minerale olie voor snijplanken gezocht.

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Weet ik niet, maar voor zover ik me kan herinneren gaat dit niet over paraffine-olie, maar over aromatische oplosmiddelen (in inkten) die met name gebruikt worden (en waarvan residuen achter zouden blijven) bij het bedrukken van papier en karton dat als voedselverpakking wordt gebruikt.
klinkt als een heel ander onderwerp haha.
 

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Ik heb druivenpit olie van de supermarkt op mijn plank en dat bevalt goed. Geen stank, mooie kleur, en voedselveilig. Hoeft allemaal niet ingewikkeld.
Transparant?

Zat ook aan Lijnolie te denken maar dat duurt net als Tung heel lang voor die klaar is
 

Repo

Nieuw lid
10 feb 2020
14
12
Gebruik gemaakt van mineraal olie drie keer totdat de snijplank niets meer opnam en als afwerking een cutting board butter gemaakt van witte bijenwas gecombineerd met dezelfde mineraal olie.
mineraal olie van materialix (levensmiddelen kwaliteit)

beide producten gekocht op amazon
 

Bijlagen

  • 20220221_160211.jpg
    20220221_160211.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 31
  • 20220228_202829.jpg
    20220228_202829.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Gebruik gemaakt van mineraal olie drie keer totdat de snijplank niets meer opnam en als afwerking een cutting board butter gemaakt van witte bijenwas gecombineerd met dezelfde mineraal olie.
mineraal olie van materialix (levensmiddelen kwaliteit)

beide producten gekocht op amazon
Ziet er goed uit.

Heb zelf de plank met 600 geschuurd.
Ook zelf een mooie wax gemaakt.

Ik merk wel dat je de plank éénmalig meermaals de snijplank goed moet voeden met olie en de wax goed aan brengen voor het goed pakt.
Dit was tenminste mijn ervaring
 

Repo

Nieuw lid
10 feb 2020
14
12
Ziet er goed uit.

Heb zelf de plank met 600 geschuurd.
Ook zelf een mooie wax gemaakt.

Ik merk wel dat je de plank éénmalig meermaals de snijplank goed moet voeden met olie en de wax goed aan brengen voor het goed pakt.
Dit was tenminste mijn ervaring

Idd over een periode van twee dagen drie keer een laag mineraal olie aangebracht tot de plank niets meer opnam. daarna een massage van snijplank boter en daarna uitpoetsen. dat geeft een goede bescherming en een mooie zijdeglans.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
De ervaring was precies zoals jij zegt een paar dagen oliën en daarna een paar keer waxen, een week later dit weer herhalen met licht opschuren van te voren en dan is die klaar
 
  • Leuk
Waarderingen: Repo

Repo

Nieuw lid
10 feb 2020
14
12
De ervaring was precies zoals jij zegt een paar dagen oliën en daarna een paar keer waxen, een week later dit weer herhalen met licht opschuren van te voren en dan is die klaar
en kijken hoeveel olie deze lust na het volgende lijmmoment en het schuren natuurlijk. Ik schuur niet verder dan 300 scheelt weer tijd
 

Bijlagen

  • 3d.jpg
    3d.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: cts

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.