Mijn nieuwe werkplaats

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.902
2.918
Terkaple
www.woodworking.nl
Sinds begin januari heb ik een huis in Sneek. Het is een bovenwoning met op de begane grond een werkruimte van ongeveer 35 m2 met een overhead deur. De vloer is geïsoleerd, vloerverwarming en epoxy coating. De vorige bewoner had hier een soort van mancave gemaakt met bar en zitgelegenheid.
Nadat we de bovenwoning hebben geschilderd en wat kasten ingetimmerd heb, ben ik, naast wat andere klussen, begonnen met de werkplaats. Bijna alles er uit gesloopt, het deel achter het steentjesbehang werd als fietsenstalling gebruikt en dat blijf ik ook doen, is best wel handig.
Heb vuren hout gekocht om er een houten vloer in te leggen en wil het grootste deel van de achterwand een soort kast met schuifdeuren maken om mijn gereedschap achter te bergen. Een houten vloer is misschien niet zo handig ivm de vloerverwarming, maar dit ga ik toch uitzetten, of kijken of het zo nog voldoende werkt om de ergste kou er uit te houden. De epoxy vloer is spekglad, ook met zaagsel etc en in mijn oude werkplaats had ik ook zo'n houten vloer gemaakt, dat beviel erg goed.

Het wordt wel even wennen, zowel aan de nieuwe situatie als aan de werkplaats. Mijn oude werkplaats is een dikke 120m2. Ik ga dan ook afscheid nemen van mijn Felder zaag/fees combi met afzuiger en ik denk ook van de Hammer A31. Het meeste zaag en schaafwerk kan ik bij mijn houtleverancier doen (de Houtzagerij in Akkrum). Heb al vast een Metabo van dikte schaaf gekocht en wil het zaagwerk gaan doen met een invulzaag op geleide rail en een MFT. Heb ook een Kapex waarvan ik nog niet zeker weet of die blijft. Ik gebruik hem niet veel, doe alles op de formaatzaag. Maar misschien handig om de Kapex nog even te houden. Voor het kleine werk heb ik al een tijdje een SYS50, zo'n accuzaagtafeltje in een systainer van Festool.
Bijgevoegd een filmpje van de eerste dag en hoe de ruimte er uit zag.

jaap

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.494
855
Dat zal zeker even wennen zijn! Toch is 35 m2 best een aardige werkplaats als je het grove werk elders kunt doen.
Ik wens je heel veel plezier en geluk op je nieuwe plekje.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.979
120
West-Friesland
Leuk Jaap, om zo even mee te kijken bij jou in Sneek.
Het zal even wennen worden met bijna 1/4 van je oude werkplaats.
Maar alles went :unsure: bij de meeste van ons is het nog kleiner, denk ik?
Groetjes, Ger.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
201
71
Alkmaar
Ik ben misschien bovengemiddeld achterdochtig, maar zou het eerste stukje van je filmpje verwijderen. Op deze manier is je adres redelijk eenvoudig te achterhalen. Met wat leuke foto's in de toekomst weten ze precies waar ze wat kunnen halen. Denk ook aan locatiegegevens in foto's.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.856
1.030
Moordrecht
Ik heb toch ook een VVD, een zaagtafel , een grote lintzaag en de rest op 33 m2 staan? Je zult keuzes moeten maken, maar met wat efficiënt inrichten kom je een end

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.406
1.200
Nootdorp
volgens mij kan je ook nog de hoogte in. Ik heb zelf ook epoxy, als het nat is, kan je schaatsen. Tegelijkertijd is het wel heel fijn met opruimen. Vergeet niet te genieten om je werkruimte weer in te richten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.