had al een een tiental van die kleine eenhand lijmklemmetjes maar die gaan maar tot plm 12 cm.
Als ik bredere stukken in moet klemmen kom ik op de zwaardere, maar normale, types uit.
Aanvankelijk dacht ik gewoon het ijzeren stangetje te verlengen van enkele van die klemmetjes
Een stukje platstaf van staal 37 met de afmetingen, zoals bij de mini eenhandklemmetjes wordt gebruikt, is niet te vinden.
3mm x 8mm is er wel, maar sommige klemmetjes hebben andere maten.

Daarom maar zelf iets bedacht een beetje in de stijl van Japanse lijmklemmen, maar dan in het klein.
Van de handgreep van een oude rolkoffer heb ik de onderdelen die uit elkaar schuiven gebruikt.
Dat waren in dit geval 3 vierkante stalen buisjes die in elkaar pasten en in- en uitgeschoven konden worden.
De kleinsten waren 9,5 mm x 9,5 mm en die 2 heb ik er voor gebruikt.
Het uiteindelijke resultaat was: twee kleine lichte lijmklemmen met een bereik van 20 cm.
IMG_6859a.jpg
Ze hoeven geen tientallen kilo's klemkracht te geven, maar ze drukken toch stevig aan.
Schroefogen, rampamoertjes en inbusboutjes die gebruikt zijn, zijn allemaal M4.
Muliplex: twee lagen berkenmuliplex van 9 mm.
Kunststof aandrukplaatjes van 6 mm (misschien zacht pmma denk ik, het is wat zachter, weet niet meer hoe ik er aan gekomen ben.)

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
862
219
Oss
Vaak is een plankje waar je aan een plankje eronder schroeft zodat het kan draaien al voldoende. Schuin erover en het klemt.
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wil.
Daarom heb ik werktafel vlakke tafel kan ik altijd baddinghout op klemmen en met wiggen klemmen. Lijmtangen gebruik ik nooit voor het lijmen bedenk ik me nu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.